دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1401 - 15:32
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

کمیته اخلاق ناظر بر فعالیت‌های پژوهشی کشور راه اندازی شد

کمیته اخلاق ناظر بر فعالیت‌های پژوهشی کشور راه اندازی شد
معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: تاکنون مصداقی از تخلفات پژوهشی نداشته ایم و کمیته اخلاق ناظر بر فعالیت‌های پژوهشی در موسسات آموزش عالی راه اندازی شده است.
کد خبر : 820885

اصغر زمانی معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا گفت: عمده سازمان‌ها مرکزی را برای افکار سنجشی دارند، اما در وزارت علوم چنین مرکزی وجود نداشت.

وی افزود: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان اتاق فکر وزارت علوم شبکه سنجش نگرش دانشگاهیان را راه اندازی کرد و اولین گامی که برداشت در نشست رئیس محترم جمهور با اعضای هیئت علمی بحث رضایت شغلی و رضایت اعضای هیئت علمی را مطرح کرد؛ لذا با راه اندازی این شبکه و ارسال پرسش نامه‌ها به اعضای محترم هیئت علمی در سراسر کشور رضایت کلی آن‌ها نسبت به مسائل مختلف سنجیده شد و خروجی آن با تحلیل همکاران پژوهشگر برای وزارت علوم جهت استحضار و انعکاس لازم ارسال شد. 

زمانی با بیان اینکه موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در یک سال گذشته از حالت عقل منفصل به عقل متصل حرکت کرده است؛ تاکید کرد: در کنار وزارت علوم قرار گرفته ایم و مسائل مورد نیاز را پژوهش می‌کنیم. 

** تمام پژوهش‌ها مسئله محور هستند 

وی با اشاره به کیفیت فعالیت‌های پژوهشی اظهار کرد: کیفیت فعالیت‌های پژوهشی پیچیده است و شاخص‌های متعددی دارد، به عنوان مثال اگر با شاخص کاربست یا حصول نتیجه عملی در نظر بگیریم یا با شاخص تایید علمی توسط ناظر و یا شاخص دیگر موضوع فرق خواهد کرد.

زمانی بیان کرد: از آنجایی که فعالیت‌های پژوهشی بر اساس روند علمی و بررسی و تایید شورای پژوهشی انجام می‌شود و ناظر نیز آن را بررسی می‌کند و به رفع ایرادات می‌پردازد دارای کیفیت است؛ اگر بر اساس مسئله محوری و نیاز‌های جامعه قرار دهیم تمام پژوهش‌ها مسئله محور و بر مبنای رسالت هستند. لیکن ابتدا باید منظور از کیفیت و شاخص کیفیت تدقیق شود.

معاون پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی ادامه داد: کاربست فاصله‌ای است که بین نتیجه پژوهش پژوهشگر و عمل مدیر اجرایی قرار دارد و مدیران اجرایی باید بخواهند و اراده کنند تا از نتایج پژوهش استفاده کنند و استفاده نهایی از پژوهش گاهی در زمان‌های مختلف و حتی در برخی پژوهش‌ها مغفول می‌ماند، از سوی دیگر پژوهش به خودی خود نیز باید ماهیتا مفید و قابل کاربست و اجرایی شدن باشد. با راه اندازی فرم ازما در موسسه سعی بر این شد که این مساله رفع شود تا مدیر اجرایی از نتایج پژوهش‌ها بهره‌مند شود و باید توجه داشته باشیم که مدیر اجرایی خودش تصمیم می‌گیرد که نتیجه پژوهش را بکار بگیرد یا خیر و میزان آن را خودش با توجه به معیار‌هایی که برای مسائل مبتلابه در نظر دارد انتخاب می‌کند.

**مصداقی از تخلف‌های پژوهشی در این موسسه نداشته‌ایم 

زمانی درباره کمیته ناظر بر تخلفات پژوهشی گفت: از آنجایی که زیر مجموعه وزارت علوم هستیم معمولا کنترل این مباحث برای انجام بر اساس ساز و کار‌های پیشنهادی وزارت علوم است. اعضای گروه‌ها و مدیران گروه‌ها و شورای پژوهشی و ناظر طرح‌های پژوهشی به عنوان ارکان اصلی و ناظران کیفیت طرح‌های پژوهشی هستند. 

وی در پایان گفت: جدیدا بر اساس ابلاغیه صورت گرفته در حال راه اندازی کمیته اخلاق در پژوهش برای ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی هستیم و تا به امروز مصداقی از تخلف نداشته ایم؛ چرا که موسسه ضمن دارا بودن اعضای اخلاق مدار برای انجام پژوهش، پژوهش‌های انجام شده موسسه نیز در سطح گسترده اطلاع رسانی می‌شود و به نوعی اتاق شیشه‌ای برای این مساله وجود دارد به همین علت بازخوردی از سوی ذینفعان بیرونی و درونی آموزش عالی و... مبنی بر تخلف نداشته ایم که بخواهیم به آن رسیدگی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته