آموزش کافی شاپ + مدرک فنی حرفه ای قابل ترجمه
به گزارش خبرگزاری آنا، آموزش یکی از ارکان اساسی جهت پیشرفت هر کسب و کاری است و حرفه کافیشاپداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. تمامی مهارتهای لازم برای مدیریت ایدهآل یک کافی شاپ، در قالب پکیجهای آموزش کافی شاپ ارائه میشوند.
کافی شاپهای متعددی در نقاط مختلف کشور وجود دارد که هر کدام به سبک خاص خودشان اداره میشوند. در حالی که برخی از این کافیشاپها موفق هستند و مشتریان فراوانی دارند، برخی دیگر خیلی زود ورشکسته میشوند. به دلیل وجود رقابت شدید در این حرفه، موفقیت یک کافی شاپ در گرو آموزشهای اصولی و کاربردی است.
در این مقاله به بیان نکات مهم و ضروری جهت اداره موفقیتآمیز یک کافی شاپ پرداختهایم. همچنین به شما میگوییم ضرورت یادگیری و آموزش کافی شاپ چیست و چه کسانی میتوانند در این دورهها شرکت کنند. ضمن اینکه بهطور کامل برخی از مفاهیم تخصصی در خصوص کافی شاپها از قبیل باریستا، بارتندر و کافی من را هم توضیح خواهیم داد. در انتها نیز بهترین روش آموزش مدیریت کافی شاپ را به شما معرفی میکنیم. پس تا پایان مطلب همراه ما بمانید.
آموزش کافی شاپ شامل چه چیزهایی است؟
کافی شاپها در سبکهای مختلفی راهاندازی میشوند. همه چیز از دیزاین و طراحی مکان کافی شاپ گرفته تا چیدمان میز و صندلی، نوع نوشیدنیها، غذاها و حتی سبک لباس پوشیدن پرنسل آن طی یک استراتژی اولیه طرحریزی میشوند. غالباً چنین مواردی به سلیقه مؤسس کافی شاپ و ایده اولیه او بستگی دارد. گاهی هم نیاز و موقعیت فرهنگی و جغرافیایی در انتخاب سبک کافی شاپ مؤثر است.
اگر هدف شخص راهاندازی یک کافی شاپ سنتی است، طراحی فضا، نوع نوشیدنیها و حتی سبک سرو آنها، باید با یکدیگر و با سبک کافی شاپ هارمونی داشته باشد. ناگفته نماند که تطابق و همخوانی تمامی موارد ذکر شده با فرهنگ و قوانین حاکم بر کشور در درجه اول اهمیت قرار دارد.
آموزش کافی شاپ شامل روشهایی است که از طریق آن موارد ذکر شده در بالا به شکل صحیح و اصولی طراحی و پیادهسازی خواهد شد. برخی از آموزشهای کافی شاپ شامل مواردی است که در زیر ذکر کردهایم:
-
نحوه مدیریت صحیح کافی شاپ
-
انتخاب نوع غذاها و نوشیدنیها؛ روشهای تهیه و نحوه سرو آنها
-
آشنایی با دستگاهها و نحوه کار با آنها
-
طراحی و دیزاین فضا
-
نحوه رفتار با مشتری
-
آموزش بارتندر
-
آموزش کافی من
-
آموزش بازاریابی و مارکتینگ
-
آموزش حسابداری کافی شاپ
-
مدیریت محیط
-
بهداشت
-
و .....
چرا برای راهاندازی کافی شاپ به دورههای آموزشی نیاز داریم؟
برای برخی از افراد ممکن است این سوال پیش بیاید که گذراندن دورههای آموزش کافی شاپ چه ضرورتی دارد؟ در یک جمله میتوان به این سوال پاسخ داد؛ «به دلیل برنده شدن در رقابت»، بگذارید با یک توضیح کوتاه این مفهوم را بیشتر شرح دهیم.
امروزه در بیشتر خیابانهای بزرگ هر شهر بیش از چندین کافی شاپ دایر شده که همگی آنها خدمات نسبتاً مشابهی ارائه میدهند. شاید اگر برای اولین بار به چنین خیابانی رفته باشید، وارد اولین کافی شاپی که در مسیرتان قرار دارد شوید؛ نوشیدنی یا غذا سفارش دهید و تایم مشخصی را هم در آنجا بنشینید. اما برگشتن دوباره به همان کافی شاپ به تجربهای که در آن تایم کسب کردهاید بستگی دارد. به این شکل که اگر از مزه خوراکیها، نحوه برخورد پرسنل، فضای کافی شاپ و حتی قیمتها راضی باشید، قطعاً دوباره به همان کافی شاپ برمیگردید. در غیر این صورت کافی شاپ دیگری را جایگزین خواهید کرد.
میخواهیم این نکته را بگوییم که کافیشاپها در جذب مشتری با هم در رقابتند و برای پیروزی در این رقابت باید از دیگران بهتر باشند. به همین دلیل آموزش کافی شاپ میتواند رمز پیروزی شما در این میدان رقابتی باشد؛ بنابراین به عنوان موسس یا مدیر کافی شاپ نه تنها باید بهترینِ خودتان باشید، همواره باید خدمات بهتر و متفاوتتری از دیگران ارائه دهید.
چه کسانی میتوانند در دوره کافی شاپ شرکت کنند؟
دوره کافی شاپ برای تمامی کسانی که به نحوی پرسنل کافی شاپ هستند، اعم از مدیران، باریستاها، آشپزها، گارسنها، حسابداران و ... مناسب و البته ضروری است. به عبارتی مدیران کافهها و رستورانها به کمک این دورههای آموزشی، نحوه مدیریت و اداره صحیح کافه را فرا میگیرند. از طرفی این دورهها شیوه صحیح انتخاب و انتصاب کارکنان را به مدیران آموزش میدهد. چنین مواردی به مدیریت بهتر کافه یا رستوران منجر خواهد شد.
گارسنها شیوه صحیح سرو انواع نوشیدنی و غذاها را یاد میگیرند. آشپزها و باریستاها با تهیه انواع غذاها نوشیدنیهای مبتنی بر قهوه آشنا میشوند. به طور کلی دورههای آموزشی کافی شاپ برای تمامی افراد و پرسنل کافهها، هتلها و رستورانها مناسب است.
ثبت نام دوره کافی شاپ
دورههای آموزشی متعددی در زمینه کافهداری و کافیشاپداری توسط افراد مجرب و حرفهای تهیه شده است. این دورهها گاهاً به صورت پکیج آموزشی و در قالب ویدیو یا به صورت دورههای آموزش حضوری کافیشاپداری به علاقهمندان این حرفه ارائه میشوند.
علاقهمندان به کافیشاپداری میتوانند با ثبتنام کلاسهای کافی شاپ تمامی اصول و موضوعات مربوطه، چه راهاندازی و مدیریت، چه آشپزی و تهیه نوشیدنیهای مختلف را یاد بگیرند. با توجه به اینکه نوشیدنیهای مختلف و گاهاً جدیدی در برخی کافهها سرو میشود و مردم هم به آنها علاقهمند شدهاند، نحوه تهیه این نوشیدنیها و همچنین آشنایی با دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز یکی از اصول مهم کافهداری است. بر همین اساس آموزشهایی در خصوص آموزش باریستایی و بارتندری نیز در قالب پکیجهای آموزشی کافی شاپداری ارائه میشود.
آموزش باریستا
شاید با مفهوم باریستا و خدماتی که ارائه میدهد، بیگانه باشید. شاید هم بارها به کافی شاپی تخصصی رفتهاید و طعم نوشیدنیهایی با شکل و حتی نام جدید را چشیدهاید. اما اگر قصد دارید به شکلی تخصصی وارد حرفه کافهداری شوید، آموزش دوره باریستایی یکی از مواردی است که حتما باید آن را یاد بگیرید. در این قسمت شما را با مفهوم باریستا و خدمات آن آشنا میکنیم.
باریستا کیست؟
باریستا واژهای ایتالیایی است. این مفهوم در اصل به شخصی اعم از زن یا مرد اشاره دارد که در یک کافی شاپ کار میکند و نوشیدنیهای مختلف را سرو میکند. باریستا معمولا در پشت پیشخوان کافه کار میکند و از همانجا انواع نوشیدنیهای سرد و گرم، الکلی و غیر الکلی و انواع میان وعدهها را به مشتری ارائه میدهد. در کشور ما هم باریستا به شخصی گفته میشود که در کافی شاپهای تخصصی، نوشیدنیهای قهوه بر پایه اسپرسو را تهیه و سِرو میکند.
نکات باریستایی
شاید فکر کنید دم کردن یک قهوه با استفاده از دستگاه پیشرفته و مخصوص شما را به باریستا تبدیل میکند؛ اما برای باریستا بودن حتی تهیه چند مدل قهوه نیز کافی نخواهد بود. دورههای آموزش کافی شاپ شامل آموزش نکات باریستایی به صورت حرفهای هم میشود. نکاتی که هنر باریستا بودن را به شما میآموزد. این دورهها شما را به یک تکنسین ماهر تبدیل میکند. کسی که قادر است با دانش، هنر و خلاقیت خود نوشیدنیهای مختلف را با هم ترکیب کرده و نتیجه آن را به شکلی خلاقانه به مشتری ارائه دهد. فراموش نکنید مشتری راضی به معنی موفقیت و پیروزی در میدان مسابقه است.
دوره باریستایی شامل چه مواردی است؟
به دلیل وارداتی بودن مفهوم باریستا به فرهنگ کشور ما، منابع اصلی آموزشی در این زمینه بیشتر به زبانهای خارجی، از جمله ایتالیایی است. خبر خوب اینکه کارشناسان و متخصصین میسکولوژی با تکیه بر این منابع به علاوه دانش و تجربه شخصی آموزشهای کافی و جامعی را در قالب دوره باریستایی به هنرجویان و علاقهمندان این حرفه ارائه میدهند. دورههای باریستایی شامل آموزشهای متعددی در زمینههای زیر است.
-
تهیه و سرو تخصصی انواع نوشیدنیهای گرم مبتنی بر قهوه
-
ارتباط با مشتری و آمادهسازی سفارش بر اساس سلیقه مشتری و بر طبق آنچه که در منو آماده است.
-
کنترل کیفیت مواد اولیه موجود در کافه
-
مدیریت و کنترل کافه، کنترل و نظارت بر کار کمک باریستا
کمک باریستا چه کسی است؟
کمک باریستا شخصی است که در کنار باریستا به تهیه قهوه و نوشیدنیهای گرم دیگر مشغول است. تهیه و سرو قهوه کاری تخصصی است، لذا کمک باریستا نیز باید از تخصص و مهارت تهیه و سرو قهوه برخوردار باشد. در دورههای آموزش کافی شاپ وظایف و مسئولیتهای کمک باریستا نیز آموزش داده میشود. کنترل کیفیت مواد اولیه، مسئولیت سفارشگیری و در برخی شرایط سرو نوشیدنی از وظایف عمده کمک باریستاها محسوب میشود.
تفاوت باریستا و بارتندر
در کافههای مدرن امروزی مفاهیم جدید و متعددی از قبیل باریستا و بارتندر به وفور شنیده میشود. واضح است که این مفاهیم ریشه در کشورهای خارجی دارند و امروزه به فرهنگ کشور ما وارد شدهاند. آشنایی با این مفاهیم برای کسانی که زیاد به کافه میروند، امری لازم است. اما اگر شما در کافه کار میکنید، یا قصد دارید به این حرفه وارد شوید، به چیزی فراتر از آشنایی نیاز خواهید داشت.
دورههای آموزش کافی شاپ شامل آموزش بارتندری نیز میشود. تفاوت عمده بارتندر و باریستا در سرد یا گرم بودن نوشیدنیهایی است که این دو سرو میکنند. بارتندرها وظیفه دارند سفارش نوشیدنی را از مشتری بگیرند، گرفتن سفارش ممکن است به صورت مستقیم یا از طریق پیشخدمتها انجام گیرد. با اینحال یک بارتندر وظیفه دارد سفارش نوشیدنیهای سرد را تحویل بگیرد، آنها را آماده کند و در برخی موارد به مشتری ارائه دهد. از آنجایی که گاهاً سرو نوشیدنی بر عهده بارتندر است، لذا علاوه بر داشتن مهارت تهیه نوشیدنی، باید شیوه تعامل صحیح با مشتری را نیز بلد باشد.
آموزش کافی من؛ تفاوت کافی من با باریستا
مفهوم دیگری که در دورههای آموزش کافی شاپ ارائه میشود، مفهوم کافی من است. بسیاری از افراد دو مفهوم باریستا و کافی من را با هم یکی میدانند؛ در صورتی که کافی من چیزی فراتر از باریستاست. به عبارتی دیگر یک کافی من نه تنها نوشیدنیهایی با مزه و طعم دلانگیز تهیه میکند، بلکه نقش مهمی در مدیریت امور داخلی کافی شاپ دارد. این فرد ارتباطات داخل کافه را کنترل میکند، ارتباطاتی که بر اساس آن مشتری تصمیم میگیرد که دوباره به آن کافی شاپ برگردد یا خیر؟.
توجه داشته باشید که مشتری پس از گذشت چند دقیقه یا چند ساعت در کافی شاپ و چشیدن و مزه کردن نوشیدنی و خوراکیهای مختلف در نهایت تصمیم میگیرد که دفعه دیگری به همانجا برگردد یا خیر؛ بنابراین اینجاست که آموزش کافی من و نحوه برخورد و تعامل صحیح او با مشتری و کنترل امور داخلی کافی شاپ اهمیت پیدا میکند. در دورههای آموزشی کافهداری وظایف کافی من به خوبی تشریح شده و به روشهای صحیح و اصولی تعامل با مشتری به هنرجویان آموزش داده میشود. فراموش نکنید که مشتری وفادار مهمترین و اساسیترین عنصر در تثبیت سرمایه و کسب سود قابل توجه است.
بهترین روش آموزش کافی شاپ؛ اخذ مدرک کافی شاپ
بهترین روش آموزش کافی شاپ و تمامی مفاهیم مربوط به این حرفه، شرکت در آکادمیهای تخصصی و حرفهای است. در چنین دورههایی علاوه بر بهرهمندی از مدرسین کارآزموده و مجرب، امکان اخذ مدرک رسمی از سازمان فنی حرفهای نیز برای هنرجویان فراهم شده است. این مدرک قابل ترجمه بوده و در کشورهای دیگر نیز دارای اعتبار است. به علاوه در صورت تمایل گواهینامه تخصصی بینالمللی نیز برای افراد صادر میشود. دورههای مذکور به صورت ویدیوی آموزش کافی شاپ نیز در اختیار هنرجویان و علاقهمندان قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که دورههای آموزش کافی شاپ محدودیت سنی و جنسی ندارد. تقریبا تمامی افراد از سنین 10 تا 70 سالگی میتوانند در این دورهها شرکت نمایند. خبر خوب اینکه هنرجو برای شرکت در این دورهها به هیچگونه پیش نیازی احتیاج ندارد؛ به عبارتی این دورهها به افراد مبتدی تا پیشرفته ارائه میشود.
جمع بندی
کافهداری یکی از مشاغل پُررونق در سرتاسر جهان از جمله ایران است. یادگیری فنون مدیریت صحیح کافهداری موجب پیشرفت و موفقیت در این حرفه خواهد شد. فراموش نکنید که سرمایهگذاری در زمینه آموزش باریستا، بارتندر، کافی من، مدیر و سایر پرسنل رمز رسیدن به قله موفقیت است؛ چرا که افراد آموزشدیده بهترین خدمات را به مشتریان ارائه میدهند و مشتریان راضی و خوشنود بهترین تبلیغکنندگان شما هستند.
بنابر آنچه گفته شد شرکت در دورههای آموزش کافی شاپ برای تمامی پرسنل کافهها، هتلها و رستورانها اقدامی هوشمندانه است. با کمک این آموزشها و ارائه خدمات باکیفیت مشتریان بیشتری کسب میکنید که به مشتریان وفادار و دائمی شما تبدیل خواهند شد.
انتهای پیام/