دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1401 - 14:06
در ۱۳ فصل؛

«اینترنت اشیا در مهندسی پزشکی» هم به بازار نشر آمد

«اینترنت اشیا در مهندسی پزشکی» هم به بازار نشر آمد
کتاب «اینترنت اشیا در مهندسی پزشکی» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل به چاپ رسید.
کد خبر : 820016

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از اردبیل، همایون ابراهیمیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل نهمین کتاب خود با عنوان«اینترنت اشیا در مهندسی پزشکی» را به چاپ رساند.

همایون ابراهیمیان درباره این کتاب که با همکاری شیوا رزاق زاده، فرزانه والی، محمد شاددل و محمد جمالپور نگاشته شده است در گفت‌وگو با آنا اظهار کرد: این کتاب در ۱۳ فصل به بررسی انواع کاربرد‌های اینترنت اشیا در مهندسی پزشکی ازجمله بررسی و پیاده‌سازی روش‌هایی برای پردازش و استخراج کلان داده در بهداشت الکترونیکی، تحلیل پیشگویانه و هوش مصنوعی در جراحی مبتنی بر تصاویر اینترنت اشیا، تأثیر کلان داده در صنعت پزشکی، مدل‌های کسب‌وکار برای جهان مبتنی بر اینترنت اشیا و ... می‌پردازد.

نگارنده کتاب‌های رباتیک کاربردی، آنالیز شبکه مغز، پردازش سیگنال‌های پیوسته و گسسته، تشخیص نفوذ در شبکه‌های حسگر بی‌سیم، مبانی ساخت ربات، لغتنامه تخصصی مهندسی پزشکی و مقدمه‌ای بر ثبت و پردازش سیگنال الکتروانسفالوگرام ادامه داد: اینترنت اشیای پزشکی به مجموعه‌ای از تجهیزات و لوازم پزشکی گفته می‌شود که از طریق اینترنت به شبکه سیستم‌های سلامت متصل می‌شوند.

وی افزود: به دلیل ظهور اینترنت اشیا پزشکیف اینترنت اشیا سلامت و این واقعیت که خدمات بهداشتی بیشتر به سمت مراقبت‌های بهداشتی شخصی حرکت می‌کنند، مقدار دستگاه‌های مراقبت بهداشتی متصل به اینترنت به سرعت در حال گسترش است. این امر منجر به تولید حجم عظیمی از داده‌ها می‌شود که توسط دستگاه‌های پزشکی اینترنت اشیا ایجاد و منتقل می‌شوند. برای توسعه فناوری مورد نیاز برای ظرفیت انتقال در آینده و کاهش هزینه‌های اینترنت اشیا پزشکی، نیاز به الگوریتم‌های فشرده‌سازی هوشمند و مؤثر برای ذخیره‌سازی اطلاعات پزشکی بدون تأثیر بر ماهیت بالینی یا دقت اطلاعات وجود دارد.

ابراهیمیان اضافه کرد: دستگاه‌های اینترنت اشیا پزشکی این امکان را به پزشکان و پرستاران می‌دهند تا بیماران خود را از راه دور تحت نظر داشته باشند. نحوه عمل این دستگاه‌ها به‌گونه‌ای است که علائم حیاتی بیماران را به اطلاعات قابل ذخیره تبدیل کرده و آن را به پایگاه داده ابری می‌فرستند. در این پایگاه اطلاعات تجزیه‌وتحلیل شده و پزشک یا پرستار نیز به این اطلاعات دسترسی دارد. اینترنت اشیا ازجمله فناوری‌های پیشرفته و تقریباً جدید است، که اکثر کشور‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های آن در تلاش هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل گفت: کتاب«اینترنت اشیا در مهندسی پزشکی»، توسط جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده و به قیمت یک میلیون ریال در کتاب‌فروشی‌های معتبر و سایت ناشر در دسترس علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته