مذاکره با ۵ خودروساز به منظور تامین اتوبوس
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، جلال بهرامی در یکصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش نظارتی ۶ ماهه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ۵۰۰ دستگاه اورهال شود یا نشود تأثیری در حمل و نقل عمومی ندارد، اظهار کرد: اصل موضوع این است که ناوگان ما فرسوده است و اتوبوسی که در خط فعالیت میکند مطمئن نیستیم که تا پایان ساعت اداری بتواند فعالیت کند. ما عقب ماندگی در این زمینه داریم و با ۵۰۰ دستگاه اتوبوس قابل جبران نیست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ۵۰۰ میلیارد تومان باید به وزارت کشور داده میشد که ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل دهند، یادآور شد: ما این مبلغ را پرداخت کرده ایم و تولیدکننده اتوبوس را تحویل نداده که ما از وزارت کشور این اتوبوسها را دریافت کنیم.
بهرامی با تأکید بر اینکه وزارت کشور زمینه تولید را فراهم میکند، تصریح کرد: برخی شرکتها حتی توان یک دستگاه را نیز ندارند. ما با ۱۵ مدعی تولید کننده اتوبوس وارد مذاکره شدیم که ظرفیت تولید را به ما اعلام کنند. در چهار ماه اول اکثریت این خودروسازان ظرفیت خود را صفر اعلام کرده اند.
وی با بیان اینکه از سال ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۸ به طور میانگین افق ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس پیش بینی شده است، خاطرنشان کرد: نزدیکترین راه در تأمین اتوبوس واردات است. ما در یک هفته تمام کمیسیونهای مرتبط با این موضوع را در وزارت اقتصاد، هیات دولت و مجلس بررسی کرده ایم. مقدمات واردات دو هزار دستگاه اتوبوس را انجام داده ایم و رئیس جمهور دستور را صادر کرده، اما وزارت صمت دستورالعمل اجرایی را صادر نکرده است. به سرعت میتوانیم این اتوبوسها را از کشورهای اروپایی تأمین کنیم و قیمت آنها نیز نسبت به اتوبوسهای داخلی مناسب است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه دو هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس باید اورهال شوند، گفت: دو هزار دستگاه را وزارت کشور باید تأمین کند و از ۳۰۰ دستگاه سه کابینه نیز ۲۵ درصد سهم ما و ۷۵ درصد سهم وزارت کشور است که اقدامات بانکی برای پرداخت هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن در حال انجام است. با احتساب این موارد اگر این ۳۰۰ دستگاه تأمین شود تا کنون پنج هزار دستگاه را تعیین تکلیف کرده ایم.
بهرامی همچنین تصریح کرد: در خرید ظرفیت داخلی جلسات تبصره ۱۸ را برگزار کرده و در خصوص ماده ۱۲ نیز ورود کرده ایم. همچنین ما تضمین کننده تسهیلات بانکی خودروسازان برای تأمین اتوبوسها میشویم. با پنج خودروساز با اولویت هزار و ۵۰۰ دستگاه گازوئیلی و هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و گازی وارد مذاکره شده ایم و در حال توافق هستیم که ۲۵ درصد مبالغ به صورت غیرنقد تأمین شود.
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم که بازپرداخت به صورت هشت ساله انجام و فشار مالی از روی دوش شهرداری برداشته شود، گفت: شرکت خصوصی ۱۰ سال تعهد دارد و پس از آن مالکیت به همان شرکت اختصاص پیدا میکند. در حال حاضر عمر مفید این بخش بیش از ۱۵ سال است و شرکتهای خصوصی هر زمانی که بخواهند میتوانند اتوبوسها را اسقاط کنند و اجازه آنها با شهرداری نیست.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه باید بین افزایش طول خط و ایستگاه تفکیک قائل شویم، تصریح کرد: باید به افزایش تعداد سفرها و تعداد مسافران در سال ۱۴۰۲ توجه کنیم. برخی اقدامات مترو به افزایش تعداد مسافر منجر نمیشود، اما خدمات و ایمنی را تسریع میکند.
وی افزود: واگن ملی ۹۸ درصد فرآیند استاندارد را طی کرده و پس از انجام دو درصد باقی مانده اولین رام وارد ناوگان میشود. درخصوص ۶۳۰ واگن پیش بینی شده -باید ۱۵ درصد اعتبارات را ما تأمین کنیم و مابقی را دولت پرداخت کند- در بهترین حالت ۱۴ ماه تا دو سال دیگر اولین رام به دست ما میرسد.
بهرامی با بیان اینکه برای واردات واگن با روسیه و چین وارد مذاکره شده ایم، یادآور شد: برای تکمیل خط ۶ با جدیت اقدامات لازم را پیگیری میکنیم. در انتخاب پیمانکار نیز اولویت اول برای مان تکمیل خطوط است.
انتهای پیام/