دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1401 - 14:42
آنا گزارش می‌دهد؛

چرا باید ترفند دشمن در«جنگ ترکیبی» را بشناسیم؟

چرا باید ترفند دشمن در«جنگ ترکیبی» را بشناسیم؟
تلاش هدفمند دشمن، بزرگ جلوه دادن مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه و دادن آدرس اشتباه درباره منشا این مشکلات و راه‌حل آنهاست که اگر شناخت لازم را از دشمن نداشته باشیم بسیار راحت فریب این گونه جو سازی‌ها را می‌خوریم.
کد خبر : 818295

گروه سیاست_خبرگزاری آنا، محیا کریمی: ضرورت شناخت دشمن در هر زمانی یکی از دغدغه‌های اصلی حکومت داران در طول تاریخ است.

دشمنی که با عدم شناخت به موقع آن ممکن است ضرر‌های جبران ناپذیری بر کشور و جامعه وارد شود.

اطلاع از ابزار و لوازم مورد استفاده دشمن جهت آگاهی و نقشه یابی اعمال فریبکارانه دشمنان و تلاش جهت خنثی سازی این گونه رفتار‌ها از ناحیه دولتمردان و مردم لازم و ضروری است.

گذشت زمان ثابت کرده که جنگ نظامی گزینه مناسبی هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از لحاظ تجهیزات، زمان و هزینه برای دستیابی به مقاصد و منافع نظام سلطه نیست، بنابراین جبهه استکبار درصدد امتحان روش‌های دیگری جهت تسلط بر ملت‌ها و استعمار آن‌ها برآمده است.

به همین دلیل بر هر ملت و دولت قدرتمندی واجب است که با این روش‌ها آشنا شود و راه حل‌های ضد حمله و پاتک به این نوع حملات را بداند تا در بزنگاه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در دام این گونه حملات نیافتد و اگر در دام افتاد بتواند با توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های داخلی، خود را از مهلکه نجات دهد.

یکی از این حملات که در سال‌های اخیر بسیار پر رنگتر از گذشته شده است، جنگ رسانه‌ای و جنگ نرم به همراه «جنگ‌های ترکیبی» است.

در این گونه جنگ‌ها دشمن با اتکا بر نیروی داخلی و با استفاده از فضایی مجازی سعی بر ضربه زدن به حاکمیت‌ها را دارد و در این امر از ابراز رسانه نهایت استفاده را می‌برد.

به طوری که با بمب باران اطلاعاتی، افراد در تشخیص درست و غلط بسیار دچار شک و تردید می‌شوند و چه بسا که مسیر صحیح را گم کرده و ناآگاهانه در جبهه دشمن فعالیت کنند.

از این رو رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر درباره شناخت نقطه‌ضعف‌ها و نقشه‌های دشمن این گونه بیان کردند که امروز مهم‌ترین شیوه‌ی دشمن، «جعل و دروغ‌پردازی» است.

جهاد تبیین یکی از جاهایش اینجا است. تسلّط بر مغز‌ها برای دشمن خیلی با ارزش‌تر از تسلّط بر سرزمین‌ها است. ️مراقب باشید این خطر‌ها برای شما و برای مردمتان پیش نیاید؛ به مردمتان کمک کنید.آمادگی عملی خودتان را هم حفظ کنید. دشمنتان را بشناسید و اوّل هم بدانید دشمن کیست؛ دشمن را اشتباه نکنید.

ثانیاً وقتی دشمن را شناختید که کیست، نقطه‌ضعف‌های دشمن را بشناسید، ناتوانی‌های دشمن را بشناسید. دشمن همیشه سعی میکند خودش را در نظر شما بزرگ و قوی جلوه بدهد.

سعی کنید بشناسید دشمن در چه وضعیّتی است، چه ضعف‌هایی، چه نقطه‌ضعف‌هایی، چه ناتوانی‌هایی دارد. دشمن را بشناسید، نقشه‌های دشمن را بشناسید.

خیلی‌ها در مقابل نقشه‌ی دشمن غافلگیر می‌شوند؛ [مراقب باشید]غافلگیر نشوید. درک این مسئله که دشمن در صحنه حضور دارد و تمام تلاش خود را جهت شکست دادن اقتدار نظام جمهوری اسلامی به کار گرفته بسیار حائز اهمیت است.

پس هم شناخت دشمن و هم راه‌های مقابله با آن باید برای همگان روشن شود.

در دیگر منویات رهبرمعظم انقلاب است که: «بعضی کسان ترویج می‌کنند که ما دشمن خارجی نداریم! انسان از غفلت بعضی افراد تعجّب می‏کند.

من به شما عرض کنم، این انقلاب و این کشور و این حرکت عظیم، بزرگترین ضربه را بر منافع چپاولگران و غارتگران بین‏المللی وارد کرده است.

اگر این حرف حقیقت دارد که انقلاب اسلامی و نظام اسلامی جلوِ منافع غارتگرانه‏ی بیگانگان را در این کشور گرفته است که حقیقت دارد و راست است دیگر کدام توضیحی برای اثبات وجود دشمن لازم است؟!

معلوم است که دشمن کیست و چه کسی با این نظام مخالف است. اکثر رسانه‌‏های دنیا در دست همان غارتگران است.

رادیو‌ها و تلویزیون‌‏ها و مطبوعات و سازمان‌های خبررسانی متعلق به آن‏هاست. غالباً در بیشتر نقاط عالم، جنگ فرهنگی و سیاسی عظیمی را علیه جمهوری اسلامی شروع کرده‏اند؛ که دنبال این جنگ فرهنگی، جنگ سیاسیِ همراه با موذی‏گری‌های اقتصادی و فشار‌های گوناگون است.

اگر کسی این دشمنِ با این وضوح را نبیند، آیا چنانچه بدخواه نباشد، غافل نیست؟!» ضرورت دشمن شناسی یکی از موضوعات مورد تأکید حضرت امام خمینی رحمت الله علیه نیز است.

ایشان در این رابطه می‌فرمایند: «ما باید در کار‌هایی که دشمن‌های ما می‌کنند دقت کنیم و تحلیل کنیم، ببینیم که آن‌ها به چه چیز زیاد اهمیت می‌دهند و انگشت روی چه حیثیتی از حیثیت‌های مسلمین می‌گذارند و بفهیمیم که آنچه که آن‌ها بر آن اصرار دارند، همانی است که برای مسلمین و برای بشر بد است، ما از گفتار و کردار آن‌ها باید کشف کنیم که این‌ها چه می‌خواهند و ما باید چه بکنیم، هر راهی را که انتخاب کردند ما باید را مقابلش را انتخاب کنیم.» یکی از مشکلات کشور که بر هیچ کس هم پوشیده نیست مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.

شناخت حملات و ضربه‌هایی که دشمن از این ناحیه بر ملت وارد میکند کمک بزرگی به رفع و حل این مشکلات می‌کند.

در این روز‌ها تلاش هدفمند دشمن، بزرگ جلوه دادن مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه و دادن آدرس اشتباه درباره منشا این مشکلات و راه‌حل آنهاست که اگر شناخت لازم را از دشمن نداشته باشیم بسیار راحت فریب این گونه جو سازی‌ها را خورده و دچار موضع گیری‌های غلطی می‌شویم.

دقت به عملکرد و مواضع نظام سلطه و رسانه‌های آنان و دقت به امتداد این موضع گیری‌ها این واقعیت تلخ را ثابت میکند که دشمن در حال برنامه ریزی بی وقفه‌ای برای بهره برداری هر چه بیشتر از مشکلات و مسائل داخلی کشور و پیاده سازی نقشه‌های شوم در جهت اعمال هر چه بیشتر سلطه خود است.

براین اساس و در خصوص مشکلات موجود در مسئله اقتصاد، برنامه دشمن سخت کردن شرایط و خسته کردن یا دست کم خسته نشان دادن مردم است، به عبارت دیگر اقدام به عملیات روانی به گونه‌ای که تلاش می‌کند تا بر نگرانی‌ها و آشفتگی‌های ذهنی و فکری اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مردم بیافزاید و با ایجاد موج ناامیدی در بین آحاد مردم از طریق فضای مجازی و رسانه‌ای این فشار تحمیل شده بر مردم کشور را جهانی کند. روش دیگر دشمن در این باره تحریک و تشویق مردم به واکنش‌های میدانی است که نمونه‌های زیادی از آن موجود است.

به طوری که دشمن با دادن آدرس‌های غلط درباره ریشه‌ی مشکلات اقتصادی و معیشتی، گرانی و تورم، احتکار و کمبود‌ها فقط و فقط در پی از بین بردن اعتماد مردم به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

اکنون، باید با شکیبایی و اندیشدن و مطالبه گری هوشمندانه، دشمن و پادشاهی رسانه‌ای آن را به مبارزه طلبید و این‌چنین از نظام و آرمان‌های انقلاب دفاع کرد. در حال حاضر هر کاری در کشور علیه دین، سنت‌ها، مقدسات و شعائر دینی انجام می‌شود، متکی به یک انگیزه سیاسی و مورداستفاده دشمن است اگرچه ممکن است عامل انجام آن کار از این واقعیت غافل و ناآگاه باشد؛ بنابراین ضرورت دشمن شناسی، بار‌ها و بار‌ها مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است: «دشمن را خوب بشناسید، مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید، غریبه‌هایی که خود را در لباس خودی در همه جا داخل می‌کنند، این‌ها را بشناسید، دست‌های پنهان را ببینید، هیچکس به خاطر غفلت ستایش نمی‌شود، هیچکس به خاطر چشم‌ها را بر هم گذاشتن مدح نمی‌شود.»

ایشان همچنین خاطر نشان کردند: «دشمن را بشناسید، ادامه صفوف دشمن را در داخل کشور بشناسید، روش‌های دشمن را بشناسید، تبدیل شده و ترجمه شده آن روش‌ها در داخل کشور را هم بشناسید، در داخل دانشگاه، در داخل دبیرستان، در متن جامعه، در فعالیت کشور، در مطبوعات و تبلیغات، ادامه حضور استکبار را بشناسید.» دشمن شناسی مهمترین عامل عدم تحقق خواسته استکبار جهانی یعنی حذف اسلام از زندگی مردم، است.

رهبری معظم در این زمینه بیان کردند: «دشمنان اسلام درطول یک قرن و نیم گذشته سعی کرده بودند اسلام رابه طورکلی ازعرصه زندگی جامعه بیرون رانده و باطرح نظریه جدایی دین ازسیاست، دینداری رافقط پرداختن به عبادت و اعمال شخصی قلمداد کنند و با حذف اسلام ازصحنه سیاست جهان، کشور‌های اسلامی راعرصه غارتگری‌ها و تاخت و تاز‌های سیاسی خود کنند.»

در حالت طبیعی، بدون بینش و آگاهی همراه با هوشیاری و دشمن‌شناسی، نمی‌توان بر توطئه‌های دشمنان خبیث پیروز شد. مسئله‌ای که با آن میتوان بقای خود و جامعه را تضمین کرد همین ضرورت شناخت دشمن می‌باشد که هم به لحاظ فردی و هم به لحاظ اجتماعی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است.

شناخت دشمن از ضروریات اولیه هر مبارزه و از محوری‌ترین مسائل دفاعی جامعه می‌باشد. با شناخت دشمن می‌توان احتمال پیروزی و شکست را در هر زمان و مکانی تعیین کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب