دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جشنواره «سینما حقیقت» اکران شد؛

«مستند ماهر»؛ روایت فراقی ۳۲ ساله که می‌تواند سینمایی شود

«مستند ماهر»؛ روایت فراقی ۳۲ ساله که می‌تواند سینمایی شود
مستند «ماهر» از آثاری است که در بخش مسابقه کوتاه ملی در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت اکران شد.
کد خبر : 819825

گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، ونوس بهنود ـ روایت رسیدن آدم‌ها بعد از سال‌ها و دهه‌ها دوری شاید تکراری و کلیشه‌ای باشد، اما در مستند «ماهر» به کارگردانی محمد سلیمی‌راد  خبرنگار نابینایی موجبات این وصل را فراهم می‌سازد.

انسانیت محدودیت و مرز نمی‌شناسد؛  جنسیت هم ندارد. انسانیت در ذات آدمی‌نهفته است و ورای شرایطی که در لحظه زیست خود در آن دنیا دارد می‌تواند اثرات ماندگاری خلق کند که در طول تاریخ بشریت از آن یاد شود. ماهر نمونه‌ای از تجلی انسانیتی است که در هر کجای دنیا، داستان او روایت شود، برای مخاطب جذاب و شنیدنی است.

ماهر خبرنگار کرد عراقی است  که در جنگ اول آمریکا به عراق بینایی خود را از دست می‌دهد. روزی از وجود خانواده‌ای باخبر می‌شود که مادر خود را ۳۲ سال است ندیده‌اند و هر اقدامی‌برای پیدا کردنش داشته‌اند، بی‌نتیجه بوده است. ماهر به واسطه ارتباطی که با برخی همکاران خود در ایران دارد و اینکه می‌تواند فارسی صحبت کند، مادر گم شده را پیدا می‌کند. مادری که در واقع فرزندانش از او گرفته شده‌اند.

در فیلم می‌گوید: «یک روز آمدم دیدم نه بچه‌هایم هستند و نه وسایل خانه. گفتند پدرشان همه را برد. من حاضر نشدم با پدرشان به عراق بروم او هم بچه‌ها را برداشته بود و رفته بود. بعد‌ها هر چقدر پرس و جو کردم خبری از بچه‌هایم به من داده نشد تا اینکه گفتند بچه‌هایت مرده‌اند. اما من مادر بودم می‌دانستم که زنده‌اند و ۳۲ سال به دنبالشان می‌گشتم.»

محمد سلیمی‌راد در این مستند ۳۹ دقیقه‌ای که در شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت  منتشر شد، تمامی‌آن التهاب‌ها، بی قراری‌ها، ناباوری‌ها و تمامی‌آن غم و اندوه چندین و چند ساله را جلو دوربین برده است.

سلیمی‌راد این فرصت را برای بازیگران فراهم ساخته تا خودشان، راوی خودشان باشند. نه تصنعی در کار است و نه عنصر اضافه‌ای در فیلم دیده می‌شود. سلیمی‌راد پیشتر در خصوص فیلم خود گفته است که ماهر بیش از مادر و دختر گمشده برایش اهمیت داشته و به همین دلیل در این مستند بخشی را نیز به زندگی او اختصاص داده است.

ماهر بعد از نابینایی ازدواج می‌کند و چهره همسرش را فقط یک بار در خواب دیده است. با وجود اینکه بینایی ندارد، اما کاری می‌کند مادری فرزندانش را بعد از ۳۲ سال ببنید. همسر ماهر می‌گوید: «هیچ کار خدا بی‌حکمت نیست و تو باید به چنین وضعیتی در می‌آمدی. در این شهر ازدواج می‌کردی و روزی احوال این مادر را می‌شنیدی و به او کمک می‌کردی. پس باید تابع خواست خدا بود.»

مستند ماهر با کادر بسته از چهره آدم‌ها در شرایط خاص و نقاط عطف زندگی‌شان تلاش می‌کند با کمترین کلام بیشترین پیام را انتقال دهد. سوژه سلیمی‌راد حتی قابلیت تبدیل شدن به فیلم سینمایی را نیز دارد. به حدی زندگی پر پیچ و خم آدم‌ها در این مستند متحیر کننده است که پیام فیلم مستند یعنی بیان حقیقت به سادگی از آن لمس می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب