محیط زیست دستگاه متولی که حرمت هوای پاک را نگه نمیدارد
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، امروز سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجیرنگ از تداوم و تشدید پایداری هوا، افزایش غلظت آلایندهها و کاهش کیفیت هوا از جمعه تا شنبه (۱۸ تا ۱۹ آذرماه) در تهران و کرج خبر داده است؛ که براثر این مخاطرات، احتمال افزایش غلظت آلایندهها، کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای تمام گروهها وجود دارد.
راه حل سازمان هواشناسی برای کاهش آسیبهای احتمالی این وارونگی هوا که نفس شهروندان تهرانی را تنگ کرده است، کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدم تردد غیرضروری برای تمام گروهها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز، اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلایندهها تا حد بسیار ناسالم را توصیه میکند.
**دستورات کمیته اضطرار هر روز کوتاهتر از دیروز!
کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران نیز در واکنش به پیش بینی سازمان هواشناسی خبر از تعطیلی دانش آموزان مقاطع ابتدایی و متوسطه استانهای تهران و البرز به جز دماوند و فیروزکوه و همچنین مهدهای کودک و پیشدبستانیها تا روز یکشنبه داده است.
در میان دستورات کمیته اضطرار هوا که هر ساله با رسیدن فصل سرما، که تبدیل به مسکنی از سوی مسئولان برای درد هوا شده است، هر روز هم آسانتر از قبل میشود؛ و دیگر حتی خبری از زوج و فرد کردن خودروها و همراهی شهروندان نیست.
حجم ترددهای شهری نسبت به روزهای دیگر سال تفاوتی چشم گیری ندارد چه بسا در این روزها که آلودگی به اوج خود رسیده و منتهی به روزهای پایانی هفته هم شده بود، شاهد ترددهای بیشتر خودروهای شخصی در سطح شهر بودیم.
**ثبت تنها ۳۶ روز پاک در ۶ سال
براساس آماری که محیط زیست شهرداری تهران اعلام کرد از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از مجموع ۱۸۲۶ روز تنها ۳۶ روز هوای پاک در تهران ثبت شده است و آلودگی هوای تهران براساس اعلام مقام مربوطه در محیط زیست به رسانهها در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰۰ قربانی گرفته است.
این در حالی است که قانون گذار به صراحت نقش و وظیفه همه دستگاهها در پیشگیری از آلودگی هوا را تعیین کرده است.
**۵ دستگاهی که ترک فعل محرز از قانون هوای پاک داشتند
سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در روزهایی ابتدایی آذرماه اسامی ۵ دستگاهی را که در اجرای قانون هوای پاک ترک فعل داشته اند اعلام کرد که بنابر اعلام این نماینده مجلس، این دستگاهها شامل وزارت نفت، وزارت نیرو سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان برنامه و بودجه، و سازمان استاندارد است.
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده این دستگاهها به مراجع قضایی ارسال شده است.
در میان دستگاههایی که دارای ترک فعل بودند، نام سازمان محیط زیست که خود باید متولی اصلی رسیدگی به این ابرچالش محیط زیستی باشد، بیشتر جلب توجه میکند، رفیعی گفته است: سازمان حفاظت محیط زیست بیش از ۶۰ تکلیف در اجرای قانون هوای پاک داشته که کمتر از ۱۰ درصد تکالیف را انجام داده است.
اما این تکالیف این سازمان چه بوده است، که قانونگذار نسبت به عدم انجام به آنرا اینطور واکنش نشان داده که مسؤولان و مدیران مستنکف از این حکم، مشمول ماده (۵۷۶) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم- تعزیرات) میشوند.
طبق ماده ۴ این قانون: تولید انواع وسایلنقلیه موتوری و واردات آنها مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلایندههای موضوع این قانون، اعلامی از سوی سازمان میباشد.
استاندارد ساخت و تولید حد مجاز مصرف سوخت و واردات قطعات واجد استاندارد مرتبط با احتراق و یا مؤثر بر آلایندگی وسایلنقلیه از قبیل اگزوز، صافی (فیلتر) و واکنش ساز (کاتالیست) توسط سازمان ملی استاندارد ایران تعیین، کنترل و نظارت میشود و با متخلفان برخورد قانونی صورت میگیرد.
شماره گذاری انواع وسایلنقلیه موتوری اعم از داخلی و وارداتی مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلایندههای موضوع این قانون و أخذ تأییدیه سازمان میباشد.
سازمان موظف است از ادامه تولید و ورود وسایلنقلیهای که حدود مجاز انتشار آلایندههای تعریف شده موضوع این قانون را رعایت نمینمایند، جلوگیری نماید.
پیش فروش یا فروش اینگونه وسایلنقلیه موتوری ممنوع است.
همچینین سازمان مکلف است با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران طی مدت اجرای قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حدود مجاز انتشار آلایندهها را به استاندارد روز دنیا ارتقاء دهد.
طبق ماده ۶- بهمنظور اطمینان از صحت عملکرد خودرو در زمینههای فنی و ایمنی و کنترل آلایندههای هوا و صدا، انجام معاینه فنی کلیه وسایلنقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت که توسط بخشهای دولتی، عمومی و غیردولتی بهکار گرفته میشوند، در دورههای زمانی منظم و توسط مراکز مورد تأیید سازمان الزامی است.
ماده ۸ – تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایلنقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایلنقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایلنقلیه موتوری موضوع این ماده بر اساس آییننامهای است که حداکثر ظرف مدت سهماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأتوزیران میرسد.
ماده ۱۸ – سازمان مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری نماید.
اینها بخشی از وظایف سازمان محیط زیست از میان ۳۴ ماده قانون هوای پاک بود که عملا رها شده است.
**بودجه مقابله با آلودگی هوا نزدیک به صفر!
علاوه بر این به گفته رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی سازمان برنامه و بودجه باید برای اجرای این قانون بودجه اختصاص میداده که پارسال انجام تعهداتش در این خصوص نزدیک به صفر بود.
انتهای پیام/