سایه جسورانه در روابط دیجیتال؛
«سرخابی» انتخابی برای ترمیم روح بشر
سرخابی شجاع و نترس و رنگی تپنده است که شور و نشاط آن جشنی شاد و خوشبینانه را ترویج میکند و روایتی جدید مینویسد و تُن قرمز متمایل به زرشکی که تعادلی بین گرم و سرد ارائه میدهد، را تعریف میکند.
گروه فرهنگی خبرگزاری آنا ـ ونوس بهنود: مؤسسه رنگ پنتون رنگ سرخابی را به عنوان رنگ سال ۲۰۲۳ و با هدف تقویت روابط جسورانه و شادیآفرین در زندگی دیجیتال اعلام کرده است.
مردم جهان بعد از تجربه رنگ بنفش روشن در سال ۲۰۲۲ و همچنین رنگهای زرد روشن و خاکستری یکدست در سال ۲۰۲۱ قرار است از ژانویه رنگ سرخابی را به عنوان رنگ سال در امورات خود به کار بگیرند.
مؤسسه پنتون که بیش از دو دهه است رنگهای سال را انتخاب میکند برای سال جدید میلادی رنگ Viva Magenta ۱۸-۷۵۰، که به عنوان سایهای از رنگ قرمز و به تعبیر شبکه تلوزیونی OPB بیانگیر سیگنال جدیدی از قدرت اعلام کرده است.
پنتون در مقابل اعتراضات مبنی بر اینکه چنین رنگی اساساً در طبیعت وجود ندارد، اعلام کرده است که «سرخابی شجاع و نترس و رنگی تپنده است که شور و نشاط آن جشنی شاد و خوشبینانه را ترویج میکند و روایتی جدید مینویسد و تُن قرمز متمایل به زرشکی که تعادلی بین گرم و سرد ارائه میدهد، را تعریف میکند. در واقع رنگ قرمز متحول کنندهای است که قادر به طراحی برای ایجاد آینده مثبتتر است.»
یک سایه غیر متعارف برای یک زمان غیر متعارف؟ به گفته لوری پرسمن، معاون مؤسسه پنتون «هدف این برنامه برجسته کردن رابطه بین رنگ و فرهنگ است و رنگهای سال به این دلیل انتخاب میشوند که فرهنگ جهانی را در یک لحظه خاص از زمان منعکس میکنند.»
فرآیند انتخاب آن شامل بررسی همه چیز از صنایع تفریحی و مسافرتی گرفته تا فناوریها، رویدادهای فرهنگی و شرایط اجتماعی-اقتصادی، تحلیل و پیشبینی روندها میشود.»
وی با اشاره به اینکه امسال، کارشناسان قدردانی و آگاهی فزایندهای از طبیعت را مشاهده کردند میگوید: «مردم گیاهان و گلهای بیشتری را به خانههای خود میآورند، پس از وقفه ناشی از بیماری همهگیر، از تفریحات در فضای باز و سفر لذت تازهای مییابند و به دنبال پرورش «مواد حیات بخش» هستند.»
درپاسخ به اصالت این رنگ در طبیعت نیز از رنگ سوسک کوشینال، منبع رنگ کارمین قرمز یاد شده است. رنگ، اساس شهرت صنایع دیجیتالاما یکی از مهمترین تاثیرات رنگ در دنیای دیجیتال و بازارهای دیجتال خواهد بود.
بر اساس مطالعاتی که در پژوهشی تحت عنوان «بررسی تأثیر رنگ تبلیغات بر رفتار خرید مصرف کننده» توسط پژوهشگران ایرانی صورت گرفته است «برخلاف آنچه که اغلب تصور میشود، رفتار خرید مصرف کننده در زمان خرید کاملاً آگاهانه و هوشیارانه نیست و عوامل متعددی روی آن تأثیر میگذارد.
یکی از این عوامل مهم تأثیرگذار تبلیغات است که در این میان رنگ یکی از جنبههای بصری تبلیغات است که به طور ناخودآگاه روی رفتار خرید مصرف کننده تأثیر میگذارد.
شرکتها سالانه چندین میلیارد دلار، برای تبلیغ کالاها و خدمات خود هزینه میکنند، چون تبلیغات یکی از ارکان اساسی بازاریابی است و صاحبان صنایع میتوانند با تبلیغاتی که انجام میدهند تأثیرات شگرفی را بر رفتار خرید مصرفکننده بر جای بگذارند و نقش مثبتی را در انگیزه خرید او ایفا کنند.
** سرخابی جسارت و سرگرمی، اعتماد به نفس و انسانیت را متعادل میکند
چون تبلیغات با به کارگیری ساز و کارهای روانی میتواند دستور کار ذهنی مصرف کننده را طوری شکل دهد که رفتار مورد انتظار تبلیغ کننده، در او تقویت شود و بدین طریق حجم فروش شرکت افزایش یابد.»
تحقیقات با موضوع مشابه در سال ۲۰۱۵ در سطح جهانی نیز نشان میدهد، ۸۵ درصد از مصرف کنندگان کالا به رنگ آن در هنگام خرید توجه دارند. پنتون میگوید: «سرخابی جسارت و سرگرمی، اعتماد به نفس و انسانیت را متعادل میکند. این موضوع را به این تشبیه میکند که چگونه فضاهای دیجیتال جهانی شدن را تسریع کردهاند و به مردم اجازه میدهند با دیگران ارتباط برقرار کنند و همدلی خود را عمیقتر کنند.»
«رنگ سال ۲۰۲۳ غنا، گرما و قدرت مواد طبیعی را با افقهای غنی و باز دنیای دیجیتال ادغام میکند. «نتیجه سایهای از قرمز است که افق اصالت ما را گسترش میدهد.» در حالی که رنگ سال گذشته به تعادل بین طبیعت و فناوری نیز اشاره کرد، پنتون میگوید آنچه سرخابی را متمایز میکند «توانایی آن برای پاسخ به نیاز جمعی ما به قدرت» است.
این گزارش میافزاید: «سه سال در عمق یک بیماری همهگیر، مواجهه با جنگ، اقتصاد ناپایدار، ناآرامی اجتماعی، شکست زنجیره تأمین و تغییرات آب و هوایی فزاینده، ما نیاز به بهبود داریم و با این حال، ما باید انگیزهای برای ادامه پیدا کنیم. در اینجا، Viva Magenta ما را در قدرت و لطف میپوشاند و ما را به جهان میفرستد با آن شوری که آرزویش را داشتیم.»
همچنان که همه ساله مشاهده میشود، رنگ سال به ویژه با توسعه بازارهای دیجتال و کسب و کارهای اینترنتی یکی از ابزارهای موفقیت درجذب مشتری محسوب میشود. در صنایع مختلف از جمله مد و بستهبندی رنگ سال اهمیت ویژه دارد، اما ارائه آن به مشتری اغلب در فضای دیجیتالی انجام میشود. تا جایی که رنگ در شهرت صنعت تاثیر قابل توجه دارد و میتواند در ریزش یا افزایش مشتری تأثیرگذار باشد.
همچنان که همه ساله مشاهده میشود، رنگ سال به ویژه با توسعه بازارهای دیجتال و کسب و کارهای اینترنتی یکی از ابزارهای موفقیت درجذب مشتری محسوب میشود. در صنایع مختلف از جمله مد و بستهبندی رنگ سال اهمیت ویژه دارد، اما ارائه آن به مشتری اغلب در فضای دیجیتالی انجام میشود. تا جایی که رنگ در شهرت صنعت تاثیر قابل توجه دارد و میتواند در ریزش یا افزایش مشتری تأثیرگذار باشد.
بعد از اعلام پنتون بسیاری از صنایع در حال تکاپو برای بهرهگیری از آن هستند از جمله تلفنهای همراه، کاغذهای دیواری و البسه به دنبال این هستند که تجربه رنگ سال را به مشتری خود انتقال دهند. پنتون یکی از اهداف خود را «کمک به شرکتها و مصرفکنندگان در درک بهتر قدرت رنگ» عنوان کرده و معرفی رنگ سال را صرفاً گزینش یک رنگ از میان رنگهای مختلف نمیداند.
پنتون در واقع سلیقه جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد. پرسمن میگوید: «این یک زبان بصری است که همه ما میفهمیم، زبانی که پیامش جنسیتها، نسلها و جغرافیا را در بر میگیرد. یادگیری بیشتر در مورد معانی منحصر به فرد رنگهای خاص به ما کمک میکند تا جامعهای رساتر و به هم مرتبطتر باشیم، جامعهای که به مردم درک جامعتری از همسالان و جوامع خود ارائه میدهد.»
انتهای پیام/
سرخط اخبار مهم سیاسی؛
از استیضاح لاریجانی تا افول لیبرالها
عمید فراهی