دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1401 - 10:40
با پافشاری روی مواضع قبلی؛

اوکراین پیشنهاد صلح «کیسینجر» را رد کرد

اوکراین پیشنهاد صلح «کیسینجر» را رد کرد
مشاور رئیس جمهور اوکراین با لحنی تند به پیشنهاد استراتژیست کهنه کار آمریکایی مبنی بر لزوم خاتمه دادن به جنگ واکنش نشان داد.
کد خبر : 820918

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از الجزیره، «هنری کیسینجر» استراتژیت آمریکایی که از وی به عنوان معمار سیاست بازدارندگی در برابر شوروی سابق یاد می‌شود، اخیرا با انتشار یادداشتی در مجله «اسپکتیتر»، پیشنهاد داد که زمان حرکت به سمت مذاکرات صلح در اوکراین برای جلوگیری از یک جنگ جهانی دیگر فرا رسیده است.

اما این پیشنهاد به مذاق طرف اوکراینی خوش نیامد تا آنجاکه «میخائیلو پودولیاک» مشاور ریاست جمهوری اوکراین در پیامی تلگرامی گفت: آقای کیسینجر همچنان متوجه هیچ چیز نیست، نه ماهیت جنگ اوکراین را درک می‌کند نه تاثیر آن را بر نظم جهانی.

این مقام اوکراینی ادامه داد: نسخه‌ای که کیسینجر به عنوان وزیر خارجه اسبق آمریکا (برای پایان جنگ اوکراین) پیچیده، اما از اینکه آن را با صدای بلند بخواند اجتناب می‌کند، ساده است و شامل کسب رضایت متجاوز از راه قربانی کردن بخش‌هایی از خاک اوکراین و دادن تضمین‌هایی از جانب ما علیه سایر کشور‌های اروپای شرقی می‌شود.

کی یف می‌گوید به آمادگی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه برای پایان جنگ اعتقادی ندارد و تا وقتیکه همه نیرو‌های روس خاک اوکراین ازجمله منطقه «کریمه» را ترک نکنند، به مذاکرات صلح تن نمی‌دهد.

در همین رابطه، پودولیاک مدعی شد: همه طرفداران راه حل‌های ساده باید یک حقیقت را به خاطر بسپارند مبنی بر اینکه هرگونه توافق با شیطان و مذاکرات صلح بد به قیمت از دست رفتن سرزمین‌های اوکراینی، به منزله پیروزی پوتین و مشوقی برای خودکامگان در سراسر جهان تلقی می‌شود.

کیسینجر در یادداشت خود نوشته بود: من بار‌ها حمایت خود را از تلاش نظامی متحدان برای خنثی کردن تجاوز روسیه به اوکراین اعلام کرده‌ام، اما زمان مناسب فرا رسیده است که متناسب با تغییرات استراتژیک میدانی و ادغام آن‌ها در یک ساختار جدید، برای دستیابی به صلح از طریق مذاکره اقدام کرد.

کیسینجر با اشاره به اینکه اوکراین برای اولین بار در تاریخ مدرن به یک کشور بزرگ در اروپای مرکزی تبدیل شده است که در برابر نیرو‌های روسیه مقاومت می‌کند، تاکید کرد: جامعه بین‌المللی با تهدید ادعایی روسیه به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود مخالف است.

وی گفت: بی‌طرفی اوکراین دیگر معنی ندارد و فرایند صلح باید اوکراین را به ناتو مرتبط کند.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در ادامه این مقاله با تاکید بر اینکه نتیجه این جنگ نباید تضعیف روسیه باشد، تاکید کرد: روسیه کمک‌های تعیین کننده‌ای به تعادل جهانی و توازن قدرت برای بیش از پنج قرن کرده است و نباید نقش تاریخی روسیه را تحقیر کرد.

وی یادآوری کرد: اینکه روسیه با امکانات عظیم هسته‌ای خود گرفتار مشکلات داخلی شود، می‌تواند تبعات زیادی در سراسر جهان داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته