دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1395 - 18:29

درگذشت عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان

سرکار خانم دکتر مه لقا قربانلی عضو هیات علمی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در طلیعه روز معلم به رحمت ایزدی پیوست.
کد خبر : 81688

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه آنا از گرگان این عضو هیات علمی دانشگاه، به دلیل بیماری در 81 سالگی بهار دل انگیز جامعه دانشگاهی استان گلستان را به پاییز و خزانی ماتم زده تبدیل کرد و غمی جانکاه بر جای گذاشت.


مه لقا قربانلی متولد سال 1314 در گرگان بود، تحصیلات ابتدایی و بخشی از متوسطه یعنی تا کلاس نهم را در گرگان گذراند ولی چون برای دختران در گرگان، امکان ادامه تحصیل سال های بعد در دبیرستان وجود نداشت، الزاما به علت علاقه به تحصیل با مادر به تهران عزیمت کرد.


در سال 1333 دیپلم گرفت و در کنکور دانشگاه شرکت در رشته زیست شناسی پذیرفته شد و همزمان در آموزش وپرورش بطور پیمانی استخدام شد. در سال 1336 موفق به اخذ درجه لیسانس از دانشگاه تهران شد.


دانشگاه سوربون پاریس مقصد بعدی مرحومه قربانلی برای اخذ درجه فوق لیسانس بود.تحصیل در مقطع دکترا را در زمینه کشت بافت و ارگانوژنز با درجه عالی گذراند.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در سال 1344 به سمت استاد یاری ودر سال 1348 به سمت دانشیاری ودر سال 1352 به سمت استادی نایل شد.


مدت اشتغال ایشان در دانشگاه تربیت معلم 35 سال بود در این مدت گاهی به صورت مدعو در دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اراک، دانشگاه الزهرا و تربیت مدرس و پیام نور دعوت به تدریس می شد و در اسفند ماه 1379 در سن 65 سالگی با رتبه 25 استادی باز نشسته شد او با رتبه 35 استادی به علت علاقه وافری که به کار تدریس وپژوهش داشت با تقاضای رئیس وقت دانشگاه آزاداسلامی گرگان، عضویت هیات علمی واحد گرگان را پذیرفت.


تعداد کتابهای تالیف و ترجمه مرحومه دکتر قربانلی 21 عدد است که 14 عدد آن تالیف و7 جلد آن ترجمه می باشد 4 عدد از کتاب ها از انتشارات دانشگاه خوارزمی بنام های فیزیولوژی تغذیه ومتابولیسم جلد اول وفیزیولوژی رشد ونمو جلد دوم، گیاه شناسی عمومی، تغذیه معدنی مشترک با یک همکار،6 جلد از کتاب ها از انتشارات دانشگاه پیام نور می باشد شامل 2 آزمایشگاه فیزیولوژی 1 و 2 ، متابولیسم گیاهی3 جلد دیگر فیزیولوژی 1 و فیزیولوژی 3 وجذب وانتقال در گیاهان که به تنهایی تالیف شده است.


کتاب های متابولیسم پیشرفته گیاهی و دو جلد اکو فیزیولوژی گیاهی از انتشارات دانشگاه آزاد گرگان است ، 2 جلد از کتاب های فیزیولوژی ترجمه از نویسنده هلر از انتشارات مرکز دانشگاهی است، 4 جلد دیگر ترجمه از نویسند ه لئونارد بلژیکی تحت عنوان نگرشی بر فلور و پوشش گیاهی بیابان های ایران از انتشارات موسسه جنگل ها ومراتع می باشد، کتاب جغرافیای گیاهی از انتشارات سمت است 2 جلد دیگر از کتابها بنام مقدمه ای بر بیولوژی گیاهی از انتشارات مبتکران ترجمه از انگلیسی با یک همکار و دیگری بیولوژی گیاهی ترجمه از فرانسه با یک همکار دیگر از انتشارات فیروزه است.


تعداد مقالات : چاپ شده در مجلات فارسی 150 عدد، مقالات چاپ شده به زبان خارجی 60 عدد از 150 مقاله به زبان فارسی 105 عدد آن در پایگاه اطلاعات جهاد امده است، مقالات خارجی 45 عدد ، تعداد کل مقالات به زبان فارسی وبه زبان خارجی 210 می باشد.


دانشگاه آزاد این مصیبت وارده را به خانواده محترمشان و جامعه دانشگاهی تسلیت عرض نموده و برایشان از درگاه خدواند متعال مغفرت و برای سایر بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومند است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته