دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 ارديبهشت 1395 - 08:22
تحلیل مدرس فیفا از قهرمان لیگ پانزدهم

هیچ تیمی شانس بیشتری برای قهرمانی لیگ برتر ندارد/ در هفته‌های آخر بعد روانی مهم‌تر از هر چیز دیگر است

کارشناس فوتبال ایران گفت: هر سه تیم استقلال تهران، استقلال خوزستان و پرسپولیس شانس یکسانی برای قهرمانی دارند.
کد خبر : 81747

مرتضی محصص در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا، در خصوص رقابت‌های پانزدهمین دوره لیگ برتر گفت: «این دوره از مسابقات را باید یکی از کاملترین دوره ادوار لیگ برتر دانست. تا همین چند هفته پیش نمی‌شد مشخص کرد کدام تیم شانس اول قهرمانی است و تیم های زیادی در کورس قهرمانی قرار دارند و این موضوع جذابیت رقابت‌های لیگ را بیش از اندازه زیاد کرده بود.»


وی ادامه داد: «در هیچ فصلی از رقابت‌های لیگ هم شاهد این نبودیم که در فاصله دو هفته به پایان لیگ سه تیم هم امتیاز با یکدیگر در بالای جدول قرار داشته باشند و فرصت برابری دارند تا به قهرمانی لیگ برسند. آنچه خیلی در تعیین تیم قهرمان اهمیت دارد بعد روانی است که تیم‌های مدعی قهرمانی باید بر آن فائق شوند و کنترل روحیات خود را به دست بگیرند و اجازه ندهند مسائل روحی و روانی انگیزه آنها را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.»


کارشناس فوتبال ایران درباره اینکه به چه تیمی شانس بیشتری برای قهرمانی می‌دهد، بیان کرد: «معتقدم تیم‌های استقلال تهران، استقلال خوزستان و پرسپولیس شانس مساوی دارند و نمی‌توان گفت که کدام تیم اقبال بیشتری برای قهرمانی دارد. آنچه مسلم است باید به هر سه تیم احترام گذاشت و به آنها شانس مساوی داد. استقلال تهران به عنوان تیم صدرنشین، فصل پر افت‌وخیزی را سپری کرد. این تیم در نیم‌فصل اول امتیازات بیشتری گرفت اما در ادامه فصل تا پایان هفته بیست‌وهشتم نتوانست خیلی خوب امتیاز بگیرد. هر چند پس از دربی دو پیروزی بسیار خوب به دست آورد و به صدرجدول بازگشت آنهم در شرایطی که کمتر کسی انتظار داشت استقلال به لیگ برگردد.»


وی افزود: «روی کاغذ دو بازی استقلال تهران سخت‌تر از استقلال خوزستان و پرسپولیس است اما نباید فراموش کرد که استقلال مقابل تیم‌های بزرگ در این فصل بهتر نتیجه گرفته است. آنها برابر تیم‌هایی امتیاز از دست دادند که اصلا انتظار آن نمی‌رفت پیروز شوند اما نشان دادند که راه و رسم نتیجه‌گیری برابر تیم‌های بزرگ را بهتر بلدند. به همین خاطر نمی‌توان گفت که استقلال به واسطه بازی‌های سخت‌تر خود صدر جدول را از دست می‌دهد. نکته قوت اصلی آبی‌ها درون دروازه است که مهدی رحمتی با تجربه بالایش موفق شده اشتباهات مدافعان خود را تا حدود زیادی رفع و در مواقع حساس پوشش دهد. استقلال در خط میانی روزبه چشمی را از دست داد و عملا یکی از بهترین بازیکنان خود را از دست داد. با این حال آنها توانستند شیوه‌ای را پیدا کنند که چگونه در نبود هافبک دفاعی تاثیرگذار خود به مصاف حریفانش برود.»


محصص با اشاره به ارزش‌های بالای عبدالله ویسی گفت: «کمتر کسی انتظار داشت که یک تیم با بنیه مالی کم و با اندک چهره شاخص در ترکیب تیمش بتواند در فاصله دو هفته مانده به پایان لیگ در رده دوم جدول قرار بگیرد اما پس از سال‌ها شاهد این هستیم که یک تیم شهرستانی بدون اتکا به امکانات مالی خاصی بخت زیادی برای قهرمانی داشته باشد. من روحیه بالای عبدالله ویسی را قابل تقدیر می‌دانم. چرا که او موفق شد با تیمی مدعی کسب جام باشد که فصل گذشته مدعی سقوط به لیگ آزادگان بود. ویسی نشان داد که برای موفقیت باید تیم یکدستی داشته باشیم و به آنها بیاموزیم که چگونه درون زمین با همدیگر هماهنگ باشیم. استقلال خوزستان این فصل در حد و اندازه‌های اتلتیکو مادرید در لالیگا ظاهر شد و موفق شد بازیکنان زیادی را به لیگ برتر ایران معرفی کرد.»


کارشناس فوتبال ایران درباره شکست پرسپولیس مقابل نفت که باعث شد این تیم صدرجدول را از دست بدهد، تصریح کرد: «در هفته‌های آخر بعد روانی مهم‌تر از هر چیز دیگر است. پرسپولیس هفته‌ها بود که نباخته بود و در حال ثبت رکورد جدیدی بود. بالاخره یک جایی نمی‌توان احساسات را کنترل کرد چرا که فشار روی تیم بیش از اندازه زیاد است. پرسپولیس هم به این خاطر نتوانست برابر نفت نتیجه بگیرد. یک جایی بعد روانی بر بعد فنی غلبه می‌کند و تیم به نتیجه لازم نمی‌رسد. پرسپولیس برابر نفت هم هجومی بازی کرد و موقعیت‌های زیادی را خلق کرد اما مهاجمان پرسپولیس در زدن ضربات آخر دقت کمتری داشتند و توپ‌ها را از دست دادند. از اینجا به بعد نقش سرمربی و بازیکنان باتجربه تیم بسیار حیاتی است تا پرسپولیس به لیگ برگردد. دقیقا مشکلی که استقلال پس از دربی با آن مواجه و با مدیریت درست از فشار روانی شکست خارج شد. برانکو ایوانکوویچ مربی بزرگی است و به نظرم می‌تواند در فاصله‌ای که تا بازی هفته آینده باقیمانده تیمش را به سمت پیروزی هل بدهد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته