دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1401 - 07:23
نبوی در گفتگوی مشروح با آنا: 

جریان دانشجویی از اصلاح‌طلبان رادیکال فریب خورد

جریان دانشجویی از اصلاح‌طلبان رادیکال فریب خورد
دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت گفت: جریان دانشجویی در دوره اصلاحات از موج سازی اطلاح‌طلبان رادیکال لطمه، فریب و رودست خورد و آثار آن را هم در دو دهه اخیر می‌بینیم.
کد خبر : 819714

گروه سیاست خبرگزاری آنا- او از دانشجویان پیرو خط امام(ره) و دبیر اسبق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت است که سال‌ها بین تشکل‌های دانشجویی و جمع‌های دانشگاهی حضور یافته و همچنان ارتباط خود را با آنها حفظ کرده است.

وی که اکنون استاد حوزه و دانشگاه است، از اعضای هیئت مؤسس دفتر تحکیم وحدت بود و در تسخیر لانه جاسوسی همراه سایر دانشجویان نقش داشت.

از جمله مسئولیت‌های وی در سال‌های گذشته می‌توان به معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، معاون فرهنگی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری، عضویت در شورای فرهنگ عمومی کشور و مسئولیت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد.

نبوی هم‌اکنون رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی است.

جریان دانشجویی از اصلاح‌طلبان رادیکال فریب خورد

حجت الاسلام سید عباس نبوی عضو موسس دفتر تحکیم وحدت در گفتگوی مشروح با خبرنگار آنا، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یکی از ریزش‌های جنبش دانشجویی در دوره اصلاحات صورت گرفت، علت این ریزش و تندرویی‌هایی که از سوی برخی فعالان و تشکل‌ها صورت می گرفت چه بود؟، گفت: اصلی‌ترین ریزشی که در دهه ۷۰ ما با آن مواجه شدیم این بود که اختلاف سلیقه‌ها در جنبش دانشجویی تبدیل به ریزش از کلیت نظام و تا حدی انقلاب شد.

دولت سازندگی به انتقادات و اعتراضات هیچ توجه‌ای نمی کرد

وی افزود: اصلی‌ترین ریزشی که اتفاق افتاد مربوط به این بود که دولت سازندگی از مبانی انقلاب فاصله گرفت و گوش خود را به تذکرات، انتقادات و اعتراضات بست. یک نسخه توسعه عجولانه برای شکل دادن به زیرساخت‌های کشور در پیش گرفت و در بخش فرهنگی و سیاسی هم بسیار شکلی و تصنعی برخورد کرد؛ این وضعیت به همان تعبیری که قرآن کریم می‌فرماید «لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ» بسیاری از ادعا‌های انقلاب را زیر پا گذاشت و تحریف کرد، از این رو بخش زیادی از سخنرانی‌های مرحوم آیت الله رفسنجانی حالت توجیه پیدا کرد.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: جریان توسعه ناهمگون و فاقد یک استراتژی مناسب، با له کردن طبقاتی از جامعه به دنبال پیشبرد اهداف نامطلوب خود بود، اما هزینه های آن خیلی گران بود و جریان ریزش‌ها از آنجا آغاز شد.

چرا برخی از تحکیم وحدتی‌ها به خارج از کشور پناهنده شدند؟

نبوی درباره اینکه چرا عده‌ای از دانشجویان و اعضای دفتر تحکیم وحدت در آن مقطع به سرنوشت امروز (حضور در آمریکا و فعالیت در رسانه‌های بیگانه) روی آوردند؟، تصریح کرد: جریان پیوستن به موج رسانه‌ای تبلیغاتی غرب و خارج از کشور و آمریکا در ابتدا یک جریان منسجم و سازمان شده‌ای نبود و افرادی که محاکمه، دادگاهی و زندانی می شدند به خارج از کشور رفتند. ابتدا جریانِ خیلی سبکی بود و جدی نبود، اما بعداً که از درون خود دولتِ  خاتمی همان مسیر لیبرالی کردن جامعه را در پیش گرفت، طبعاً بخش‌های رسانه‌ای ایرانی در خارج و داخل با آنها ارتباط و انسجام بیشتری پیدا کردند و ریزش به سمت خارج از کشور بیشتر شد.

وی در پاسخ به این سوال که در آن مقطع خود شما با آنها جلسه ای نداشتید؟، گفت: بله در آن دوران و در حقیقت تا سال ۸۹ و ۹۰ مجموعه تشکل‌های دانشجوی فعال- آن‌هایی که در پیگیری مباحث اصلاح طلبی و روشنفکری غلیظ گرایش به غرب داشتند- همه با من در ارتباط بودند. در دانشگاه‌ها، انجمن‌هایی که تشکیل می‌دادند و شورا‌هایی که وجود داشت، می‌آمدند گفتگو می کردیم و و بحث‌هایی مفصلی داشتیم.

دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: خیلی‌ها به من هشدار می‌دادند، مسیری که در پیش گرفتید را تغییر دهید. اما چون برخورد امنیتی قضایی با آن‌ها شدید می‌شد، کینه ای شدند و خیلی از آنان به خارج از کشور رفتند. سعی کردند همان مسیر را ادامه دهند، اما به تدریج فهمیدند، همه خبر‌ها در آن طرف(غرب) مربوط به مجسمه سازی و میدان داری جریان‌های رسانه‌ای و بخش‌های امنیتی و اطلاعاتی اروپا و آمریکا است.

نبوی با بیان اینکه بعضی‌ها در دام افتادند و با آن‌ها همکاری کامل کردند،اظهار کرد: اما خیلی از آن‌ها همکاری کامل نکردند؛ این روز‌ها معلوم است خیلی از آن‌ها سعی کردند از آن ظرفیت‌ها استفاده کنند، اما کاملا در دام جریان‌های اطلاعاتی امنیتی اروپا و غرب قرار نگرفتند در عین حال کینه و عناد و مخالفت شان را با جمهوری اسلامی دارند و همچنان پیگیری می‌کنند.

از وی سوال شد آیا همچنان مواضع دفتر تحکیم را  رصد می‌کنید؟ تحرکات آن‌ها را در این ایام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ که پاسخ داد:آن دفتر تحکیم که انشعاب درست کرد و جریان روشنفکری همراه با اصلاح‌طلبی رادیکال به عنوان «دفتر تحکیم علامه»، نشستی در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار و شورا انتخاب کردند؛ آن دفتر تحکیم تقریباً در کل رها شد. بعد‌ا آقای زیدآبادی آمد دفتر تحکیم راه اندازی کرد که آن هم به جایی نرسید.

دبیر اسبق دفتر تحکیم وحدت اضافه کرد: البته طبق ضوابط و قوانین موجود در کشور و دانشگاه‌ها، فعالیت خود را ادامه دادند و به دفتر تحکیم جریان شیراز معروف شدند و آقای علمشاهی در آن زمان در شیراز نشستی برگزار کرد و از بخش لیبرال و رادیکال اصلاح طلبی در دفتر تحکیم کاملا فاصله گرفت؛ آن دفتر تحکیم همچنان فعالیت می‌کند. بعضی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان مثل انجمن اسلامی دانشگاه تهران هم خود را از این دفتر تحکیم جدا کردند.

نبوی با بیان اینکه دفتر تحکیم متشکل از حدود ۲۴ یا ۲۵ انجمن اسلامی در دانشگاه‌های مهم کشوراست،گفت:  این دفتر تحکیم همچنان فعالیت می‌کند و هر سال شورای مرکزی انتخاب می‌کنند و معمولا اعضای تشکل‌های مختلف از جمله دفتر تحکیم، جنبش عدالت خواه دانشجویی و بخش‌های تشکل‌های دیگر در آنجا حضور پیدا می‌کنند و با بنده هم مشورت می‌کنند و همچنان ارتباطات برقرار است.

انتقاد از انفعال تشکیلات دانشجویی

وی درباره اینکه در حال حاضر تحرکات و کنش و واکنش‌های تشکل‌هایی  دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید؟ می گوید: در تشکل‌های دانشجویی یک مشکلی در یک دهه اخیر پیش آمد که به فعالیت‌های ذاتا دانشجویی تشکل‌ها خیلی لطمه زد. ما پنج تشکل فعال در دانشگاه‌ها داریم. دفتر تحکیم وحدت، جنبش عدالتخواه دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، بسیج دانشجویی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی (مستقل) که این اتحادیه بیشتر در دوره آقای احمدی نژاد رشد کرد و این ایدئولوژی سعی کرد با گفتمان احمدی نژاد پیش برود و منظورشان از مستقل بودن در واقع جدا از دفتر تحکیم وحدت و جریان لیبرال و رادیکال اصلاح طلبی بود.

مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی گفت: این پنج تشکل در دهه اخیر با کلی مشکل اساسی در فعالیت هایشان مواجه شدند و آن این بود که فعالیت‌های دانشجو‌یان در این تشکل‌ها مسیری شد برای رشد درجات و مدارج تحصیلی و یا دست یافتن به موقعیت‌هایی در اشتغال و رسیدن به مشاغل دولتی و حکومتی.

نبوی با بیان اینکه به هرحال آنچه مشخص است، جریانات دانشجویی در جذب دانشجو خیلی ضعیف شدند و اکنون به جایی رسیده دانشگاهی که ۲۵ هزار دانشجو دارد انجمن اسلامی آن دانشگاه ۲۰۰ عضو مناسب ندارد یا جنبش عدالتخواه می‌بینید دایره جذب آن‌ها در دانشگاه‌ها بسیار ضعیف است و این به خاطر مشکلی است که در دهه اخیر تشدید شد، تاکید کرد:  این نحو فعالیت در تشکل دانشجویی حالتی را پیدا کرد که شخصی می‌آید و به تشکل دانشجویی می‌پیوندد برای آنکه در تحصیلات تکمیلی مسیر خوبی را طی کند یا در سمت‌های بعدی بتواند اشتغال پیدا کند! از این رو معتقدم تشکل‌های دانشجویی از فعالیت‌های ذاتا دانشجویی بسیار فاصله گرفتند.

دولتِ اصلاحات و موج سازی سیاسیون در دانشگاه‌ها

وی درپاسخ به سوال خبرنگار آنا که پرسید که آیا قبول دارید جنبش دانشجویی در مقطع دوره اصلاحات بدنه جامعه را نمایندگی نمی‌کرد؟، تصریح کرد:  نه- در دوره اصلاحات بسیاری از موارد و موج سازی‌هایی که در جنبش دانشجویی اتفاق افتاد بیرون از جریان دانشجویی بود.

عضو موسس دفتر تحکیم وحدت گفت: بعضی از آن‌ها در مقابل دولت آقای هاشمی قرار گرفتند و در دولت اصلاحات به یک نوع حالت انتقام گیری از دوره آقای رفسنجانی افتادند و بسیاری از مسائلی که بر سر جنبش دانشجویی آمد ساختگی و تصنعی بود که موج های آنها را این‌ جماعت درست می‌کردند و هنوز هم تعدادی از آنها همان رویه را ادامه می‌دهند. به یاد دارم مصطفی تاج زاده یا حشمت الله طبرزدی از ابتدا همین روحیه را داشتند.

جریان دانشجویی از اصلاح‌طلبان رادیکال فریب خورد

من آن زمان پیرامون این سنخ افراد می‌گفتم: شما هر چه روند منسجمی را طراحی کنید که طبق آن بخواهد مباحث پیش رود و یک نتیجه و دستاوردی داشته باشید، وقتی آن نتیجه بیرون بیاید این‌ افراد حتما با آن نتیجه مخالفت می‌کنند؛ اگر حتی جمهوری اسلامی به این نتیجه می‌رسید که ما باید رژیم صهیونیستی را در منطقه تحمل کنیم این‌ها می‌شدند غلیظترین قطب ضدصهیونیستی ممکن در ایران! هنوز هم آن روحیات را دارند و این اشخاص جنبش دانشجویی را خراب و فاسد کردند.

خاتمی به حواشی دولت خود مسلط نبود

نبوی با بیان اینکه آنها خیلی از نیرو‌ها را فریب دادند و با موج عصبانیت شان نسبت به دولت آقای هاشمی رفسنجانی بعضی ها را دنبال خودشان کشیدند،گفت:  خاتمی هم به حواشی دولت خود مسلط نبود و در انتقادات و اعتراضات به آنها حق می‌داد به این جهت که گاهی برخورد‌های نامناسب با آن‌ها می‌شد، اما وقتی آنها در مسیر رادیکالیسم کور می‌رفتند خاتمی هم هیچ مطلبی برای آنکه بتواند یک استراتژی و راهبرد مناسب داشته باشد نداشت و این پدیده تبدیل به یک موج سازی‌ کور که خیلی از دانشجویان در این همکاری‌ها قربانی گردیدند شد.

وی با اشاره به اینکه هنوزبرخی از فعالان سابق دانشجویی که فریب این موج سازی‌های تصنعی را خوردند با بنده مرتبط هستند و رفت آمد دارند و یادی از آن زمان‌ها می‌شود و این موارد را بیان می‌کنند،افزود: البته بعد‌ها تعدادی از آنها اطراف آقای سروش جمع شدند، او هم رفت دنبال آنکه یک معرفت دینی جدید درست کند و مقداری زیادی از آنها را به دنبال خود کشید و قضایا به سمت دیگری رفت.

این فعال سیاسی گفت: به هر حال جریان دانشجویی در دوره اصلاحات از این ماجرا لطمه، فریب و رودست خورد و آثار آن را هم در دو دهه اخیر می‌بینیم.

نبوی با بیان اینکه دانشجویان از قطب‌های فکری، سیاسی و اجتماعی کشور استفاده می‌کنند،خاطرنشان کرد: در جریان دانشجویی در نیمه دوم دهه هفتاد و نیمه اول دهه ۸۰  خیلی‌ها با موج سازی‌های اطلاح طلب‌های رادیکال فریب خوردند.

وی اضافه کرد: من هم آن تلاشی که در دهه شصت داشتم(دوره‌ای که  دبیر دفتر تحکیم وحدت بودم) در برقراری ارتباط با طیف متنوعی از علما و بزرگان فکر و اندیشه‌ی کشور ارتباط دانشجویی را حفظ کردم، حالا باید عرض کنم که هر اتفاقی افتاده این رابطه با بنده قطع نشده است.

با فعالان دانشجویی ادوار همچنان جلسه دارم

مدیر مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با بیان اینکه
مجموعه تشکل‌های دانشجویی ارتباط شان را با بنده شاید به عنوان یکی از انگشت شمار روحانیونی که فکر می‌کردند باید این ارتباط را داشته باشند و همفکری را همیشه دنبال کنند حفظ کردند،گفت: ما همچنان طی سال در موسسه، جلسات متعددی از مجموعه دانشجو‌های مختلف و تشکل‌های دانشجویی داریم و ارتباط حفظ شده است.

نبوی افزود: حتی  بخش‌هایی از معترضین - دانشجویانی که به اصطلاح امروز نسل z هستند- آمدند و تا همین اواخر همچنان این ارتباطات ما در جا‌هایی که کانون‌ها و مجموعه‌هایی بوده حفظ شده و برقرار است.

وی پیرامون رسیدگی به مطالبات و خواسته های دانشجویان، تاکید کرد:در تحولات اخیر شرایط پیچیده و ویژه ای به وجود آمد و خیلی مسائل زیر سوال رفت که در این حوزه باید با آگاهی برخورد کرد.

عضو موسس دفتر تحکیم وحدت افزود: جوانی که در چند سال اخیر رشد کرده دائما دیده بسیاری از مسائلی که گفته می‌شود از قضا توسط آن‌هایی که از بخش رسمی و غیر رسمی ترغیب و توصیه می‌کنند خلاف آن انجام می‌شود.

نبوی با بیان اینکه در بخش مربوط به حرکت مبتنی بر کرامت، دچار نقطه ضعف اساسی هستیم و کار‌هایی که تحت عنوان تکریم ارباب رجوع انجام شد چیز‌های موسمی بوده و رها شده است که باید بیشتر پرداخته شود،گفت: موضوع دیگری که مطرح است اینکه باید تلاش کنیم فضای دانشگاه‌ها تلطیف شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
علی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
۰
عامل همه مشکلات و بی ثباتی ها اصلاح طلبان هستند
هلدینگ شایسته