دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یک کارشناس اقتصاد کشاورزی:

کشت تک محصولی کشاورزی را صنعتی می‌کند

کشت تک محصولی کشاورزی را صنعتی می‌کند
رضا صفایی گفت: وقتی استان خوزستان، فقط گندم کشت کند و در ده سال آینده نیز این الزام رعایت شود، بخش صنعتی وارد کار شده و متناسب با نیاز استان در ماشین آلات بومی سرمایه گذاری می‌کند؛ حرکت در این مسیر کشاورزی را صنعتی، به صرفه و انبوه می‌کند.
کد خبر : 823803

رضا صفایی کارشناس اقتصاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، مشکل کشاورزی را صنعتی نبودن عنوان کرد و اظهار داشت: اصلی‌ترین راه برای پیشبرد صنعت کشاورزی، تولید بیشتر است.

وی افزود: تولید انبوه در گرو تک محصولی کردن کشاورزی در مکان‌های مشخص است. باید هر استان ایران مانند کشور‌های پیشرفته صرفا به تولید یک محصول بپردازد؛ به عنوان مثال در کشور آمریکا یک ایالت فقط ذرت کشت می‌کند.

این کارشناس اقتصادی مشکل کمبود در تولیدات کشاورزی را عدم تجمیع زمین‌های کشاورزان برای کشت یک محصول خاص (تک محصولی) برشمرد و اضافه کرد: کشاورزان با ثبت شرکت‌ تعاونی و تجمیع زمین‌ها برای کشت یک محصول خاص از مزایای زیادی بهره مند می‌شوند.

صفایی تصریح کرد: تمرکز روی یک محصول خاص، دست دولت را برای برنامه ریزی بلندمدت باز می‌گذارد و در این مدل تسهیلات به صورت هدفمند ارائه می‌شوند.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی، کشاورزی چندمحصولی را خلاف قواعد علم اقتصاد در تولید بهینه دانست و تاکید کرد: وقتی استان خوزستان، فقط گندم کشت کند و در ده سال آینده نیز این الزام رعایت شود؛ بخش صنعتی وارد کار شده و متناسب با نیاز استان در ماشین آلات بومی سرمایه گذاری می‌کند؛ حرکت در این مسیر کشاورزی را صنعتی، به صرفه و انبوه می‌کند.

وی یادآور شد: امروز وقتی به روستا‌ها مراجعه می‌کنیم هر کشاورز را بدون برنامه در حال کشت یک محصول خاص می‌بینیم. به طور مثال در یک روستا به یکباره چندین محصول از چغندر، سیب زمینی، گوجه فرنگی تا نخود در حال کشت است. شما اگر جای دولت بودید چطور به بالا بردن حجم تولید در این تعداد از محصول کمک می‌کردید؛ واضح است که در این پراکندگی کاری از دست دولت بر نمی‌آید.

صفایی خاطرنشان کرد: در آمریکا نه تنها اجازه تغییر کاربری زمین به شما داده نمی‌شود بلکه اجازه تغییر کشت نوع محصول هم در اختیار شما نیست. یعنی اگر یک کشاورز تصمیم بگیرد که به جای جو، گندم بکارد جلوی او را می‌گیرند. این سیاست سبب شده تا در آمریکا، زمین‌های زیر کشت یک محصول به حدی رونق بگیرد که وقتی کمباین‌ها شروع به برداشت می‌کنند تا هنگام غروب در یک مسیر مستقیم برداشت کنند.

این کارشناس اقتصادی تکنولوژی را عامل جهش در حجم تولید دانست و اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای با آنچه که ما در ایران با آن روبرو هستیم تفاوت دارد. البته باید همین مقدارکشت گلخانه‌ای را ارج نهاد، اما ما به دنبال بهترین‌ها هستیم. در کشت گلخانه‌ای رایج در کشور‌هایی مانند اسپانیا به دلیل استفاده بهینه از فضا، انرژی و آب مصرف شده گلخانه‌ها به صورت عمودی و افقی گسترده می‌شوند. یعنی کشت طبقه‌ای شده است مثلا یک گلخانه کشت بادمجان صرفا به اندازه مساحت موجود گلخانه کشت نمی‌شود بلکه کشت در ارتفاع و طبقات نیز انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر به شرکت‌های دانش بنیان در همه‌ سطوح کشاورزی توجه ویژه شود ما به علت داشتن انرژی ارزان و مواد اولیه پتروشیمی، به سرآمد منطقه در کشت گلخانه‌ای تبدیل می‌شویم. نگاه بلندمدت به شرکت‌های دانش‌بنیان ما را تبدیل به صادر کننده محصول و تکنولوژی کشت محصول می‌کند.

خبرنگار: رسول سلیمانی

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته