دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
زنگنه پس از دیدار با وزیر خارجه مالزی عنوان کرد:

علاقمندی شرکت‌های مالزیایی برای گسترش روابط با ایران

وزیر نفت از علاقه شرکت‌های مالزیایی برای از سرگیری و گسترش روابط با ایران خبر داد و گفت: صادرات نفت به این کشور هنوز آغاز نشده است.
کد خبر : 82398

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، بیژن زنگنه پس از دیدار با عنیفه امان، وزیر خارجه مالزی به روابط خوب صنعت نفت با شرکت نفت و گاز مالزی (پتروناس) پیش از اعمال تحریم‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه این شرکت درسال ٧٦ در کنار توتال در توسعه فازهای ٢ و ٣ پارس جنوبی حضور داشت، یادآوری کرد: این پروژه به خوبی اجرا شد و پتروناس پس از آن نیز در اجرای پروژه‌های گازی در ایران حضور داشت.


وی با بیان اینکه این همکاری‌ها به دلیل تحریم‌ها دچار اختلال شد، عنوان کرد: اکنون شرکت‌های مالزی برای حضور هر چه سریع‌تر در ایران اعلام آمادگی کرده اند و قرار شد، مذاکرات میان شرکت‌های دو کشور هر چه سریع‌تر درباره تفاهم‌هایی که در گذشته وجود داشت، آغاز شود.


زنگنه ضمن تاکید بر اینکه شرایط اکنون عوض شده و باید دور جدیدی از مذاکرات میان شرکت‌های دو کشور آغاز شود، تصریح کرد: بازرگانی نفت خام و فرآورده نفتی، توسعه میدان‌های نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در بخش پایین دست، محورهای دیدار امروز بود.


وزیر نفت در این‌باره که آیا شرکت‌های مالزی که به دلیل تحریم ایران را ترک کرده‌اند مشمول بند جریمه می‌شوند، اظهار کرد: نه، جریمه‌ای وجود ندارد.


زنگنه در این باره که ترک شرکت‌های مالزی سبب خسارت به ایران نشده است نیز با بیان اینکه خسارت به معنای مستقیم حقوقی وارد نشده است اما به معنای کلان اقتصادی تحریم برای یک کشور خسارت به همراه دارد، افزود: اینکه یک شرکت به دلیل تحریم به کشوری خسارت بزند از لحاظ حقوقی قابل پیگیری نیست.


وزیر نفت درباره صادرات نفت به مالزی هم با بیان اینکه در گذشته نیز حجم صادرات نفت ایران به این کشور اندک بوده است، خاطرنشان کرد: هنوز صادرات نفت به این کشور آغاز نشده است اما به آنها پیشنهاد داده شد برای آغاز همکاری و سپس گسترش آن بهتر است از کارهای بازرگانی و کوتاه مدت آغاز کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته