دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1395 - 18:23

بائرمن: ستاره‌ها هم موافق جوانگرایی بودند/ حدادی توانایی اداره کردن تیم را دارد

سرمربی آلمانی تیم ملی بسکتبال گفت: کنارگذاشتن ستاره های این تیم مقطعی و برای تابستان امسال است. برای تغییر ساختار بسکتبال سیر تکاملی نیاز است نه انقلاب.
کد خبر : 81705

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، درک باوئرمن درنشست خبری خود درباره دعوت نشدن ستاره‌های تیم بسکتبال مثل صمد نیکخواه، مهدی کامرانی و حامد آفاق به اردوی تیم ملی گفت: «بازیکنانی مثل صمد قول داده‌اند که در تمرین‌ها حضور داشته باشند و جوان‌ها را تشویق کنند. ما تنها در مورد تابستان جاری تصمیم گرفته‌ایم و همگی متفق‌القول به این نتیجه رسیده‌ایم که به جوان‌ها فرصت بیشتری برای پیشرفت بدهیم. هر زمانی که نیاز به قهرمانان تیم ملی باشد آنها لباس این تیم را برتن خواهند کرد.»


او در ادامه افزود: «با به کار بردن کلمه انقلاب در مورد تغییرات به وجود آمده مخالفم. به نظر من تکامل، کلمه بهتری است این سیر تکاملی باید طی می‌شد، چون سن بازیکنان بالا می‌رود و روزی باید از بازی‌های ملی بازنشسته شوند. فدراسیون بسکتبال باید این سیر تکاملی را طی کند چون نمی‌توان در سن 37 سالگی بازیکنان به دنبال جایگزین برای آنها بود.»


وی تاکیدکرد: «همه ارکان فدراسیون و تیم ملی به طور مشترک به این نتیجه رسیدند که سیر تکاملی تیم ملی دیده و انجام شود. ایران سرشار از استعدادهای درخشان است که تشنه حضور در تیم ملی هستند. آنها آرزوهای بزرگی در سر دارند و من به آنها اعتماد کامل دارم. ما باید هر چه سریع‌تر به آنها فرصت بدهیم.»


باوئرمن یادآور شد: «با تمام وجود با بازیکنان خط خورده از تیم ملی صحبت کردم. اینکه صمد نیکخواه بهرامی نخواسته در اردو باشد، دلیل قرار نگرفتن او در لیست من نیست. من و صمد به این نتیجه رسیدیم که الان بهترین فرصت برای تغییرات است. من نشنیدم که او بگوید به تیم ملی نمی‌آید. ما صحبت‌هایی با هم داشتیم و به توافق رسیدیم که بهترین فرصت برای جوان‌ها همین لحظه است. من با بازیکنان دیگر مثل داودی و کامرانی هم صحبت کردم و باید بگویم احترام زیادی برای آنها قائل هستم.»


سرمربی تیم ملی بسکتبال در خصوص اینکه برخی بازیکنان چند سالی پشت سر این ستاره‌ها حضور داشتند و حالا با رفتن مقطعی آنها، باز هم به تیم ملی دعوت نشده‌اند، گفت: «شاید دلیل اینکار این باشد که اگر سازندگی بعد از 30 سال باشد خیلی دیر است، برنامه طولانی‌مدت ما رسیدن به جام جهانی 2019 است. بازیکنی مانند آرن داودی بیش از 30 سال دارد و هر جای دنیا هم که ببینید، اینطور است که آینده‌سازی را از نفرات جوان آغاز می‌کنند. باید از این اتفاق خشنود باشیم، شاید خیلی از کشورها بازیکنانی مانند بهنام یخچالی، نوید رضایی‌فر و سجاد مشایخی را دراختیار نداشته باشند، باید به فال نیک بگیریم که این موقعیت دراختیار این جوانان قرار گرفته است.»


وی در پاسخ به این سوال که گفتید این تغییرات فقط برای امسال است و آیا این کار انگیزه جوانان را برای آینده کم نمی‌کند، تصریح کرد: «اینطور نیست، اتفاقاً این موقعیتی که به جوانان داده شده، اعتماد به نفس‌شان را بالا برده است، باید آنها را متوجه این موضوع کنیم که حضور آنها در تیم ملی، هدیه نیست و باید برای این موقعیت بجنگند.»


بائرمن با اشاره به ماندن نفراتی مانند حدادی در اردوی تیم ملی گفت: «یکی از دلایلی که بازیکنان باتجربه‌تر را حفظ کردیم، به خاطر موقعیت حاضر است. حدادی الان رهبر تیم شده است، همانقدر که در مورد توانایی‌های فنی او اعتماد داریم، در مورد رهبری او داخل زمین هم همینطور است.»


سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد مراحل آماده‌سازی تیم ملی برای انتخابی المپیک اظهار داشت: «با توجه به شرایط و کمک فدراسیون، یک هفته زودتر اردو را آغاز کردیم، در این مدت هر روز و هر جلسه تمرینی برایمان مهم است، هر چند دو ماه برای مسابقه‌ای در حد اروپا زیاد نباشد، اما از سایر تیم‌های حاضر فرصت بیشتری داریم، 5 هفته تمرین سخت را در ایران پشت سر خواهیم گذاشت و به احتمال زیاد به فیلیپین می‌رویم.»


او یادآور شد: «2 بازی رسمی و دوستانه در این کشور خواهیم داشت و بعد از آن به چین می‌رویم تا در تورنمنت اطلس‌اسپورت شرکت کنیم. برنامه بعدی ما حضور در مسابقات دوستانه لتونی خواهد بود. 2 بازی با لتونی و نیوزلند انجام می‌دهیم و به دنبال این هستیم که یک دیدار دیگر را در اروپا داشته باشیم.»


بائرمن در مورد اینکه پیش‌بینی‌اش از مسابقات انتخابی المپیک چیست، گفت: «بازی‌های بسیار سختی در گروه بسیار مشکلی داریم، به جز فرانسه که باید مستقیم به المپیک می‌رفت، سایر تیم‌ها در گروه ما هستند مانند یونان و کرواسی، از مکزیک قدرتمند هم نباید غافل شویم، با این شرایط به بازیکنان خودم اعتقاد کامل دارم.»


سر مربی تیم ملی بسکتبال در پاسخ به این سؤال که جوانان چقدر برای آینده شانس دارند، گفت: «مشخص نیست، شاید آنها بهترین بازیکن اردو باشند، این بازیکنان می آیند و کسب تجربه برای آینده می‌کنند. اگر من 19 سالم بودم و به تیم ملی می‌رسیدم، تمام تلاشم را می‌کردم که در ترکیب اصلی قرار بگیرم، این جوانان اگر اعتقاد داشته باشند که برای پرچم کشورمان بجنگند، متوجه خواهند شد که هیچ تضمینی وجود ندارد که همیشه در تیم ملی باشند.»


بائرمن در پاسخ به این سؤال که چرا این تحول یکباره در تیم ملی افتاد، گفت: «در جام ملت‌های آسیا، تعداد بازیکنان بالای 30 سال ما بیشتر از زیر 25 سال بود و این نیاز دیده می‌شد که بازیکنان قدیمی‌تر این را بپذیرند که باید تغییر در این زمان اتفاق بیفتد. ما نسل جوان بسیار خوبی داریم، از شما رسانه‌ها هم انتظار داریم که از نفرات جوان دفاع کنید، چون آنها به این حمایت احتیاج دارند.»


سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد اینکه چه زمانی تغییر و تحول در مسائل روحی ـ روانی و تکنیکی آغاز می‌شود، گفت: «وقتی در رقابتی قرار می‌گیرید، باید اعتقاد داشته باشید پیروز می‌شوید، اگر بروید و فکر کنید برای کسب تجربه است، هرگز پیروزی نمی‌شود، در آن صورت باید بسکتبال را کنار بگذارید و گلف بازی کنید. من به عنوان مربی، مقابل تیم ملی آمریکا، باشگاه رئال مادرید، بارسلونا قرار گرفتم و هیچ‌گاه خودم را بازنده ندانستم. سال گذشته غیر از حدادی در سایر پست‌ها ما کوتاه‌قامت بودیم، اما حالا با حضور جوانان، شرایط‌مان تغییر کرده است.»


بائرمن در مورد انگیزه دادن به جوانان در صورتی که ستاره‌ای کنار آنها نباشد، گفت: «این اتفاق آلمان هم افتاد، وقتی در سال 2011 آلمان برای المپیک انتخاب نشد، دریک نوویسکی اعلام کرد الان باید جوانان بیایند و تجربه کسب کنند، همین اتفاق حالا برای ایران افتاده است، مهم این است که تصمیم درست در چه زمانی گرفته شود، هم کادر فنی، هم فدراسیون و هم بازیکنان روی این موضوع نظر مشترک داشتند. محمد یوسف‌وند می‌تواند در کمپ فدراسیون جهانی شرکت کند، چون ما همیشه از بازیکنان جوان حمایت کردیم.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته