صرفه جویی ارزی ۱.۵ میلیارد دلاری با بومی سازی صنعت فولاد
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وجیه الله جعفری رئیس هیئت عامل ایمیدرو (سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی ایران) در حاشیه چهارمین جشنواره ملی فولاد اظهار داشت: طی ۳ سال اخیر با همکاری ایمیدرو و انجمن ملی فولاد ایران، با ایجاد سامانه کارلینک به عنوان حلقه اتصال، بسترسازی برای ورود سازندگان و شرکتهای نیازمند شکل گرفت و درنتیجه، با احصای نیازمندیها و متعاقب آن، با استفاده از دانش روز، بومی سازی قطعات و تجهیزات انجام شد.
وی ادامه داد: طی این مدت بیش از ۲۶ هزار قطعه و تجهیز در صنعت فولاد از طریق سامانه کارلینک بومی سازی شده که البته انجمن ملی فولاد، نقش بیشتری در این زمینه ایفا کرده است. در مراسم افتتاح جشنواره نیز تفاهم نامههای مختلفی برای تامین نیازهای داخلی بین شرکتهای سازنده و نیازمند منعقد شد.
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه ذخایر موجود سنگ آهن براساس طرح جامع فولاد که ظرفیت پیش بینی شده ۵۵ میلیون تن فولاد انجام میشود و الان به ظرفیت ۴۵ میلیون تن رسیده، بین ۱۵ تا ۱۷ سال است تصریح کرد: خوشبختانه با اکتشافات عمقی در حال انجام، ذخایر جدیدی به مجموعه افزوده میشود و نتایج حاکی از اضافه شده ذحایر جدید، به میزان ذخایر موجود است.
وی افزود: به عنوان مثال در منطقه گل گهر بیش از ۵۰۰ میلیون تن افزایش ذخیره داشته ایم. نتایج حفاریهای زمین شناختی در برخی مناطق گرچه نیازمند قطعی شدن ذخایر است، اما در مجموع چشم انداز مثبت است.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: موضوع سرمایه گذاری در معادن خارج از کشور نیز مطرح است. اکتشافات را در بخشهای مختلف عناصر آغاز کرده ایم و حتی مصوباتی هست که میتوانیم قانونی انجام دهیم. این روند میتواند نگرانیها را برطرف کند.
جعفری با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیارد متر مربع حجم عملیات خاکی داریم، گفت: با توجه به اکتشافات جدید و تولید در حال انجام، ۱۵ ماده معدنی جدید را در زنجیره تولید دنبال میکنیم که در کنار ذخایر، نیازمند ماشین آلات برای استخراج هستیم. توجه به ماشین آلات ساخت داخل میتواند در قیمت تمام شده کمک کند.
وی ادامه داد: طی یک سال گذشته سیاست حمایت از تولید داخل، در معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت دنبال میشود؛ در ایمیدرو هم از طریق صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی این فرصت را فراهم کردیم تا شرکتهایی که قرارداد خرید ماشین آلات از شرکتهای داخل میکنند، تسهیلات مناسب با بهره کمتر اعطا کند.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به بومی سازی دامپتراک ۶۰ هزار تنی برای نخستین بار در کشور گفت: شرکت سازنده توانسته است جسارت و خودباوری را ایجاد و نسبت به ساخت آن اقدام کند. ۴۵ درصد این دستگاه، ساخت داخل است. این موضوع تا کنون توانسته بیش از ۶۵ درصد ارزبری را کاهش دهد. همچنین با توسعه این حوزه به افزایش اشتغال نیز کمک خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد: بتوانیم برای سازندگان دامپتراک (خودروهای فوق سنگین مخصوص حمل مواد معدنی) بستر لازم را فراهم کنیم تا آنها امکان تولید دامپتراکهایی با ظرفیت بالاتر پیدا کنند.
انتهای پیام/