دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1401 - 11:54
با قید فوریت؛

سازمان ملل: گذرگاه «لاچین» باید باز شود

سازمان ملل: گذرگاه «لاچین» باید باز شود
دفتر حقوق بشر سازمان ملل خواستار تضمین تردد آزادنه از کریدور لاچین شد که انسداد آن از سوی یک گروه وابسته به جمهوری آذربایجان، تنش‌ها در قفقاز جنوبی را افزایش داده است.
کد خبر : 822653

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از ایتارتاس، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای بر لزم تضمین تردد امن و آزاد از گذرگاه لاچین تاکید کرد و گفت که اختلاف باکو-ایروان باید از طریق مذاکره حل و فصل شود.

گروهی از کنشگران وابسته به سازمان‌های زیست محیطی غیردولتی جمهوری آذربایجان روز ۱۲ دسامبر (۲۰ مهر ماه) گذرگاه لاچین را بستند که تنها مسیر ارتباطی میان ارمنستان و منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی به شمار می‌رود و نیرو‌های صلحبان روس به صورت موقت در آن مستقر شده اند. 

باکو اعلام کرده است که هدف از این اعتراض به ظاهر خودجوش، بستن جاده‌ها نبوده و خودرو‌های غیرنظامی می‌توانند آزادانه در هر دو سوی این مسیر آمد و شد کنند. اما ایروان، این رخداد را اقدام تحریک آمیز باکو به منظور ایجاد فاجعه انسانی در جمهوری خودخوانده «آرتساخ» تلقی می‌کند. 

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در دیداری که دیروز سه شنبه با «ولادیمیر پوتین»‌رئیس جمهور روسیه داشت، صلحبانان روس را به بی عملی متهم کرد.

یک روز پیش از این دیدار، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان مدعی شد که ایروان برای الحاق به اتحادیه روسیه-بلاروس تحت فشار است (ساختار فراملیتی شامل روسیه و بلاروس که با هدف تعمیق یکپارچگی در اقتصاد ایجاد شد) و اینکه مسکو در رابطه با مناقشه بر سر کوریدور لاچین هم به ارمنستان فشار می‌آورد.

کاخ کرملین با رد این ادعا، چنین اظهاراتی را تحریک آمیز تلقی می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته