نهادینهکردن خلاقیت با تقویت ذهن پرسشگر کودک
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از لنجان، علی حسنزاده مدیر امور مدارس و هماهنگی با آموزشوپرورش سازمان سما در نشست با رئیس و مدیران و معاونان مجموعه مدارس سما در دانشگاه آزاد اسلامی لنجان با تأکید بر مهارت فکرکردن و فراهم ساختن محیط یاددهی اظهار کرد: کودکان دارای ذهنی پرسشگر هستند و وظیفهداریم با آموزش تفکر و استفاده از تجربههای مستقیم، روش بحث و گفتمان آزاد و متقابل، تلفیق تفکر واگرا و همگرا و... خلاقیت را که جریانی زاینده و قابلتغییر است در تفکر کودکان نهادینه کنیم.
وی با بیان اینکه در دنیای امروز بحث هوشمندسازی از اهمیت ویژهای برخوردار است، افزود: در مدارس هوشمند دانشآموزان با تمرکز روی منابع و قابلیتهای اجرایی، توانمندی خود را با تفکر مستقل و ابراز خلاقیت به کار میگیرند و در کل فضای مدرسه مشوق یادگیری و موجب افزایش انگیزه و رغبت در افراد خواهد شد.
مدیر امور مدارس و هماهنگی با آموزشوپرورش سازمان سما اضافه کرد: مدرسه هوشمند نهاد آموزشی است که در راستای فرآیند یادگیری و بهبود مدیریت با سیستم نظامیافته، نقش یاددهنده و یادگیرنده را بر عهده دارند و دانشآموزان را برای عصر اطلاعات آماده خواهند کرد. در این مدارس به دانشآموزان اجازه داده میشود که از برنامههای درس خود فراتر رفته و مهارت فکرکردن و گفتمان را بیاموزند.
حسنزاده پژوهش را مساوی با پرسشگری دانست و گفت: از عوامل تمایل به یادگیری، داشتن روحیه کنجکاوی و پرسشگری است. کودک پرسشگر به دنبال افقهای جدید در زندگی بوده و چنانچه این روحیه درون او پرورش یابد، تجربه لذت یادگیری، او را بهسوی دانایی رهنمون میسازد.
وی با بیان اینکه محور توسعه در کشورهای توسعهیافته گفتوگو است، عنوان کرد: برای رسیدن به توسعه، لازم بوده ابتدا از مدارس آغاز کرده و دانشآموزان را به مهارت خوب شنیدن و خوب گفتن توانمند کنیم. گفتوگو شامل توسعه دانش، استدلال و ارزیابی است. ازاینرو آموزش الگوسازی نقش، تشویق و یادآوری، راهنمایی و تمرین، صحبت کردن و گوش دادن مداوم، چیدمان آجرهای ذهنی کودک را توانمند میکند و به تکبعدی نبودن، مهارت گفتاری، فهم ارزشمند بودن دانش آموزان کمک میکند.
مدیر امور مدارس و هماهنگی با آموزشوپرورش سازمان سما با تأکید بر آموزش و کسب مهارت معلمان مطرح کرد: اساساً تفکر در برخی از سؤالات منجمله آیا ما اهل گفتوگو هستیم؟ آیا محور گفتوگو را در مدرسه آموختهایم؟ آیا انسجام اجتماعی، هم نوعدوستی، گفتمان دوستانه در مدارس آموزش داده میشود؟ آیا امتحان روخوانی میگیریم یا امتحان مهارت خواندن را؟! چرا فرزندان بهخوبی نمیتوانند تمرکز کنند؟ آیا پرورش دانش آموزان با رویکرد پژوهش و پرسشگری انجام میشود؟ چرا دانشآموز زایش فکری ندارد؟ چه باید کرد؟ و چگونه باید گفتگو کنیم؟ تیزهوش چطور شناخته میشود؟ استعداد چیست؟ نخبه کیست؟ و... برای معلمان لازم است. چراکه همه ما باید روحیه پرسشگری و پژوهش محوری را از خودمان شروع کنیم و سپس به دانش آموزان ارائه دهیم.
حسنزاده توضیح داد: اختلال هویتی بین دانشآموزان نشأت گرفته از خانواده بوده و ریشه رفتارهای نابهنجار را در دوران کودکی و در بستر خانواده باید جستجو کرد. کودک قبل از ورود به مدرسه، با استفاده از قدرت یادگیری، رفتارها و مهارتهای گوناگون را در خانواده یاد میگیرد. ازاینرو اگر الگوی کودک صحیح نباشد و یادگیری او از خانواده با برنامهریزی و از طریق آموزشوپرورش مناسب و سازمانیافته نباشد، موجب اختلال هویتی در کودک میشود.
سرلوحه توسعه پایدار، مهارتورزی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان نیز گفت: سرلوحه توسعه پایدار، مهارتورزی است. اصولاً نظام آموزشی در کشورهای توسعهیافته، به آموختن مهارت بیشتر اهمیت میدهند تا به ارائه مدرک و آموزش در این کشورها بهگونهای پیش میرود که دانشآموزان با فراگیری حداقل یک مهارت از مدرسه فارغالتحصیل شوند؛ این کشورها، برای پیادهسازی مهارت در مدارس پایه، سرمایهگذاری میکنند تا جاییکه مهارتهای شغلی را در مدارس ترویج میدهند.
سیدمسعود داودی با تأکید بر اهمیت افزایش درک دانشآموزان نسبت به مهارتآموزی بیان کرد: بازنگری در محتوای آموزشی کتابهای درسی و آموزش روشهای مهارتی در تقویت قوه درک دانشآموزان از گامهای مهم است که باید در مسیر توسعه پایدار کشور برداشته شود.
انتهای پیام/