کرج آلودگی هوای تهران را چند برابر میکند
یوسف رشیدی مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفتوگو با خبرنگار آنا در خصوص منابع آلوده کننده هوای پایتخت عنوان کرد: بخشی از آلودگیها به تردد خودروها و بخشی دیگر به سیستم گرمایش منازل مربوط میشود. صنایع و کارخانجات اعم از نیروگاه و پالایشگاههای اطراف تهران هم نقش به سزایی در ایجاد آلودگی هوا دارند.
وی افزود: تردد خودروها در کلانشهرها بیشترین سهم تولید آلودگی هوا را دارند. این آلودگیها از شهرهای اطراف مثل کرج هم وارد پایتخت میشوند و آلودگی تهران را چند برابر میکنند.
استاد پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با وظایف دستگاههای موثر در کاهش آلودگی هوا بیان کرد: هر شخص یا سازمانی به سهم خودش میتواند در کاهش آلودگی هوا اثرگذار باشد. مجموعهای از اقدامات و همکاریها شامل بهبود و توسعه حمل ونقل عمومی، بررسی معاینه فنی خودروها، ارائه سوخت مناسب در جایگاهها، تولید خودروهای استاندارد، کاهش ترافیک و .... برای حل مسئله آلودگی هوا باید صورت بگیرد.
رشیدی با اشاره به اجرایی و مهم بودن وظایف سازمان محیط زیست در قبال مسئله آلودگی هوا ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط زیست استان، شهرداری و وزارت نفت همگی در مسئله کاهش آلودگی هوا موثرند. اما هدایت و نظارت کلی این مجموعهها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و از نظر قانونی هم توان اجرایی دارد. بقیه بخشها و دستگاهها نیز باید به وظایف خودشان در این راستا عمل کنند.
مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به راهکارهای موثر در بهبود و کاهش آلودگی هوا گفت: با توجه به سهم عمدهای که خودروها در تولید آلودگی هوا دارند، راه حل اساسی کاهش آلودگی هوای پایتخت بهبود و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی است و کاهش مصرف سوخت با توسعه متروها قابل انجام است.
وی با اشاره به آمار بالای مصرف سوخت در کشور، بیان کرد: بهترین وسیله برای حمل و نقل عمومی مترو است. تاکسیهای اینترنتی در دسته وسایل حمل و نقل عمومی قرار نمیگیرند. با توسعه مترو، نیاز و استفاده از تاکسیهای اینترنتی نیز کاهش مییابد. همچنین در مصرف سوخت صرفه جویی میشود و در نتیجه آلودگی هوا کاهش مییابد.
این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اهمیت همکاری همه جانبه دستگاهها در توسعه و بهبود سیستم حملونقل عمومی اظهار کرد: وظیفه ضروری و سنگینی بر عهده نهادهای مسئول است که برای تحقق آن باید بودجه کافی در نظر گرفته شود. تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی مناسب نداشته باشیم، بقیه اقدامات شامل تولید موتور و خودروهای برقی تاثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.
استاد پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی در پایان با اشاره به فواید توسعه حمل و نقل عمومی تصریح کرد: در راستای این اقدام، نیاز به اعمال طرحهای ترافیکی و زوج و فرد کاهش مییابد. همچنین آمار تصادفات و مصرف سوخت هم به اندازه قابل توجهی کم خواهد شد.
انتهای پیام/