هفته آینده اولین خودروهای وارداتی وارد کشور میشود
به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، سیدرضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی مبنی بر دلایل افزایش قیمت خودرو، با بیان اینکه بحث شیرین خودرو باعث شده که به طور مرتب در صحن برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حاضر شوم، گفت: اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرد و هر چقدر شکاف عرضه و تقاضا بیشتر باشد بازار متلاطمتر و تحت تأثیر نرخ ارز خواهد بود.
وی افزود: در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال گذشته ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست. همچنین خودروهای سنگین نیز ۱۷۶ درصد افزایش پیدا کرد و بر روی توازن تولید کنندگان متمرکز شدیم.
وزیر صمت افزود: سال گذشته خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا حدود ۷۰ هزار خودرو تولید کردند و در سال جاری به ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودروهای از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
فاطمی امین گفت: دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و شیب تولید خودرو افزایشی بوده و ایران خودرو اوایل امسال قول داد که حدود ۱۰ هزار دستگاه و سایپا حدود ۸ هزار دستگاه تولید کند.
وی با بیان اینکه هفته گذشته ایران خودرو طی یک هفته ۱۵ هزار دستگاه و سایپا حدود ۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است،افزود: همچنین اگر بتوانیم واردات را محقق کنیم؛ عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد و موضوع واردات ارز اوایل سال جاری به صورت جدی پیگیری شد و با همراهی رئیس سابق کمیسیون صنایع در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردیم و استدلالهای ما را پذیرفت که برای تنظیم بازار به واردات نیاز داریم و در نهایت طرح مذکور تصویب شد و دغدغههایی در مورد تأمین ارز خودرو وجود داشت که با مذاکرات صورت گرفته با بانک مرکزی موفق شدیم و اوایل شهریور ۱۴۰۱ آییننامه خودرو در دولت تصویب و هیئت تطبیق ایراداتی به آن وارد کرد که در اوایل آبان ماه در نهایت آییننامه قطعی شد.
فاطمی امین خاطرنشان کرد: طی دو ماه گذشته فراخوان دادیم و ۴۰۰ متقاضی برای واردات خودرو تقاضا دادند که از این تعداد ۲۷ متقاضی دارای شرایط اولیه بودند و ۴ متقاضی ثبت سفارش انجام دادند که در نهایت هفته آینده خودروهای وارداتی وارد گمرک خواهد شد و در واقع این پروسه تنها دو ماه زمان برد در حالی که سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ که واردات خودرو مجاز شد، دو سال طول کشید.
وی گفت: بر این اساس برخی از خودروها از قرعهکشی خارج شدند و با واردات خودروها، عرضه را افزایش خواهیم داد؛ به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی ۳ تا ۴ سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: هر زمان که قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش یافته است، به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سکه و خودرو اقدام میکنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایهای شده که نباید میشد.
فاطمی امین تاکید کرد: بنابراین اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید همان طور که عرضه را افزایش میدهیم بر روی این موضوع نیز متمرکز شویم و برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور کار مجلس و کمیسیون تخصصی بوده که تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا سوداگریها در بازار خودرو کاهش یابد.
وی گفت: برای خودروهای شرکت سایپا قرعهکشی نداریم و برای برخی از خودروهای ایران خودرو نیز این کار انجام شده و با روندی که در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست، گفت: این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است؛ تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت، زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم بنابراین قیمت فولاد تحت تأثیر شوکهای ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی، زیرا تاب آوری را افزایش دادیم تا با شوکهای بیرونی قیمتها به هم نریزد و همان طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگیهای ارزی رها کنیم، با کمک شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از آشفتگیهای ارزی نجات دهیم.
فاطمی امین خطاب به نمایندگان، افزود: ما ۴ سال برای اصلاح صنعت خودرو از شما نمایندگان زمان خواستیم و برنامهای ۳ مرحلهای تهیه کردیم که اولین برنامه سواد تولید بوده که محقق شده است و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرایی و عملیاتی کنیم.
وی افزود: در سال جاری ۳ خودرو را از رده خارج کردیم و تا سال آینده نیز ۱۲ خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود.
وزیر صمت تاکید کرد: یکی از چالشهای عمده ما در صنعت خودرو تشکیلات شبه دولتی است و بخشی از آن با تغییر مدیران اصلاح خواهد شد و یکی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است که از سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و دو هفته گذشته مجوز اولین واگذاری شرکت خودروسازی صادر شد و برای نخستین بار در کشور خودروهای ناقص فراخوان شدند و بیش از ۱۰۰ پروژه کیفیت در حوزه خودرو در حال اجرا است و جایگزینی محصولات نیز اتفاق افتاد و سال آینده نیز اولویتهایی را نیز پیشبینی کردیم.
فاطمی امین با تأکید بر اینکه چالشهای سد راه صنعت خودرو برون زا بوده، گفت: مهمترین راهکار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است و چالشهای این صنعت با همفکری و همدلی شما نمایندگان حل خواهد شد.
ثبات قیمت چه شد؟
به گزارش آنا، جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره گرانی خودرو، گفت: وزیر صمت زمانی که تصدی وزارت صمت را بر عهده گرفت، وعده حذف قرعه کشی خودرو و ثبات قیمت آن را داد.
وی بیان کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح میکنیم، نه با دولت و نه با هیچیک از وزرا پدرکشتگی داریم، بلکه حرف ما حرف مردم است. رئیسجمهور نیز بارها وعدههای وزیر صمت را تکرار کرده است.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ گفت برای صنعت خودرو ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک میکند.
رشیدی کوچی تاکید کرد: امروز کلاه خود را قاضی کنید که آیا قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده است؟ در چند روز قبل، ارزانترین خودرو تولیدی شرکت سایپا ۳۰ میلیون تومان گران شده است. فاطمی امین گفته بود قرعه کشی خودرو به زودی حذف میشود، اما همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو راه انداختهایم.
انتهای پیام/