دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری عنوان شد؛

جشنواره بین المللی امام رضا(ع) تخصصی و عدالت محور می‌شود

جشنواره بین المللی امام رضا(ع) تخصصی و عدالت محور می‌شود
در نشست خبری بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) رویکردهای دوره پیش رو تشریح و به تخصصی شدن جشنواره اشاره شد.
کد خبر : 818258
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، نشست خبری بیستمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با حضور خبرنگاران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

** ماموریت بنیاد در زیست بوم ترویج فرهنگ رضوی تبیین است
 
در ابتدای جشنواره مرتضی سعیدی‌زاده در ابتدای نشست عنوان کرد: ماموریت بنیاد در زیست بوم ترویج فرهنگ رضوی تبیین است، ما فکر می‌کنیم مسئولیت دستگاه‌های فرهنگی تقویت اراده مردم و مسئولین در مواجهه تمدن غرب است. بنیاد در کشاکش این بیست سال فعالیتش فرازهای خوبی در عرصه هنر و رسانه ایجاد کرده و جریانی را در جغرافیای کشور توسعه داده است.
 
وی افزود: بعضا در عرصه بین الملل فعالیت‌ها قابل توجه بوده است که باید از مدیران  تشکر کرد. ما در دوره جدید مدیریتی فکر می‌کنیم بنیاد در عرصه راهبردی با رویکرد تعامل با ظرفیت های فرهنگی هنری کشور و جهان اسلام تعریف شده است.
 
وی با بیان اینکه با یک بنیاد نمی‌شود ظرفیت همه کشور را فعال کرد، باید همه دستگاها در سبد خود توسعه فرهنگ رضوی قرار بگیرند، گفت: دراین رهگدر در تعامل بازیگران اصلی فرهنگ رضوی هستیم و با همه دستگاها از آموزش و پرورش تا ارشاد و کانونهای فرهنگی هنری و پرورشی کشور ، سازمان تبلیغات برنامهای مان را گسترش دادیم.
 
وی افزود: بطور مشخص بنیاد در عرصه جشنوارها دو هدف کلان دارد یکی توسعه کمی و کیفی منابع انسانی مرتبط و دوم ارتقای کمی و کیفی محصولات اثرگذار و فراگیر و عامه پسند است. ما علاوه بر حوزه ترویج شخصیت رضوی به مفهوم امامت و ثمرات کاربردی آن در جامعه، توجه به اسلام ناب و تمیز آن با تحجر و اسلام امریکایی به ابعاد تمدنی فرهنگ زیارت و معنویت در جامعه اسلامی نیز می‌پردازیم.
 
** جشنواره امام رضا(ع) تخصصی می‌شود
 
وی یادآور شد: امسال بیستمین دوره جشنواره امام رضا(ع) را تجربه می‌کنیم و از سال ۸۱، نوزده دوره برگزار کردیم و از سال ۹۱ ماموریت برپایی جشنواره‌ها به عنوان یکی از محورهای برنامه‌ تعریف شده و تلاش داریم در سبد ماموریتی بنیاد علاوه بر جشنواره‌ها توسعه سایر تولیدات عرصه فرهنگ از جنس غیر از جشنواره مثل فیلم های سینمایی ، برپایی رویدادهای فرهنگی و تبلیغی و توسعه فضای مجازی و فرهنگ رضوی و نشر معارف در عرصه پژوهشی و اکادمیک باشد.

وی افزود: جشنواره امام رضا(ع) عمومی‌ترین جشنواره‌ای در زیست بوم فرهنگی کشور است، تلاش داریم این جشنواره را هم توسعه و هم تخصصی کنیم.
 
به گفته وی، امسال شانزده جشنواره را در چشم انداز خود قرار دادیم؛ از آن جمله می‌توان به چهار جشنواره شعر فارسی، عربی، ترکی و سپس جشنواره کودک و نوجوان شامل موضوعات کودک و معارف رضوی و دو جشنواره داستان و ادبیات شامل داستان رضوی و کودک، سه جشنواره تئاتر بزرگسال، خیابانی و کودک و عروسکی، سه جشنواره هنرهای تجسمی شامل خوشنویسی، عکس و هنرهای گرافیکی، دو جشنواره آواها و نواها و سرود، فیلم کوتاه رضوی و جلوه‌های فرهنگی اشاره کرد.
 
این مسئول فرهنگی ابراز داشت: هفته‌های فرهنگ رضوی از سال بعد آغاز و در طول این هفته ما مهمان یک استان خواهیم بود، تا جریان فرهنگی تبلیغی در کشور توسعه یابد. بنابراین ما بیست اقدام در افق شش ماه آینده داریم که چهار اقدام همایش‌های علمی و پژوهشی و بقیه جشنوارها خواهد بود.
 
** معرفی دبیران بخش‌های مختلف جشنواره رضوی
 
حجت الاسلام محمدجواد قاسم پور در ادامه خود را بچه محل امام رضا(ع) معرفی کرد و گفت: اعتقاد قلبی من این است که ما قدر حضرت رضا(ع) را نمی‌دانیم، و من خودم را می گویم که بسیار به سنت‌های حسنه ایشان در لایه‌های مختلف حکمرانی تا مردم نیاز داریم و این رسالت هنرمندان است که در بزنگاه‌های تاریخی به همه کمک کنند. ما باید همه دست به دست هم دهیم تا هنرمندان با سلایق مختلف برای مردم کار تولید کنند تا آثار تولیدی به مصرف مردم برسد‌.
 
وی در ادامه افزود: ما در این دوره از جشنواره در تلاش هستیم که به سمت عدالت در استانها برویم تا هیچ منطقه ای از رزق فرهنگی محروم نشود، البته ما در برخی استان‌ها نتوانستیم جشنواره را شروع کنیم، ولی رویدادها و همایش‌ها درآن استان ها فعال خواهد شد.
 
قاسم پور اظهار داشت: ازهمین امروز به جز جشنواره فیلم، سایت برای ارسال آثار دیگر جشنوارها باز شده و برای بخش جشنواره فیلم از اسفند ثبت نام آغاز خواهد شد و کارگاه ها هم بزودی شروع می شوند. دبیران جشنوارهای شعر کودک «سپاهی یونسی»، جشنواره داستان «ساسان ناطق»، جشنواره داستان کودک «نویدی مهر»، جشنواره جلوهای رضوی «فیاضی»، جشنواره خوشنویسی رضوی استان «سپهری»، جشنواره گرافیک استاد «مسعود نجابتی»، جشنواره عکس رضوی «زابل عباسی»، جشنواره سرود رضوی «سید مجتبی رضوی»، جشنواده آواها و نواها در استان فارس «صدری»، جشنواره تئاتر کودک «سیمریز»، جشنواره تئاتر «کوروش زارعی»، جشنواره تئاتر خیابانی «رادمنش» و فیلم هم آقای شعیبی به عنوان دبیر معرفی شده‌اند.
 
وی در پایان گفت: امیدوار هستیم امسال یک گام به تخصصی تر شدن جشنواره نزدیک شویم؛ برخی جشنوارها اسفند ماه اختتامیه دارند و برخی نیز سال آینده، جشن پایانی هم شب میلاد امام رئوف برگزار می کنیم‌.
 
وی در توضیحی درباره جشنواره فیلم گفت: ما فیلم کوتاه، فیلم بلند و مستند را خواهیم داشت. امسال در این دوره بخش ویژه‌ای به نام فیلم اولی‌ها با جایزه مستقل، بخش رضوان و بخش فیلم موبایلی را آغاز کردیم.
 
 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته