دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آذر 1401 - 12:28
صباح زنگنه در گفتگو با آنا:

فشار آمریکا مانع از دریافت پروژه برای شرکت‌های ایرانی در عراق می‌شود

فشار آمریکا مانع از دریافت پروژه برای شرکت‌های ایرانی در عراق می‌شود
کارشناس مسائل منطقه گفت: به دلیل فشاری که مقامات آمریکا به دولت عراق وارد می کنند، آن‌ها را مجاز نمی کنند که به شرکت‌های ایرانی پروژه دهند.
کد خبر : 820144

صباح زنگنه کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار جهان آنا، در مورد مهم‌ترین موانع رشد و افزایش سطح مبادلات تجاری میان ایران و عراق علی رغم اراده و عزم مقامات عالی دو طرف، اظهارکرد: از برخی موانع می‌توان به نداشتن موافقت نامه‌های تجاری که امضا شده، اما هنوز اجرایی نشده است، اشاره کرد و برخی از موانع به نداشتن امکانات نقل و انتقالات مالی خرید و فروش‌ها برمی‌گردد.

وی افزود: به این ترتیب زمانی که یک تاجر کالایی را بفروشد، اگر در سطح کم باشد یک مبادله سنتی و احیانا به صورت نقدی خرید و فروش می‌شود، اما در سطوح بالا در اجرای پروژه‌هایی مثل فروش گاز و برق مشکل پرداخت از سوی عراق وجود دارد.

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: آن هم به این دلیل است که کشور عراق، با ایران تعامل مالی بر مبنای دلار ندارد و این مشکل همواره وجود دارد که دولت عراق باید راهی برای حل این مساله پیدا کند.

زنگنه از دیگر موانع موجود را نداشتن یک سیاست معقول و عملی از سوی سازمان‌های توسعه تجارت یا وزارت صمت که از تولیدکننده ایرانی بتواند حمایت کند یا در بازار‌های عراق حضور فعالی داشته باشد، یاد کرد.

وی ادامه داد: این مسئله باعث می‌شود بازار عراق شناخت کافی از خدمات و کالا‌های ایرانی که بتواند در سطح وسیع تری از آن‌ها استفاده کند، ندارد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: از جهت دیگر برخی رقابت‌هایی که میان بخش دولتی و خصوصی برای حضور در بازار عراق وجود دارد، این رقابت‌ها معمولاً کاهنده است و باعث کاهش اعتبار کالا و خدمات ایرانی می‌شود.

زنگنه یکی دیگر از موانع را نبود موافقتنامه‌های لازم برای حضور در بازار عراق عنوان کرد و گفت: به دلیل فشاری که دولت آمریکا به دولت عراق وارد می‌کند، آن‌ها را مجاز نمی‌کنند که به شرکت‌های ایرانی پروژه دهند.

وی تاکید کرد: عوامل متعددی از این نظر وجود دارد که باید تک به تک آن‌ها به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گیرد و در جهت رفع این موانع اقدام کرد.

کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: امکان اطلاع رسانی به موقع، مشارکت در نمایشگا‌ه‌های تخصصی و مذاکره با مقامات عراقی در جهت رفع بخشی از موانع که در اختیار دولت عراق است، می‌تواند اثر بخش باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته