دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طلای سیاه 50 دلاری می شود؟

طی هفته گذشته قیمت نفت در بورس پس از اینکه رکورد بالاترین نرخ را در سال 2016 ثبت کرد، بسته شد؛ این در حالی است که در پایان ماه آوریل چیزی حدود 20 درصد به قیمت نفت اضافه شد و نفت برنت طی چند سال گذشته رشد خوبی را شاهد بوده است.
کد خبر : 81921

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، در شرایطی که معامله‌گران بازار نفت به کاهش عرضه این محصول در بازار جهانی خوش بین بودند، ضعف دلار آمریکا نیز کمک کرد تا معاملات نفت خام پس از یک دوره کاهش ناگهانی بیش از 20 دلار افزایش پیدا کند.


برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که این افزایش قیمت حاصل سفته‌بازی سرمایه‌گذاران است چراکه ذخایر نفتی در بالاترین حد خود قرار دارد و همچنین بر اساس آمار ارائه‌شده تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی با افزایش همراه بوده است.


در واقع این تحلیلگران اعتقاد دارند که مسئله اصلی این است که ارتباطی میان افزایش قیمت و عوامل بنیادین مشاهده نمی‌شود و عوامل بنیادین شامل ذخایر بالا و تولید بالا تغییری نکرده‌اند.


برخی دیگر از تحلیلگران نسبت به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی خوشبین‌تر شده‌اند و اعلام کرده‌اند که رشد تولید اوپک نمی‌تواند تأثیر منفی شدیدی بر توازن بازار داشته باشد.


به نظر می‌رسد که تعداد بیشتری از تحلیلگران با این دیدگاه که دوران کاهش قیمت نفت به پایان رسیده است، موافق‌ترند و رشد تقاضای انرژی در جهان و کاهش تولید نفت در آمریکا را از جمله عوامل افزایش قیمت نفت می‌دانند.


اکنون وضع تولید نفت خام به صورتی است که اکثر کشورها نفتی دیگر ظرفیت افزایش تولید نداشته و تنها ایران است که قدرت افزایش تولید خود را دارد و در حال افزایش آن است و این نشان از ثبات در تولید نفت می‌دهد و همچنین رشد اقتصاد جهانی در میان‌مدت می‌تواند رشد قیمت نفت را تا حدی مهار کند.


برخی از فعالان این حوزه معتقدند که احتمال دارد، نفت خام به سطح 50 دلار در هر بشکه صعود کند همچنین متوسط قیمت مورد پیش‌بینی برای برنت در سال 2016 را به 42.30 دلار در هر بشکه خواهد رسید.


لازم به ذکر است که نفت خام هفته گذشته را با بیش از پنج درصد افزایش قیمت، در 46.02 دلار به پایان برد در حالیکه نفت برنت با ادامه صعود در کل هفته، روی 47.39 دلار ایستاد و امروز نیز نفت خام در سطح قیمتی 45.5 دلار و نفت برنت 46.73 دلار در حال معامله است.


انتهای پیام/

برچسب ها: نفت نفت برنت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته