دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

۷۰ درصد اعزام‌های عتبات زمینی است

۷۰ درصد اعزام‌های عتبات زمینی است
با توجه به بالارفتن هزینه سفر عتبات، ۷۰ درصد اعزام‌ها به صورت زمینی انجام می‌شود. البته با وجود ایجاد ظرفیت در سفرهای عتبات، همچنان بسیاری از کاروان ها خالی است و مردم ترجیح می‌دهند زیر بار هزینه تحمیلی سازمان حج و زیارت نروند.
کد خبر : 820049
به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری آنا، سفرهای زیارتی به عتبات از اسفند سال ۱۳۹۸ با شیوع کرونا متوقف شد و هیچ کاروانی با توجه به بسته شدن مسیر زیارت امکان تشرف به عتبات را نداشت.
 
در آن ایام مسئولان رایزنی زیادی با طرف عراقی کردند تا این مسیر باز شود و زائران حتی به صورت محدود امکان تشرف به زیارت کربلا را داشته باشند. اما هر بار با مخالفت عراقی‌ها مواجه شدند تا اینکه با فراگیری واکسیناسیون در کشور و کنترل آن، با توافق صورت گرفته بین ایران و عراق مسیر زیارت باز شد و از آبان‌ماه خبرهایی از برقراری سفرهوایی عتبات منعکس شد و درنهایت از آذرماه سفرهای هوایی عتبات ازسرگرفته شد.
 
** ازسرگیری سفر عتبات از اواخر پاییز سال گذشته آن هم فقط هوایی
 
برقراری سفر عتبات در آذر سال گذشته برای سفرهای هوایی بود و در آن زمان به دلیل افزایش یکباره هزینه سفر از آخرین اعزام، بسیاری امکان تأمین هزینه سفر را نداشتند. با این وجود هر ماه بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به این سفر معنوی مشرف شدند که با توجه به شیوه نوین اعزام‌ها بسیاری از زائران از این روند ابراز نارضایتی کردند.
 
** ایجاد ظرفیت ۱۶ هزارنفر برای عتبات نوروزی ۱۴۰۱
 
سفرهای نوروزی هم فقط به صورت هوایی صورت گرفت و در آن ایام برای تشرف ۱۶ هزار نفر فقط به صورت هوایی برنامه‌ریزی شد.

پس از آن سفرها ادامه یافت تا اینکه در خردادماه مرزهای زمینی هم بازگشایی شد و با آغازسفرهای زمینی عتبات، این سفرها دوباره رونق گرفت و بسیاری از ایرانیان در قالب کاروان‌های مختلف عازم زیارت کربلا شدند.

** توقف اعزام کاروان‌ها از اوایل شهریورماه و آغاز تشرف زائران اربعین به عراق
 
تا قبل از اربعین حسینی هر ماه بیش ۳۰ تا ۴۵ هزار نفر بسته به ایام مناسبتی به عتبات مشرف شدند که اوایل شهریورماه که سفر اربعین آغاز شد، اعزام کاروان‌ها نیز متوقف و برنامه اربعین اجرایی شد. در اربعین هم بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ ایرانی به کربلا مشرف شدند و پس از پایان مراسم اربعین، دوباره اعزام زائران عتبات در قالب کاروان‌های حج و زیارت برقرار شد و این بار به دلیل افزایش قیمت‌ها سفرهای هوایی عتبات کاهش یافت و از طرفی بسیاری از زائران به صورت زمینی عازم کربلا شدند. در مهرماه به دلیل اینکه بسیاری از ایرانیان به تازگی از سفر اربعین بازگشته بودند، سفرها کاهش یافت و ظرفیت کاروان‌ها تکمیل نشدند.
 
** ایجاد کاروان‌ برای اعزام‌ عتبات و تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌های حج و زیارت
 
در حالی که سازمان حج و زیارت ظرفیت ۵۰ هزارنفری برای دوره یک ماهه درنظر گرفته بود و در آبان‌ماه هم این ظرفیت اعمال شد تا اینکه ظرفیت آذرماه به ۷۰ هزار نفر رسید. با این وجود، اکنون که هزینه سفر با بالارفتن نرخ دلار افزایش یافته است، بسیاری از کاروان‌ها خالی است و‌همچنان ظرفیت‌های موجود در روزهای پایانی آذر تکمیل نشده است که این امر نشانگر کاهش تقاضا برای زیارت عتبات در قالب کاروان‌های زیر نظر سازمان حج و زیارت است.
 
** استقبال زائران از سفرهای زمینی عتبات/ ۲۰۰ هزار ظرفیت برای سفرعتبات در سه ماه اخیر ایجاد شد
 
بر همین اساس بسیاری از زائران به صورت زمینی و البته با کاروان‌های آزادبر همراه شده تا هزینه کم‌تری بپردازند و از هزینه‌های تحمیل شده از سوی سازمان حج و زیارت به زوار خبری نباشد. در سه ماه‌ اخیر با وجود ظرفیت ۲۰۰ هزار نفری برای سفر عتبات حدود دو سوم این ظرفیت تکمیل شد. این امر در حالی است که به نظر می‌رسید با توجه به بسته بودن مرزها در سال‌های گذشته به دلیل شیوع کرونا استقبال بیشتری از سفر عتبات صورت گیرد.

اما برخلاف تصور کاروان‌های زیر نظر سازمان حج وزیارت با استقبال مناسبی همراه نبودند و بسیاری از ایرانیان در قالب کاروان آزاد به زیارت عتبات رفتند که این امر به معنای لزوم بازنگری در ساختار زیارت عتبات و لزوم تغییرات در نحوه اعزام و هزینه های تحمیل شده به زائران است.

افزایش ظرفیت سفر عتبات در یک ماه اخیر در مقابل کاهش تفاضا برای همراهی با کاروان‌های زیرنظر حج وزیارت در آبان‌ماه که دور جدید سفر عتبات آغاز شد و قرار بود تا ۲۰ آذر صورت گیرد، سازمان حج و زیارت ظرفیت ۷۰ هرارنفری اعلام کرده بود که اکنون با تمدید اعزام‌ها تا پایان آذرماه ۲۰ هزار ظرفیت جدید هم اعلام شد و ظرفیت پیش‌بینی شده در این دوره ۹۰ هزار نفر شد که در روزهای گذشته به دلیل بالارفتن هزینه سفر، ظرفیت‌ها تکمیل نشده‌اند.
 
** ۷۰ درصد سفرهای زیارتی به عتبات به صورت زمینی انجام می‌شود
 
علاوه بر این، بررسی خبرنگار آنا نشان می‌دهد با توجه به نبود پرواز از استان‌های مختلف و امکان سفرهوایی عتبات، همچنین هزینه بالای این سفر، بسیاری به صورت زمینی عازم کربلا می‌شوند تا جایی که بیش از ۷۰ درصد اعزام‌ها به صورت زمینی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته