دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سایه سنگین جنگ و سیاست در استکهلم؛

چه کسانی از فهرست مهمانان جایزه نوبل حذف شدند؟

چه کسانی از فهرست مهمانان جایزه نوبل حذف شدند؟
پس از دوسال کرونایی، امسال مراسم اهدای نوبل در استکهلم با حاشیه‌هایی همراه شد، نکته مهم حذف برخی کشورها و افراد از لیست مدعوین این مراسم بود که بشدت بحث برانگیز شد.
کد خبر : 819544
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، دیروز شنبه، دهم دسامبر ۲۰۲۲ مراسم اهدای جوایز جایزه نوبل سال ۲۰۲۲ در شهر استکهلم پایتخت سوئد برگزار شد.
 
** اهدا نوبل پس از دو سال کرونایی
 
بر اساس این گزارش، بعد از دو سال وقفه در برگزاری این مراسم به دلیل شیوع بیماری کرونا، مراسم اهدا جوایز نوبل در کنسرت هال استکهلم با حضور ۱۵۰۰ مهمان برگزار شد.
 
«آنی ارنو» از فرانسه برنده نوبل ادبیات شد، «بری شارپلس» از امریکا برای دومین بار برنده نوبل شیمی شد، «اسوانته پابو» از سوئد جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را به خاطر فعالیت‌هایش در زمینه تکامل انسان به خانه برد.
 
** دو اقتصاددان در فهرست نوبل
 
«آلن اسپکت، جان اف. کلوزر و آنتوان زلینگر» دانشمندانی از فرانسه، امریکا و اتریش نوبل فیزیک را به خاطر فعالیت در حوزه علوم اطلاعات کوانتومی دریافت کردند.
 
رئیس سابق بانک رزرو فدرال امریکا و بن برنانک و دو اقتصاددان به نام‌های داگلاس دایموند و فیلیپ دیبویگ به خاطر تحقیق در زمینه این که چگونه می‌توان از بروز یک بحران اقتصادی عمیق‌تر با حمایت از بانک‌های در حال ورشکستگی جلوگیری کرد، جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کردند.
 
با توجه به این که بحران اکراین منجر به بحران انرژی شده و روی تامین کننده‌های مواد غذایی و قیمت‌های آن‌ها تاثیر گذاشته است، امسال بسیاری از اقتصاد‌های قدرتمند با تورم بالا و بروز رکود دست و پنجه نرم خواهند کرد.
 
** چه کسانی از فهرست مهمانان جایزه نوبل حذف شدند؟
 
لیست مدعوین این مراسم در استکهلم بحث برانگیز شده است. طبق سنت این مراسم، خاندان سلطنتی سوئد، مقامات دولتی و شخصیت‌های برجسته کشور‌های مختلف در این مراسم شرکت می‌کنند. اما برخی اسامی امسال عمداً از لیست مدعوین حذف شده بودند.
 
یکی از این افراد جیمی اکسون، رهبر دموکرات‌های سوئد بود. این حزب راستگرای ضدمهاجر در انتخابات امسال بعد از حزب حاکم بیشترین کرسی‌های پارلمان سوئد را از آن خود کرد. سفرای روسیه و بلاروس نیز از لیست مدعوین امسال حذف شده بودند.
 
جایزه نوبل توسط آلفرد نوبل برای اهداف جوایز به خاطر دستاورد‌ها و پیشرفت در علم، ادبیات و صلح تاسیس شد.
 
مخترع دینامیت از خود ۳۱ میلیون کرون، معادل ۱۷۴ میلیون دلار به پول امروز باقی گذاشت تا بودجه این جوایز را تامین کند. این جایزه از سال ۱۹۰۱ تا به امروز اهدا می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته