از سوی رئیس جمهور؛
اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی برای تقویت سلامت و آرامش اجتماعی کشور اعلام شد
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» را ابلاغ کرد.
آیت الله دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه 870 مورخ 17 مهرماه 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.
ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» به شرح ذیل است:
ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه 870 مورخ 1401/07/17 شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد اعضای شورای عالی و دستگاههای ذیربط؛ به شرح ذیل به تصویب رسیده است؛ جهت اجرا ابلاغ میگردد:
ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه 870 مورخ 1401/07/17 شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد اعضای شورای عالی و دستگاههای ذیربط؛ به شرح ذیل به تصویب رسیده است؛ جهت اجرا ابلاغ میگردد:
مسأله اول | ضعف دانش رسانهای و فضای مجازی و در اولویت نبودن امور تربیتی دانش آموزان |
دستگاه محوری | وزارت آموزشوپرورش، دستگاههای مختلف و مؤسسات غیردولتی |
راهبردها | 1- ارتقاء جایگاه نظام تربیتی در نظام آموزشوپرورش و توجه به بعد تربیت دینی و ملی دانش آموزان و فراهم کردن امکان حضور و بازدید دانش آموزان از فضاها و محیطهای علمی، فرهنگی، صنعتی و آثار تمدنی کشور و استفاده از امکانات فرهنگی و خدماتی دستگاههای مختلف، مراکز و مؤسسات غیردولتی 2- پرهیز از تقابل اسلامیت و ایرانی بودن، رعایت تعادل در بزرگداشت مناسبتها و مراسم دینی و ملی، معرفی تمدن و حکمرانی درخشان چند هزاره ساله ایران، تبیین خدمات متقابل ایران و اسلام از سوی استادان متخصص در حوزه تاریخ و تمدن ایران و اسلام 3- توانمندسازی و تقویت سواد رسانهای و سواد مجازی، تعامل مؤثر و نقد و نظر میان عوامل مدرسه، دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانوادههای آنها برای تقویت هوشیاری اجتماعی نسبت به توطئه و استفاده ابزاری از دانش آموزان 4- پاسخگویی به سؤالات دانش آموزان و توانمندسازی اولیاء با برگزاری کارگاههای کاربردی و نشستهای هماندیشی 5- اصلاح و بهبود نظام جذب دانشجو - معلم متناسب با اهداف نظام تربیتی و آموزشی 6- حمایت و پشتیبانی از شأن و منزلت معلمان و اجرای دقیق نظام رتبهبندی |
مسأله دوم | ضعف فضای گفتوگو و کمتوجهی به دانشجویان خصوصاً مسائل مرتبط با اشتغال |
دستگاه محوری | وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها |
راهبردها | 1- تأمین شرایط مناسب جهت تقویت احساس محترم بودن و برگزاری جلسات گفتوگو با دانشجویان برای مدیریت بهتر دانشگاهها و دانشکدهها 2- تمهید شرایط و تقویت و توسعه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی تشکلهای دانشجویی برای بیان اعتراضات و دغدغههای دانشجویان و احیاء فضای گفتوگویی و اقناعی با رعایت قوانین و مقررات کشور در دانشگاهها 3- برنامهریزی جدی برای کمک به دانشجویان نسبت به اشتغال، ادامه تحصیل و همکاری داوطلبانه با دانشگاهها و سایر نهادهای علمی و کسبوکارها از طریق دستگاههای ذیربط 4- حمایت از ایجاد خانه گفتوگوی دانشجویی و حمایت از کرسیهای آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت اساتید متعهد و تشکلهای دانشجویی در جهت تقویت جهاد تبیین در فضای دانشگاهی 5- جهت دهی بودجههای مسئولیت اجتماعی سازمانهای دولتی، شرکتهای دولتی و خصوصی به فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی با سازوکار تشویقی برای جذب دانشجویان 6- طراحی و اجرای بسته فعالیتهای فوقبرنامه جذاب و مؤثر جهت گذران اوقات فراغت دانشجویان و کارکنان 7- طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر نظام سنجش و انگیزش فعالیتهای فرهنگی در دانشگاهها 8- تمهید بازدید دانشجویان و اساتید از آثار هویتی و افتخارات و پیشرفتهای کشور در راستای تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی |
مسأله سوم | تضعیف نشاط، اعتماد و تعلق ملی و حس عضویت اجتماعی و القاء ناامیدی بهویژه در نسل جوان |
دستگاه محوری | سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی |
راهبردها | 1- تقویت نگاه ملی و شعار ایران برای همه ایرانیان و همه اقوام ایرانی و تأکید بر حساسیت ملی نسبت به تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران و تأمین امنیت و سلامت اجتماعی 2- رعایت تعادل در درج مناسبتها و مراسم و جشنهای ملی و دینی در تقویم رسمی کشور 3- تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی از طریق تبیین دستاوردهای کشور و تقویت پاسخگویی نهادهای رسمی به مردم و اصلاح ذهنیت و شفافسازی و پرهیز از بزرگ نمایی فساد در کشور 4- تقویت زمینههای افزایش امید و نشاط اجتماعی و به رسمیت شناختن اندیشه و مطالبات جوانان با سعهصدر 5- حمایت از ایجاد سکوهای پرجاذبه و قابل رقابت با رسانههای اجتماعی معروف جهان با عملکردی کارآمد و کاربرپسند، حداقل در دو ظرفیت رسانههای ارتباطی تبادل پیام (پیامرسانها) و رسانههای چندمنظوره و چندرسانهای شبکه اجتماعی 6-تدوین و پیشنهاد سیاستها و آئین نامههای لازم برای تقویت یکپارچگی حکمرانی در حوزه فرهنگ 7- جهش اساسی در تأمین و تولید محتوای تصویری برای کودک و نوجوان در قالبهای پویانمایی، سریال، مستند و برنامه ترکیبی از سوی بخش غیردولتی 8- تقویت همبستگی ملی در پهنه کشور از طریق کمک به برگزاری جشنهای عمومی در مناسبتهای ملی، مردمی، بدون مباشرت مستقیم نهادهای دولتی و حاکمیتی از طریق اصناف و نهادهای مردمی 9-تأمین سبد محصولات فرهنگ و رسانه حوزه نوجوان از طریق اختصاص 20 درصد از سهم کل تولیدات سالانه کشور به این محدوده سنی 10- تغییر ساختار قانونی و مأموریتی بنیاد ملی بازیهای رایانهای در جهت ایفاء نقش محوری در ساماندهی بازار و صنعت سرگرمی با بهره گیری از ظرفیت تشکلهای مردمی از طریق بازتعریف ساختار بنیاد و تشکیل بنیاد سرگرمیهای تعاملی یا بنیاد سرگرمیهای زندگی دیجیتال |
مسأله چهارم | ضعف در روایت سازی و بازسازی مرجعیت رسانهای و اجتماعی |
دستگاه محوری | سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی |
راهبردها | 1- پذیرش تغییر الگو واره رسانهای و دوری از محافظهکاری و اتخاذ صراحت لهجه و رعایت قید زمان و اهمیت نشر خبر منطبق با واقع و اول در روایت سازی از مسئولان مربوطه و تمهید شرایط برای گفتگوهای نقادانه 2- یکپارچهسازی در سرخطهای مهم و راهبردی پیام از طریق رسانه ملی و همراهی روابط عمومی همه دستگاهها و فضاهای رسانهای اجتماعی رسمی 3- پشتیبانی از روایت معیار با استفاده از ابزارهای فناورانه و فناوریهای نرم و خلاق برای انتشار و حمایت از روایت معیار با بهرهگیری از ظرفیت بسیجیان، فعالان جبهه انقلاب و بهرهمندی از ظرفیتهای طلاب 4- تقویت سواد مجازی در راستای شکلگیری سواد تحلیلی و تمهید شاخصهای متقن علمی برای تشخیص اخبار منطبق با واقع |
مسأله پنجم | ضعف در تمهید بستر رسمی برای بیان اعتراضات و کمتوجهی به طرح مسائل و مطالبات اجتماعی |
دستگاه محوری | وزارت کشور- شورای امنیت کشور |
راهبردها | 1- تمهید شرایط مناسب برای اعتراض مدنی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت قوانین و مقررات کشور 2- کمک به شکلگیری گفتگوهای ملی و تقویت حوزۀ عمومی بحث و گفتگو در باب موضوعات و مسائل مختلف در راستای آزاداندیشی، وفاق و انسجام اجتماعی از طریق شهرداریهای کشور |
مسأله ششم | غفلت از اولویت و فوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و سبک زندگی در ارکان حاکمیت |
دستگاه محوری | مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، سازمان برنامهوبودجه کشور |
راهبردها |
1-افزایش معنادار و مؤثر سهم فرهنگ در برنامههای توسعه و قانون بودجههای سالانه کشور و تخصیص آنها با تأکید بر بودجههای برنامهای و استفاده از ظرفیتهای غیردولتی با نظارت دقیق دولت 2-تعیین سرفصل بودجهای مناسب و اختصاص 5 درصد از اعتبارت دانشگاهها برای امور فرهنگ در قالب ردیف ویژه و الزام دانشگاهها به مصرف آن صرفاً در امور برنامهای فرهنگ |
تبصره 1: دستگاههای محوری در اجرای راهبردهای فوقالذکر از ظرفیت سایر دستگاههای ذیربط و گروهها و تشکلهای مردمی استفاده میکنند.
تبصره 2: نظارت بر اجرای احکام این ماده واحده بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دستگاههای محوری مجری راهبردهای فوقالذکر؛ موظفند طی مهلت 2 ماه از تاریخ ابلاغ و بهطور منظم؛ بهاستثنای راهبردهای مسأله 6 که در زمان مقتضی اعلام میگردد، گزارش اجرا و پیشرفت کار را به دبیرخانه ارائه نمایند.
انتهای پیام/