دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی رئیس جمهور؛

اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی برای تقویت سلامت و آرامش اجتماعی کشور اعلام شد

اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی برای تقویت سلامت و آرامش اجتماعی کشور اعلام شد
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» را ابلاغ کرد.
کد خبر : 817022
آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه 870 مورخ 17 مهرماه 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.
 
ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» به شرح ذیل است:

ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه 870 مورخ 1401/07/17 شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد اعضای شورای عالی و دستگاه‌­های ذی­ربط؛ به شرح ذیل به تصویب رسیده است؛ جهت اجرا ابلاغ می­‌گردد:
 
مسأله اول ضعف دانش رسانه‌ای و فضای مجازی و در اولویت نبودن امور تربیتی دانش آموزان
دستگاه محوری وزارت آموزش‌وپرورش، دستگاه‌­های مختلف و مؤسسات غیردولتی
راهبردها 1- ارتقاء جایگاه نظام تربیتی در نظام آموزش‌وپرورش و توجه به بعد تربیت دینی و ملی دانش­ آموزان و فراهم کردن امکان حضور و بازدید دانش­ آموزان از فضاها و محیط‌­های علمی، فرهنگی، صنعتی و آثار تمدنی کشور و استفاده از امکانات فرهنگی و خدماتی دستگاه­‌های مختلف، مراکز و مؤسسات غیردولتی
2- پرهیز از تقابل اسلامیت و ایرانی بودن، رعایت تعادل در بزرگداشت مناسبت‌ها و مراسم دینی و ملی، معرفی تمدن و حکمرانی درخشان چند هزاره ساله ایران، تبیین خدمات متقابل ایران و اسلام از سوی استادان متخصص در حوزه تاریخ و تمدن ایران و اسلام
3- توانمندسازی و تقویت سواد رسانه‌­ای و سواد مجازی، تعامل مؤثر و نقد و نظر میان عوامل مدرسه، دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برای تقویت هوشیاری اجتماعی نسبت به توطئه و استفاده ابزاری از دانش آموزان
4- پاسخگویی به سؤالات دانش­ آموزان و توانمندسازی اولیاء با برگزاری کارگاه­‌های کاربردی و نشست­‌های هم‌اندیشی
5- اصلاح و بهبود نظام جذب دانشجو - معلم متناسب با اهداف نظام تربیتی و آموزشی
6- حمایت و پشتیبانی از شأن و منزلت معلمان و اجرای دقیق نظام رتبه‌بندی
 
مسأله دوم ضعف فضای گفت‌وگو و کم‌توجهی به دانشجویان خصوصاً مسائل مرتبط با اشتغال
دستگاه محوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌­ها
راهبردها 1- تأمین شرایط مناسب جهت تقویت احساس محترم بودن و برگزاری جلسات گفت‌وگو با دانشجویان برای مدیریت بهتر دانشگاه‌­ها و دانشکده‌­ها
2- تمهید شرایط و تقویت و توسعه فعالیت­‌های سیاسی و اجتماعی تشکل‌­های دانشجویی برای بیان اعتراضات و دغدغه‌­های دانشجویان و احیاء فضای گفت‌وگویی و اقناعی با رعایت قوانین و مقررات کشور در دانشگاه­‌ها
3- برنامه­‌ریزی جدی برای کمک به دانشجویان نسبت به اشتغال، ادامه تحصیل و همکاری داوطلبانه با دانشگاه­‌ها و سایر نهادهای علمی و کسب‌وکارها از طریق دستگاه­‌های ذی­ربط
4- حمایت از ایجاد خانه گفت‌وگوی دانشجویی و حمایت از کرسی­‌های آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت اساتید متعهد و تشکل­‌های دانشجویی در جهت تقویت جهاد تبیین در فضای دانشگاهی
5- جهت­ دهی بودجه‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌های دولتی، شرکت‌­های دولتی و خصوصی به فعالیت­‌های فرهنگی و اجتماعی با سازوکار تشویقی برای جذب دانشجویان
6- طراحی و اجرای بسته فعالیت­های فوق‌برنامه جذاب و مؤثر جهت گذران اوقات فراغت دانشجویان و کارکنان
7- طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر نظام سنجش و انگیزش فعالیت­های فرهنگی در دانشگاه­ها
8- تمهید بازدید دانشجویان و اساتید از آثار هویتی و افتخارات و پیشرفت­های کشور در راستای تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی
 
مسأله سوم تضعیف نشاط، اعتماد و تعلق ملی و حس عضویت اجتماعی و القاء ناامیدی به‌ویژه در نسل جوان
دستگاه محوری سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
راهبردها 1- تقویت نگاه ملی و شعار ایران برای همه ایرانیان و همه اقوام ایرانی و تأکید بر حساسیت ملی نسبت به تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران و تأمین امنیت و سلامت اجتماعی
2- رعایت تعادل در درج مناسبت­‌ها و مراسم و جشن­‌های ملی و دینی در تقویم رسمی کشور
3- تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی از طریق تبیین دستاوردهای کشور و تقویت پاسخگویی نهادهای رسمی به مردم و اصلاح ذهنیت و شفاف‌سازی و پرهیز از بزرگ نمایی فساد در کشور
4- تقویت زمینه­‌های افزایش امید و نشاط اجتماعی و به رسمیت شناختن اندیشه و مطالبات جوانان با سعه‌صدر
5- حمایت از ایجاد سکوهای پرجاذبه و قابل رقابت با رسانه­‌های اجتماعی معروف جهان با عملکردی کارآمد و کاربرپسند، حداقل در دو ظرفیت رسانه‌های ارتباطی تبادل پیام (پیام‌رسان‌ها) و رسانه‌های چندمنظوره و چندرسانه‌ای شبکه اجتماعی
6-تدوین و پیشنهاد سیاست­‌ها و آئین ­نامه‌­های لازم برای تقویت یکپارچگی حکمرانی در حوزه فرهنگ
7- جهش اساسی در تأمین و تولید محتوای تصویری برای کودک و نوجوان در قالب‌های پویانمایی، سریال، مستند و برنامه ترکیبی از سوی بخش غیردولتی
8- تقویت همبستگی ملی در پهنه کشور از طریق کمک به برگزاری جشن‌های عمومی در مناسبت‌های ملی، مردمی، بدون مباشرت مستقیم نهادهای دولتی و حاکمیتی از طریق اصناف و نهادهای مردمی
9-تأمین سبد محصولات فرهنگ و رسانه حوزه نوجوان از طریق اختصاص 20 درصد از سهم کل تولیدات سالانه کشور به این محدوده سنی
10- تغییر ساختار قانونی و مأموریتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جهت ایفاء نقش محوری در ساماندهی بازار و صنعت سرگرمی با بهره­ گیری از ظرفیت‌ تشکل‌های مردمی از طریق بازتعریف ساختار بنیاد و تشکیل بنیاد سرگرمی‌های تعاملی یا بنیاد سرگرمی‌های زندگی دیجیتال
 
 
مسأله چهارم ضعف در روایت سازی و بازسازی مرجعیت رسانه­ای و اجتماعی
دستگاه محوری سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی
راهبردها 1- پذیرش تغییر الگو واره رسانه­ای و دوری از محافظه‌کاری و اتخاذ صراحت لهجه و رعایت قید زمان و اهمیت نشر خبر منطبق با واقع و اول در روایت سازی از مسئولان مربوطه و تمهید شرایط برای گفتگوهای نقادانه
2- یکپارچه‌سازی در سرخط­‌های مهم و راهبردی پیام از طریق رسانه ملی و همراهی روابط عمومی همه دستگاه­‌ها و فضاهای رسانه‌­ای اجتماعی رسمی
3- پشتیبانی از روایت معیار با استفاده از ابزارهای فناورانه و فناوری­‌های نرم و خلاق برای انتشار و حمایت از روایت معیار با بهره­‌گیری از ظرفیت بسیجیان، فعالان جبهه انقلاب و بهره­‌مندی از ظرفیت‌های طلاب
4- تقویت سواد مجازی در راستای شکل‌­گیری سواد تحلیلی و تمهید شاخص‌­های متقن علمی برای تشخیص اخبار منطبق با واقع
 
مسأله پنجم ضعف در تمهید بستر رسمی برای بیان اعتراضات و کم‌توجهی به طرح مسائل و مطالبات اجتماعی
دستگاه محوری وزارت کشور- شورای امنیت کشور
راهبردها 1- تمهید شرایط مناسب برای اعتراض مدنی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت قوانین و مقررات کشور
2- کمک به شکل­‌گیری گفتگوهای ملی و تقویت حوزۀ عمومی بحث و گفتگو در باب موضوعات و مسائل مختلف در راستای آزاداندیشی، وفاق و انسجام اجتماعی از طریق شهرداری‌های کشور
 
مسأله ششم غفلت از اولویت و فوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و سبک زندگی در ارکان حاکمیت
دستگاه محوری مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، سازمان برنامه‌وبودجه کشور
راهبردها
 
1-افزایش معنادار و مؤثر سهم فرهنگ در برنامه­‌های توسعه و قانون بودجه‌­های سالانه کشور و تخصیص آن‌ها با تأکید بر بودجه­‌های برنامه‌­ای و استفاده از ظرفیت‌­های غیردولتی با نظارت دقیق دولت
2-تعیین سرفصل بودجه‌­ای مناسب و اختصاص 5 درصد از اعتبارت دانشگاه‌­ها برای امور فرهنگ در قالب ردیف ویژه و الزام دانشگاه­‌ها به مصرف آن صرفاً در امور برنامه‌­ای فرهنگ







تبصره 1: دستگاه­‌های محوری در اجرای راهبردهای فوق‌الذکر از ظرفیت سایر دستگاه­‌های ذی­ربط و گروه‌­ها و تشکل­‌های مردمی استفاده می­‌کنند.

تبصره 2: نظارت بر اجرای احکام این ماده واحده بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دستگاه­‌های محوری مجری راهبردهای فوق‌الذکر؛ موظفند طی مهلت 2 ماه از تاریخ ابلاغ و به‌طور منظم؛ به‌استثنای راهبردهای مسأله 6 که در زمان مقتضی اعلام می­‌گردد، گزارش اجرا و پیشرفت کار را به دبیرخانه ارائه نمایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب