دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1401 - 11:07
در گفتگو با آنا پاسخ داده شد؛

چرا دولت در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس تأخیر کرده است؟

چرا دولت در ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس تأخیر کرده است؟
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، علت تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال آینده به مجلس را تشریح کرد.
کد خبر : 821182

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، درباره علت تأخیر در ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی دولت به مجلس، گفت: صحبت‌هایی درباره ارسال لایحه بودجه به مجلس در هفته گذشته صورت گرفته بود و نمایندگان منتظر ارسال لایحه بودجه بودند، اما هیچ خبری نشد.

وی افزود: لایحه بودجه می‌بایست ۱۵ آذر به مجلس ارسال می‌شد و دلیل آن هم بیشتر وجود دوگانگی‌هایی است که بین دولت و مجلس به وجود آمد، درباره اینکه اول بودجه ارسال شود یا برنامه هفتم توسعه؟ یا اینکه هر دو با هم به مجلس ارسال شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این اختلافات باعث شد که دولت از برنامه زمانی عقب بماند. البته مسئله دیگر این بود که مجلس وظایفی برای دولت ایجاد کرد که لایحه بودجه در دو بخش احکام و ارکان به مجلس ارسال شود.

قادری با بیان اینکه شورای نگهبان به این سیاست اتخاذ شده از سوی مجلس ایراداتی وارد کرده است، توضیح داد: البته این ایرادات توسط مجلس بررسی و دوباره به شورای نگهبان ارسال شد و باید منتظر تأیید شورای نگهبان باشیم.

وی با بیان اینکه اگر اصلاحات بودجه‌ای تأیید شود، شرایط ارسال لایحه بودجه تغییر می‌کند، افزود: در این شرایط در قالب مصوبه جدید مجلس، دولت ابتدا احکام بودجه و سپس ارکان را ارسال خواهد کرد و در صورتی که شورای نگهبان این اصلاحات را تأیید نکند، همانند سنوات قبل دولت باید احکام و ارکان را بررسی کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یادآور شد: اگر مقرر شود که ابتدا برنامه هفتم توسعه و سپس لایحه بودجه در مجلس بررسی شود، مجلس ناچار خواهد بود که بودجه را به صورت چند دوازدهم تصویب کند و در ابتدای سال آینده بررسی مجدد لایحه بودجه آغاز شود.

قادری در پاسخ به این سؤال که رویه این است که ابتدا برنامه هفتم و سپس بودجه بررسی شود، گفت: ظاهرا رئیس مجلس پیگیر این است که ابتدا برنامه هفتم بررسی شود و در مرحله بعد بودجه مورد بررسی قرار گیرد؛ البته این مشکل به مجمع تشخیص مصلحت نظام برمی‌گردد که به موقع سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه را آماده نکردند و این مسئله باعث شده که دولت در ارسال لایحه دچار تأخیر شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته