دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آذر 1401 - 12:51
سی ان ان مدعی شد؛

رئیس جمهور چین پنجشنبه به عربستان می رود

رئیس جمهور چین پنجشنبه به عربستان می رود
سفر رئیس جمهور چین به ریاض از سوی منابع رسمی تأیید نشده اما در ماه های اخیر، گمانه زنی هایی در این باره وجود داشته و اکنون یک رسانه آمریکایی موعد آن را پنجشنبه این هفته اعلام کرده است.
کد خبر : 818711

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، «سی ان ان» به نقل از منابعی دیپلماتیک، سفر «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین به عربستان سعودی را برنامه‌ای قطعی می‌داند.

این رسانه آمریکایی با تکیه به اظهارات چهار منبع آگاه، اعلام کرد: سفر شی به ریاض که برای روز پنجشنبه تدارک دیده شده است، شامل نشست کشور‌های عربی با چین و کنفرانس کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس با چین خواهد بود.

پیش بینی می‌شود که در نشست شی با کشور‌های عربی، دست کم ۱۴ تن از سران عرب حضور داشته باشند. 

البته، شایعه میزبانی بزرگترین متحد منطقه‌ای آمریکا از رئیس جمهور چین، چند ماهی است که سر زبان هاست و هنوز هیچ یک از طرفین به طور رسمی آن را تائید نکرده اند.

تجارت چین-عربستان از زمان برقراری رابطه دوجانبه در ۱۹۹۰، پیوسته افزایش یافته است و چین سال گذشته تا ۲۷% صادرات نفت عربستان را خریداری کرد و در پایان ۲۰۲۱ تجارت دوجانبه سالانه آن‌ها به ۸۷.۳۱ میلیارد دلار رسید. 

 اخیرا زمانی که عربستان اعلام کرد تولید نفت را در همراهی با اوپک پلاس کاهش می‌دهد، کاخ سفید آن را تصمیم کوته بینانه‌ای توصیف کرد.

روز گذشته، خبرگزاری «رویترز» در تحلیلی این طور برآورد کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی روی رهبری خاورمیانه و استقلال (از آمریکا) تمرکز کرده است.

این خبرگزاری در تحلیل خود نوشت: گرچه ایالات متحده شریک منتخب کشور‌های حوزه خلیج فارس است که برای امنیت خود به آن متکی هستند، اما ریاض در حال ترسیم یک سیاست خارجی است که در خدمت تحول اقتصادی ملی خودش است، زیرا جهان از هیدروکربن‌ها که رگ حیات عربستان است، دور می‌شود.

«ایهم کامل» رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در گروه اوراسیا هم می‌گوید: ریاض براساس محاسبات استراتژیک کار می‌کند مبنی بر اینکه باید با پکن همگام باشد، چراکه در حال حاضر، چین را یک شریک اقتصادی ضروری تلقی می‌کند.

وی پیش بینی کرد: مطمئناً این خطر وجود دارد که گسترش روابط با چین نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به شکاف بیشتر در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی شود.

دیپلمات‌های مطلع به رویترز گفته‌اند که انتظار می‌رود هیئت چینی ده‌ها قرارداد با عربستان سعودی و سایر کشور‌های عربی در زمینه انرژی، امنیت و سرمایه‌گذاری امضا کند.

عربستان سعودی و متحدانش در خلیج فارس گفته‌اند که به‌رغم تردید‌های آمریکا در مورد روابط آن‌ها با روسیه و چین، به تنوع بخشیدن به شراکت‌ها برای تامین منافع اقتصادی و امنیتی ادامه خواهند داد.

با این حال، «جان آلترمن» مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن، می‌گوید: گرچه به نظر می‌رسد که روابط عربستان با چین بسیار سریع‌تر نسبت به ایالات متحده در حال رشد است، اما روابط واقعی قابل مقایسه نیستند. روابط با چین در مقابل روابط با ایالات متحده، از نظر پیچیدگی و صمیمیت، کم‌رنگ و کم‌اهمیت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته