دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کارگردان نمایش میدانی «جان‌فدا» در گفت و گو با آنا:

شناخت نوع نگرش سردار سلیمانی به دنیا و مظلومان برایم اعجاب‌انگیز بود

شناخت نوع نگرش سردار سلیمانی به دنیا و مظلومان برایم اعجاب‌انگیز بود
کارگردان نمایش میدانی «جانفدا» گفت: دانستن بعضی اتفاقات، ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و نوع نگرش او به دنیا و مظلومان خیلی اعجاب انگیز بود
کد خبر : 824314

حسن بزرا، کارگردان نمایش میدانی «جان‌فدا» ویژه روزهای شهادت شهید سردار سلیمانی، درباره مراحل تولید این نمایش در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: از آغاز نمایش «جهان بانو» ما وارد مرحله پیش تولید نمایش «جان‌فدا» شدیم و حدود دوماه بچه‌ها درگیر پیش تولید هم در بخش محتوا و هم در بخش صحنه و اجرایی بودند. 

این کارگردان نمایش میدانی ادامه داد: وقتی نمایش «جهان بانو» به اجرا رسید، برای اینکه اطلاعات بیشتری از مقاطع مختلف زندگی سردار سلیمانی داشته باشم، تحقیق و پژوهش از کتاب‌هایی که درباره ایشان نوشته شده بود را شروع کردم. به تدریج پرده‌های نمایش را نوشتم که بارها بازنویسی، کم و زیاد و در جلسات مختلف بازخوانی شد و در نهایت به شکلی حالا روی صحنه می‌رود، درآمد.

بزرا درباره منابعی که برای اجرا کردن این نمایش مطالعه کرده است، تشریح کرد: تعداد کتاب‌ها زیاد است، اما «مکتب حاج قاسم» تعدادی منابع را در اختیارمان قرار داد و برای مستند بودن آنچه می‌سازیم، در بخش محتوا از منابع، مدارک و اسناد کمک گرفتیم. یکی از کتاب‌هایی که شامل دوران کودکی تا انقلاب سردار سلیمانی بود و خیلی به من کمک کرد، «از چیزی نمی‌ترسیدم» اثر سردار سلیمانی بود.

وی با بیان اینکه این شیوه نمایش میدانی سه بعدی را سالهاست سازمان اوج کار می‌کند، افزود: این فرم اجرایی از سال‌های گذشته شکل گرفته، اما سعی کردیم در کنار محتوا در فرم و تکنیک هم در این دنیا که کارهای پیشرفته‌ای انجام می‌شود، گامی به جلو برداریم.

کارگردان نمایش میدانی «جان‌فدا» یادآوری کرد: «جان‌فدا» تجربه متفاوتی برای ما محسوب می‌شود، چون به دلیل معاصر بودن شخصیت حاج قاسم سلیمانی باید به اتفاقات متعهد باشیم؛ بنابراین، به ترکیبی رسیدیم که هم از تصویر، صحنه و سایه استفاده می‌کنیم.

بزرا درباره آنچه بعد از مطالعه و پژوهش از سردار سلیمانی به دست آورده و برایش جالب بوده است، گفت: موقعی که تحقیق و پژوهش این کار را شروع کردم، جزئی‌تر به شخصیت حاج قاسم نگاه کردم. دانستن بعضی اتفاقات، ابعاد شخصیتی ایشان و نوع نگرش او به دنیا و مظلومان خیلی اعجاب انگیز بود. 

وی ادامه داد: شاید نسبت به این شخصیت تنها نگرش نظامی بودن وجود داشته باشد و این زاویه را بشناسند، اما وقتی وارد حس و احوال روحی حاج قاسم می‌شوی، می‌بینی که چقدر رئوف، مهربان و انسان‌دوست بود و لحظه به لحظه قلبش برای مظلومان آسیب دیده می‌تپید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته