دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 دی 1401 - 11:29
کمک به صنایع استراتژیک با اختراع ایرانی

ساخت «بتن شناور با مقاومت سازه‌ای بالا»

ساخت «بتن شناور با مقاومت سازه‌ای بالا»
دانشجوی دکتری مهندسی عمران و مخترع ایرانی محصولی با عنوان «بتن شناور با مقاومت سازه‌ای» اختراع کرده که در صنایع دریایی، فضایی و استراتژیک کاربرد دارد.
کد خبر : 819965

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ محمدجواد رضایی دانشجوی دکتری مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در دومین دوره مسابقات بین‌المللی اختراعات که به‌صورت مجازی در ژنو سوئیس با بیش از ۷۴۰ اختراع از ۳۲ کشور ازجمله ایران، آمریکا، کانادا، استرالیا، اندونزی و چین در ۱۵ شاخه مختلف ازجمله مهندسی کامپیوتر، هوانوردی، مهندسی عمران و کشاورزی برگزار شد با اختراع «ساخت بتن شناور با مقاومت سازه‌ای» مدال برنز این مسابقات در گرایش مهندسی عمران را کسب کرد.

اختراع «ساخت بتن شناور با مقاومت سازه‌ای» علاوه بر مقاومت سازه‌ای، دارای چگالی پایین، قابلیت شناوری و مقاومت فشاری در محدوده ۲۸ مگاپاسکال بوده که توسط سازمان تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است.

محمدجواد رضایی دانشجوی ترم آخر دکتری عمران گرایش ژئوتکنیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در نجف‌آباد با تشریج چگونگی جرقه اولیه ساخت بتن شناور با مقاومت سازه‌ای اظهار کرد: با توجه به اینکه چند سال قبل بتن سنگین با دانسیته ۹ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم در متر مکعب را در آزمایشگاه طراحی و تولید کردم به این فکر افتادم که بتن شناور را نیز طراحی کنم.

** هدف از طراحی و تولید بتن شناور با مقاومت سازه‌ای چه بود؟

وی افزود: همان زمان بتن‌های شناوری که وجود داشت، سازه‌ای نبوده و مقاومت کمی داشت به عبارت دیگر بتن شناور با قابلیت مقاومت سازه‌ای به‌صورت توأمان تولید نشده بود؛ بنابراین با تحقیقات مستمر در هشت ماه بتنی را طراحی کردیم که چگالی آن کمتر از آب بوده و مقاومت بالایی حدود ۲۸ مگاپاسکال به‌صورت همزمان داشت. پس از طراحی و انجام آزمایش‌ها، ثبت اختراع این بتن را آغاز و در نهایت، این محصول به ثبت رسید. این بتن بسیار ویژه، توسط سازمان تحقیقات مسکن و شهرسازی بررسی و قابلیت‌های منحصربه‌فرد آن تأیید شده است.

دانشجوی دکتری مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: هدف از طراحی و تولید بتن شناور با مقاومت سازه‌ای این بود که به دنیا و مجامع علمی ثابت شود ایران می‌تواند در زمینه طراحی و تولید بتن‌های ویژه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد و به صنایع استراتژیک در صورت نیاز کمک کنیم که توانمندی‌های کشور با سرعت بیشتری به سمت جلو حرکت کند.

رضایی با بیان اینکه محصول بتن شناور با مقاومت سازه‌ای در صنایع دریایی، فضایی و صنایع استراتژیک کاربرد دارد، اضافه کرد: این بتن هیچ‌گونه مشابه خارجی ندارد و برای نخستین بار بوده که یک بتن، خاصیت شناورماندن روی آب و دارابودن مقاومت سازه‌ای بالا را به‌صورت همزمان دارد و برای نخستین بار در دنیا ساخته شده است. هزینه ساخت این بتن با توجه به ویژه و استراتژیک بودن بستگی به مقدار مصرف و تابع شرایط ارزی بوده که اکنون با توجه به قیمت ارز بین ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم می‌شود.

ساخت «بتن شناور با مقاومت سازه‌ای بالا»

این مخترع جوان با بیان اینکه در پروسه طراحی این اختراع کمکی از طرف شخص یا نهاد خاصی انجام نشده است، توضیح داد: محصول اکنون در مرحله آزمایشگاهی بوده؛ اما قابلیت صنعتی شدن و تولید انبوه دارد. با توجه به ویژه بودن بتن شناور سازه‌ای، این اختراع می‌تواند در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد؛ بنابراین این اختراع را سال ۲۰۲۲ به مسابقات بین‌المللی اختراعات ژنو سوئیس ارائه و توانستم مدال برنز مسابقات را کسب کنم.

دانشجوی دکتری مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد درباره سوابق فعالیت خود بیان کرد: ساخت بتن‌های معمولی با رده‌های متفاوت مقاومت، بتن‌های خاص از قبیل بتن سرباره‌ای، بتن الیافی، بتن زودبازده با مقاومت بالا، بتن بدون انقباض، بتن خودمتراکم، انواع بتن‌های سبک، بتن شناور غیرسازه‌ای، بتن عایق در برابر صدا و حرارت، بتن مقاوم در برابر حرارت و بتن متخلخل ازجمله بتن‌هایی بوده که در واحد آزمایشگاه ساختمانی فولاد مبارکه طراحی کردم. بیشتر این بتن‌ها اجرایی بوده و در شرکت فولاد مبارکه اجرا شده است.

رضایی ادامه داد: طراحی و تولید اساس و زیر اساس سرباره‌ای آسفالت سرباره‌ای ازجمله پروژه‌هایی بوده که با کمک همکاران توانستیم به سرانجام برسانیم و با توجه به نتایج مثبت آن در شرکت فولاد مبارکه اجرایی شد. با توجه به کاربرد زیاد گروت در فولاد مبارکه و انجام آزمایش‌های متعدد در این باره، افتخار داشتم که در کمیته تدوین چهار استاندارد ملی گروت عضویت داشته باشم. سال‌های حضور در واحد آزمایشگاه ساختمانی فولاد مبارکه توانستم حدود ۱۵ مقاله در زمینه‌های بتن، خاک، آسفالت و گروت در کنفرانس‌های داخلی و ژورنال‌های معتبر خارجی ارائه و اکنون سرپرست واحد آزمایشگاه ساختمانی شرکت فولاد مبارکه هستم.

محمدجواد رضایی متولد ۶ آذر ۱۳۶۰ در شهر اصفهان بوده و اکنون دانشجوی ترم آخر دکتری عمران گرایش ژئوتکنیک دانشگاه آزاد نجف‌آباد است. او همیشه به دنبال نوآوری و در مواجهه با مشکلات و ارائه راه‌حل‌ها، دارای قدرت ریسک بالایی بوده و با توجه به علاقه و توانایی که در زمینه خاک دارد، گرایش ژئوتکنیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته