اصلاح قانون خانواده نیاز زن ایرانی است یا شعار «زن، زندگی، آزادی»؟
به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا؛ به اسم مطالبه زنان در خیابانها فریاد «زن، زندگی، آزادی» سر دادند، اما ذرهای برای زنان حرمت قائل نشدند. در خیابانها شروع به فحاشی و الفاظ رکیک جنسی کردند، اما باز همان شعار دروغین و فریبندهشان را نیز اعلام کردند. آنها گفتند زن، اما زنان را دسته بندی کرده و به زنانی که در مسیر همراهشان نبودند حمله ور شدند و اهانت کردند. حرف از آزادی زدند، اما کافی بود برخلاف نظرشان حرف بزنی، به بدترین القاب نسبتت میدادند و مخالفانشان را در نطفه خفه میکردند.
دوماه از شروع آشوبها و اغتشاشات اخیر که به اسم حمایت از زنان و چالشهایشان در جمهوری اسلامی آغاز شد، میگذرد، اما اگر نگاهی به حوادثی که در طول این مدت رخ داد بیاندازید متوجه خواهید شد که هرآنچه که اتفاق افتاد دقیقا به ضرر زنان در جامعه ایرانی شده است.
این جریان پوپولیستی و ضد زنی که در این مدت با استفاده از ابزارهای رسانهای دشمن پیش رفت و فقط توانست جمعهای کوچکی از جوانان جامعه را به خود جذب کند، اگر بخواهیم نوعی خشونت علیه زنان هم معرفیاش کنیم شاید حرف بیراهی نزدیم، چراکه خشونت علیه زنان تنها به بادمجانهای کاشته شده توسط مردان در پای چشم زنان ختم نمیشود خشونت علیه زنان ابعاد روانی نیز دارد. وقتی اکثریت جامعه به ویژه زنان متدین در جامعه اسلامی احساس امنیت لازم را نداشتند و از لحاظ روانی تحت فشار قرار گرفتند درواقع جامعه با خشونت با این گروه از زنان برخورد کرده است.
اما به راستی شعارهایی که در این مدت به منظور حمایت از زنان داده شد، دغدغه و مطالبه اصلی زنان جامعه امروز ماست؟ زنان جامعه ایران به دنبال رسیدن به این آزادیهایی هستند که اغتشاشاتگران در قالب شعارهای غیر عرف آن را فریاد میزنند؟ زنان در جامعه ایران به دنبال رسیدن به چنین خواستههای دون و سطحی هستند؟
در همین رابطه توران، ولی مراد عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب (س) در گفتگو با خبرنگار آنا، میگوید: جرقه آشوبها و اغتشاشات اخیر به بهانه فوت یک زن اتفاق افتاد و رسانههای دشمن با حالت کاملا دروغ و گزافه این جریان را پوشش دادند. همچنین حمایتهایی که از سوی کشورهای بیگانه از این جریان داخلی در کشور صورت گرفت، مشخص شد که این آشوب کاملا از قبل برنامهریزی شده است و هدف، مسئله و موضوع زنان نیست و دشمن به دنبال تجزیه ایران دراین جریان بود و نمیخواستند ایران به صورت یک امپراطوری بماند.
**به بهانه زنان به کام تجزیه طلبان
وی با تاکید بر اینکه دشمن از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تجزیه ایران را دنبال کرده است، گفت: کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان، خوزستان و ... را میخواستند از ایران جدا کنند. پس این آشوبهای اخیر با هدف رسیدگی به چالشهای زنان نیست و فقط به بهانه زنان این اقدامات آغاز شد کما اینکه شعاری که بر زبان همگان افتاد از سمت گروههای تجزیه طلب کردستان اعلام میشود.
ولی مراد معتقد است که، اینکه زنان ایرانی مسئله دارند یا خیر و اینکه شعارهایی که اغتشاشگران عنوان میکنند مرتبط با مطالبات زنان ایرانی است یا خیر دو موضوع جدا از هم هستند. در ابتدای شروع این جریان آشوبگر، مسئله حجاب زنان ایرانی و گشت ارشاد عنوان شد، اما این فقط یک پوسته اولیه از جریانی بود که قصد برهم زدن امنیت مردم را داشتند.
این عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب با اشاره به اینکه زنان در ایران دارای چالش و مشکلات مختلفی هستند، ادامه داد: با بروز و ظهور انقلاب اسلامی، یک هویتی از زن تعریف شد که این زن دارای یک انسان کامل، مستقل، تصمیمگیر، تصمیمساز، انتخابگر و ... است همچنان زنان در مقدرات و سرنوشت کشور نقش تعیین کننده پیدا کردند و این هویت با انقلاب اسلامی شکل گرفت، انقلابی که در راس آن یک فقیه و اسلام شناس حضور داشت. ملت مسلمان ایران این تعریف را به عنوان آرمان قبول کرد و زنان با این تعریف در این ۴ دهه رشد کردند.
وی در ادامه میگوید: زنان در ۴ دهه اخیر در حوزههای مختلفی حضور داشتند و به رشد و بالندگی رسیدند، از نظر تحصیلات، اقتصادی، فنی حرفهای و از همه مهمتر از نظر هویتی پیشرفت کردند. اما با وجود اینکه انقلاب اسلامی هویت ویژهای برای زنان تعریف کرد، اما نظام اسلامی به معنی دولتها و مجلسها در طول این ۴ دهه با این تعریف با چالش روبه رو شدند و روبه رو هستند.
**صدای زنان ایرانی برای اصلاح قوانین خانواده بعد از دو دهه به جایی نرسیده است
ولی مراد تصریح کرد که به عنوان مثال قانون درون خانواده یکی از مهمترین مسائل و چالشهای زنان ایرانی محسوب میشود که نیاز به اصلاحات جدی دارد، انسداد شدیدی میان تعریف انقلاب اسلامی از زنان با آنچه که امروز به آن عمل میشود وجود دارد. هرچند که تغییرات لازم برای اصلاح قوانین خانواده، در بین خانوادهها و زوجهای جوان رخ داده است، امروز طرز فکر، نوع روابط زوجین با یکدیگر تفاوت زیادی با دهههای گذشته دارد، اما قوانین موجود همچنان نیازمند اصلاح است.
این عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب گفت: قوانین ما یک انسداد محکمی، متاسفانه به اسم اسلام دارند. بنده به آن نوع تفکری که در مجلس، دولت، رسانه، شوراهای عالی و ... نفوذ دارد بختک میگویم. آن تفکری که اسم آن اسلام را به یدک میکشد، اما با تعریف انقلاب اسلامی از زن در تقابل است و زن را یک انسان نمیبیند بلکه یک موجود فقیر نیاز به قیم میبیند که همین تفکر در قانون گذاری، سیاستگذاری و ... نیز تاثیر دارد.
وی با بیان اینکه زنان ایرانی دو دهه صبر کردند و دائم برای رسیدن به حقوق خود مذاکره داشتند، اما صدایشان به جایی نرسیده است، افزود: اگر بخواهیم درباره این قوانین خانواده که نیاز به اصلاح دارد، صحبت کنیم زمان زیادی نیاز است چراکه تعدادشان بالاست. به عنوان مثال، اگر مردی فوت کند تمام داراییهایش به پدرش میرسد درصورتی که حضانت فرزندان با مادر است. همچنین مثالی دیگر، اگر زنی بخواهد عمل جراحی داشته باشد باید همسرش اجازه دهد، یا در موضوعی دیگر زن اگر بخواهد از کشور به هر دلیلی خارج شود، اجازه خروجش را باید از همسرش بگیرد.
ولی مراد اضافه کرد که از تمام این قوانین درون خانواده بدتر این است که وقتی دو فرد عاقل و بالغ با یکدیگر ازدواج کردند و زندگیشان به هر دلیلی به پایان رسید، مرد میتواند زن را طلاق دهد، اما زن نمیتواند از همسرش جدا شود. رسما زندگی خانوادگی برای زنان به عنوان زندان تلقی شده است.
**نقش اقتصادی زنان در خانواده نادیده گرفته شده است
این عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب ادامه داد: نفقه با مرد است، اما به همان اندازه که نفقه را به مرد میدهد حقوق را برای مردان قائل میشوند، درحالی که عرف جامعه ما اینطور نیست یعنی زن و مرد هنگام ازدواج هردو به یک اندازه در تشکیل زندگی شریک هستند همانطور مرد مسکن را تهیه میکند زن اثاث زندگی را میآورد. پس زنان نقش اقتصادی در زندگی مشترک دارند بنابراین به همان اندازه باید برایش حقوق قائل شوند. مشکل این است برای زنان نقش تعریف شده، اما به تناسب نقشی که دارند حقوق برایشان در نظر گرفته نشده است.
**چالش امنیت اقتصادی زنان در خانواده
وی گفت: زن و مرد در درون خانواده به صورت مشترک کار میکنند، حالا ممکن است زن شاغل و یا خانهدار باشد تفاوتی ندارد، اما متاسفانه داراییهای مشترک زندگی به نام مرد است. به دنبال این چالشها تمام توان را زنان بر روی مهریه گذاشتهاند. جامعه خودش برای حل مشکلات خود راه حل پیدا کرده است چراکه به لحاظ قوانین حمایتی و امنیت اقتصادی زنان هنگام ازدواج با خلاء قانون روبه رو هستند به همین منظور مهریه را بالا بردند تا خلاءهای دیگر پوشش داده شود.
ولی مراد بیان کرد که باید قانونی در مجلس به تصویب برسد که زنان به نسبت آورده های خود به زندگی از داراییهای مشترک در زندگی سهم داشته باشند. دولت و مجلس ما کاملا خاموش و ساکت در برابر نگاهی که انقلاب اسلامی به زنان دارد، هستند.
این عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته تحقیقات و مطالعات جامعه زینب افزود که نظام برآمده از انقلاب اسلامی علیه زنان مصادره شده است، همگی به عملکردی که این سه دهه اخیر در حوزه زنان و خانواده صورت گرفته معترض هستیم.
به گزارش آنا؛ بیش از ۴۰ سال پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی میگذرد، بر خلاف دوران منحط رژیم شاهنشاهی که زن ایرانی را همچون زن غربی، جلوه و مظهر هیجانات جنسی قرار داده بود، تلاش شده تا حد امکان از استعداد فکری و توانمندی عظیم زن برای تعالی او و جامعه استفاده شود و این امر در درجه اول در جهت تحکیم بنیان خانواده به عنوان اصل اساسی تعالی جامعه مدنظر قرار گرفته است؛ یعنی بعد از انقلاب اسلامی، زن مسلمان ایرانی جایگاه اصلی خود را نخست در نهاد خانواده و سپس در عرصه اجتماع بازیافت.
زنان ایران در طول ۴۰ سال اخیر چالشها و مطالبات متعددی را پیرامون خلاءهای قانونی و پایمال شدن حقوق خود داشته و دارند، اما این مطالبات به حق زنان، مسیرش از آشوبها و اعتراضات اخیر قطعا به دور است. این اعتراضات اگرچه به اسم زنان شروع شد، اما از همان ابتدا مسیر و مقصدش کاملا برای افرادی که قدرت تشخیص حق و باطل را دارند عیان بود هرچند هنوز با گذشت دوماه و روشن شدن مسیر آشوبگران هنوز عدهای به واقعیت جریان پی نبردند، اما برای اکثریت جامعه این مهم مشخص شده که این جریان نه تنها در حمایت از زنان نیست بلکه ضد زنان جامعه ایران اسلامی است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/