دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 ارديبهشت 1395 - 10:06

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی وارد مشهد شدند

هیأت 5 نفره شورای جهانی صنایع دستی به سرپرستی خانم غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی و به منظور ارزیابی و بررسی تبدیل مشهد مقدس به شهر جهانی سنگ‌های قیمتی، صبح امروز 12 اردیبهشت ماه وارد پایتخت معنوی ایران شدند.
کد خبر : 81745

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، این هیأت 5 نفره در بدو ورود به مشهد مقدس مورد استقبال حسین زارع صفت مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه های مختلف و تعدادی از معاونین و مدیران این اداره کل قرار گرفتند.


این هیأت در سفر به مشهد مقدس، ظرفیت های دومین کلانشهر مذهبی جهان برای تبدیل شدن به شهر جهانی سنگ های قیمتی را بررسی خواهند کرد.


اعضای هیأت شورای عالی جهانی صنایع دستی، مرکب از 4 داور خارجی و 1 داور ایرانی است که جهت پیگیری موضوع نامزدی مشهد مقدس به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی در روز های 12 و 13 اردیبهشت ماه سال جاری در این شهر حضور می یابند.


این گروه ضمن بازدید از مراکز آموزشی، علمی، فرهنگی، فروشگاهی و تولید و عرضه سنگ های قیمتی پتانسیل‌های شهر مشهد را با توجه به طرح پیشنهادی ارسالی بررسی خواهند کرد.


ارزیابان شورای عالی جهانی صنایع دستی، در اولین دقایق ورود به مشهد مقدس در جلسه ای با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به بررسی ظرفیت های مشهد مقدس برای ثبت به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی پرداختند.


در این جلسه، زارع صفت با اشاره به ظرفیت های استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد گفت: مشهد در حوزه تراش، تولید، فروش و صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است.


وی گفت: مشهد دومین کلانشهر ایران است و یکی از قطب های گردشگری فرهنگی و نیز صنایع دستی کشور است.


وی گفت: خراسان رضوی یکی از مهمترین استان های کشور است و یک استان قدیمی است که این استان را با ایران و ایران را با این استان می شناسند.


وی گفت: از مجموع رشته های صنایع دستی در ایران 70 رشته فصنایع دستی در این استان فعال است و 90 درصد تراش، تولید، فروش و صادرات سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی کشور در استان خراسان رضوی انجام می شود.


وی با بیان اینکه هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی موفق به کسب 7 نشان مهر اصالت از یونسکو شده اند که دو نشان ان مربوط به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است افزود: این موضوع نشان دهنده اهمیت مشهد در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است.


زارع صفت در ادامه گفت: سفر این هیأت 5 نفره به مشهد را باید به فال نیک گرفت و با تمام توان آماده همکاری با این گروه هستیم.


در این جلسه هم چنین خانم قدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی نیز در این جلسه گفت: ازاینکه به مشهد سفر کرده ام بسیار خوشحالم و امیدوارم این سفر نتایج بسیار خوبی را به دنبال داشته باشد.


وی گفت: مشهد مقدس دارای ظرفیت های فراوانی است و تا کنون در باره ظرفیت های این شهر در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تعریف های زیادی شنیده ام.


وی خاطر نشان کرد: در مدت سفر دو روزه خود به مشهد از ظرفیت های مختلف این شهر بازدید خواهیم کرد.


دیدار با استاندار خراسان رضوی، بازدید از مجتمع ارگ، بازدید از خانه ملک، بازدید از گالری پارسیس، حضور در موزه بزرگ خراسان و بازدید از این مجموعه، حضور در بازار رضا و دیدار با فعالان تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، بازدید از دانشگاه فردوسی، بازدید از مرکز زمین شناسی شمال شرق، بازدید از هنرستان تراش سنگ آل طه، حضور در حرم مطهر رضوی، بازدید از موزه آستان قدس، دیدار با تجار و پیشکسوتان، و بازدید از فروشگاه های صنایع دستی طرقبه از مهم ترین برنامه های سفر دو روزه این هیأت 5 نفره به مشهد است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب