دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با کارگردان مطرح شد؛

«برای پس از مرگم»؛ مستندی درباره یک روحانی پیشرو

«برای پس از مرگم»؛ مستندی درباره یک روحانی پیشرو
مستند «برای پس از مرگم» درباره مرحوم علی صفایی حائری(روحانی پیشرو) است، روحانی که پای جلساتش برخی از اهالی سینما، عوام و روحانیون حاضر بودند، از این رو از شاهدان دسته اول و از طیف‌های متنوع استفاده کردیم.
کد خبر : 820111
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، علی صفایی حائری (عین صاد) روحانی پیشرویی است که در زمان حیاتش قدر ندید و تا سال‌ها آثار و مجالسش با محدودیت‌هایی همراه بود، عبدالرضا نعمت‌اللهی، کارگردان مستند «برای پس از مرگم» که این اثر را درباره آن مرحوم ساخته، درباره علت انتخاب این شخصیت در گفت و گو با خبرنگار آنا اظهار داشت: ایشان شخصیتی اثرگذار با لحن و نگاه تازه‌ای بود که رویکرد متفاوتی نسبت به نگاه غالب سنتی برخی روحانیون داشتند. شیوه مواجهه من با شخصیت مرحوم صفایی حائری بیشتر صوت سخنرانی‌های او بود زیرا از این شخصیت کار کمتری شده است ولی ما بخشی از آن را در این فیلم باز کردیم.
 
نعمت‌اللهی در پاسخ به اینکه چه منابع پژوهشی برای ساخت این فیلم در اختیار داشتید، گفت: هم ایشان صاحب آثار و تألیفات متعددی است و هم اینکه به دلیل متکی بودن کار به خاطرات شفاهی، با ۳۰ نفر گفت‌وگو کردیم. از بین این گفت‌وگوها تنها از دو‌گفت‌وگو استفاده نکردیم و باقی استفاده شد.
 
وی ادامه داد: تمام این گفت‌وگوها نیاز به زمینه‌های مختلف تاریخی، شناخت حوزه‌ها و آدم‌هایی داشت که درباره آن صحبت می‌شد. شاید بهتر باشد این توضیحات را آقای نوری به عنوان پژوهشگر بدهند که سال‌ها درگیر پروژه آقای صفایی و روی سوژه تسلط داشتند. ما هم به فراخور کاری که می‌خواستیم انجام دهیم، سوابق افراد را دنبال می‌کردیم که بهتر بتوانیم با آن‌ها گفت‌وگو کنیم.
 
وی درباره چالش‌های ساخت این مستند و گفت‌وگو با اشخاص مختلف توضیح داد: بالاخره هرکاری الزامات و سختی‌های خود را دارد و ما برای پیدا کردن این افراد و راضی کردنشان به گفت‌وگو باید مسیری را طی می‌کردیم و این اجتباب ناپذیر بود.
 
این کارگردان مستند درباره گفت‌وگو با سینماگران در این مسیر عنوان کرد: طیف‌های متنوعی پای جلسات ایشان می‌آمدند که برخی از اهالی سینما، برخی عادی و بعضی روحانی بودند، اما برای ما اهمیت داشت تمام افرادی که قرار است صحبت کنند، خودشان شاهد دسته اول و از طیف‌های متنوعی باشند و تحلیلشان را براساس شنیده‌ها از شخصیت ایشان بیان نکنند. بنابراین، دنبال منابع دسته دوم یا روایت‌های با واسطه نبودیم.
 
نعمت‌اللهی درباره مدت زمانی که درگیر این پروژه بوده‌، گفت: ما از فروردین 99 (اوج کرونا) پیش تولید داشتیم و پنج ماهی جلسه‌هایی برای تحقیق و رسیدن به فهرستی از مصاحبه شونده‌ها داشتیم که در مجموع تولید ما یکسال‌و‌نیم طول کشید. این جور نبود که تمام مصاحبه‌ها را در یک دوره کوتاه بگیریم، چون اصرار داشتیم مصاحبه شونده‌ها در خانه یا دفتر خودشان باشند و بعضی تهران نبودند و ما مجبور شدیم چند نوبت به شمال یا قم برویم. علاوه بر این، در دوران کرونا قرار داشتیم و بعضی شخصیت‌های ما، مصاحبه را منوط به تزریق واکسن کردند.
 
وی افزود: آقای طالب‌زاده هم با وجود اینکه ناراحتی‌هایی داشتند، قبول کردند و یکساعت با ایشان گفت‌وگو کردیم و اتفاقا یک فیلم آرشیوی از آقای صفایی داریم که فیلمبردار آن خود آقای طالب‌زاده هستند.
 
نعمت‌اللهی با بیان اینکه در ابتدا، کار به صورت شخصی بود و سفارشی نبود، گفت: بعد از چند جلسه فیلمبرداری و نوشتن طرحم دنبال سرمایه گذار گشتم و آن را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه دادم و بعد هم تصویب شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب