دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1401 - 10:39
با حضور مسئولان دانشگاهی و فرهنگی؛

پژوهشگران حوزه کاشان‌شناسی تجلیل شدند

پژوهشگران حوزه کاشان‌شناسی تجلیل شدند
پژوهشگران حوزه کاشان‌شناسی با حضور مسئولان دانشگاهی، فرهنگی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تجلیل شدند.
کد خبر : 820903

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از کاشان، آیین نخستین نکوداشت پژوهشگران حوزه کاشان‌شناسی با حضور مسئولان شهرستانی و اقشار فرهنگی با هدف تجلیل از پژوهشگران فعال در حوزه‌های مردم شناسی، فرهنگ عاشورایی، تاریخ، ادب، معماری، بافت تاریخی و فرش کاشان برگزار شد.

در این مراسم از استادان حسین معتمدی در حوزه فرهنگ عاشورایی، شیرین صوراسرافیل در حوزه فرش دستباف، ثریا بیرشک در حوزه معماری و شهرسازی، حسین فرخ یار در حوزه معماری، عباس تراب زاده در حوزه مردم‌شناسی، افشین عاطفی در حوزه شعر و ادب و حسن عاطفی در حوزه تاریخ و کاشان‌پژوهی تجلیل شد.

در این آیین از دو نفر از استادان پیشکسوت دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تجلیل شد.

احمد دانایی‌نیا مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان در این آیین به میزبانی اداره متبوع خود اظهار کرد: پژوهش حرکت در فضای ناشناخته است و ذهن محقق بین مجهولات حرکت کرده تا به معلومات برسد و این بزرگ‌ترین پرسش پژوهشگر از طبیعت و هستی بوده و هرکس از نگاه خود به طبیعت می‌نگرد.

وی افزود: پژوهشگر از حوزه فرش و با نگاه ویژه و دیگری از زاویه تاریخ به مسائل نگاه کرده و این نگاه‌ها علم را ایجاد می‌کنند. علم نامتناهی است و هرچه جلو می‌رویم بن‌بست‌های علمی جدید که شیرین است را مشاهده می‌کنیم. دایره علم بسیار عمیق بوده و هرچه در این دایره شناور شویم در نقطه آغاز قرار داریم.

مدیر اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان بیان کرد: حضور استادان پژوهشگر مانند مشعل فروزان هستند و امیدواریم فضای کشور در حوزه‌های مختلف آکنده از پژوهش باشد. باید پژوهش جایگاه نخست در هر عرصه‌ای را داشته باشد و امیدواریم ریل‌گذاری‌ها به‌گونه‌ای باشد که همه ساله بتوانیم از پژوهشگران حوزه کاشان‌شناسی تجلیل کنیم.

دانایی‌نیا گفت: کاشان که به دلیل سبقه فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و مردمان متدین از دیرباز به دارالمؤمنین مشهور بوده و در زمره شهرستان‌های با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و نگاه ویژه حاکمیت به شمار می‌رود. این خطه با مساحت ۴ هزار و ۳۹۲ کیلومتر متر مربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: منطقه عالم‌پرور کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان، به‌عنوان نخستین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی به قدمت محوطه باستانی سیلک با پیشینه بیش از هشت هزار سال به‌عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود و مجموعه باغ جهانی فین این شهرستان نیز تا پیش از شیوع ویروس کرونا پربازدیدترین مکان تاریخی و گردشگری کشور بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته