دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1401 - 13:39

معایب ضد یخ کاسپین چیست؟

معایب ضد یخ کاسپین چیست؟
ضد یخ علاوه بر جلوگیری از یخ زدن موتور خودرو در زمستان، از جوشیدن آب ماشین و رادیاتور در تابستان جلوگیری می‌کند. سیستم خنک کننده موتور نقش بسیار مهمی در خودروی شما دارد.
کد خبر : 816471

به گزارش خبرگزاری آنا، با نزدیک شدن به فصل سرما، مالکان خودرو اقدام به خرید و استفاده از ضدیخ می‌کنند، اما به دلیل عدم آگاهی کافی، مصرف کنندگان گاهی اوقات با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

چگونه خودروی خود را آماده فصل زمستان کنیم، به طور خلاصه علاوه بر ضدیخ، لاستیک ها، روغن موتور، چراغ‌های جلو، برف پاک کن‌ها و حتی باطری‌های خودرو را نیز باید بررسی کنید تا برای ورود به فصل زمستان آماده باشد.. برخی افراد معتقدند زمانی که هوا سرد می‌شود باید از ضد یخ استفاده کرد. اما این باور اشتباه است.

ضد یخ علاوه بر جلوگیری از یخ زدن موتور خودرو در زمستان، از جوشیدن آب ماشین و رادیاتور در تابستان جلوگیری می‌کند. سیستم خنک کننده موتور نقش بسیار مهمی در خودروی شما دارد. عملکرد صحیح آن به توجه همیشگی شما بستگی دارد و موتور را سالم و بدون مشکل نگه خواهد داشت. در ادامه این مطلب همراه یزدان اویل باشید تا بیشتر باضد یخ و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

معایب ضد یخ کاسپین چیست؟

در این سیستم مایعی به نام ضد یخ وجود دارد که از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند و همچنین از یخ زدن موتور هنگام پارک کردن خودرو در بیرون جلوگیری میکند. می‌توان گفت که ضد یخ/ یا ضدجوش مایه حیات خودروی شماست.

ضدیخ چیست و چه کاربرد‌هایی دارد
ضد یخ یک افزودنی است که برای کاهش نقطه انجماد مایعات مبتنی بر آب استفاده می‌شود. در محیط‌های سرد از ترکیب ضد یخ برای پایین آوردن نقطه انجماد مایع استفاده می‌کنند. ضد یخ که در فروشگاه‌ها رایج است، علاوه بر کاهش نقطه انجماد، نقطه جوش مایعات را نیز بالا می‌برد. یعنی هم می‌توان از آن در فصول سرد و هم در فصول گرم استفاده کرد.

به دلیل خواص خوب آب به عنوان خنک کننده، از مخلوط آب و ضد یخ در موتور‌های درون سوز استفاده می‌کنند. جلوگیری از ترک خوردن محفظه‌ها و لوله‌های حاوی آب، به هنگام انجماد و منبسط شدن از مهم‌ترین وظایف ضدیخ میباشد

این یک مایع مبتنی بر گلیکول است که با آب مخلوط شده و به سیستم خنک کننده موتور تزریق می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، ضد یخ از یخ زدن مایع خنک کننده موتور در دمای زیر صفر جلوگیری می‌کند. ضد یخ همچنین از خوردگی و سایش قطعات جلوگیری می‌کند و تبادل دما بین موتور و مایع خنک کننده را بهبود می‌بخشد.

استفاده از ضدیخ چه ضرورتی دارد
قبل از تولید مایعی به نام ضد یخ، از آب خالص برای کاهش گرمای تولید شده توسط موتور خودرو‌ها استفاده می‌شد. اما استفاده از آب خالص نیز مشکلاتی را به همراه دارد. محدود بودن نقطه انجماد آب تا نقطه جوش آن که بازه صفر تا صد درجه سانتی‌گراد را شامل می‌شود باعث ایجاد مشکلاتی در فصول و جغرافیای مختلف میشد.

به عنوان مثال، اگر از آب خالص در مناطق بسیار سرد استفاده شود، آب به سرعت در لوله‌های آب موتور و رادیاتور یخ می‌زند و از آنجایی که آب موتور در محدوده ۰-۴ درجه سانتیگراد شروع به یخ زدن میکند در نتیجه سبب افزایش حجم می‌شود که این فرایند سبب ترکیدن و ترک خوردن بدنه موتور و رادیاتور می‌شود.

برعکس، در مناطقی که هوای بسیار گرمی دارند، استفاده از آب خالص می‌تواند باعث جوشش زودرس آب و آسیب به موتور شود. علاوه بر این، آب خالص باعث خوردگی قطعات فلزی موتور می‌شود؛ بنابراین استفاده از ماده‌ای که بتواند با تغییر خواص آب، نقطه انجماد و جوش آن را تغییر دهد، بسیار ضروری است.

 

وظایف ضد یخ خودرو
یکی از مهمترین وظایف ضدیخ جلوگیری از یخ زدگی در فصول سرد سال است. به دلیل فلزی بودن قطعات خودرو، یخ زدن آب در خودرو می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد و ضدیخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب از این آسیب جلوگیری می‌کند. همانطور که سیستم خنک کننده یخ می‌زند و باعث انبساط ضد یخ می‌شود، حجم آن افزایش می‌یابد و باعث ترک خوردن بلوک‌های سیلندر و ترکیدن رادیاتور می‌شود.
 معایب ضد یخ کاسپین چیست؟

تقریباً همه رانندگان اهمیت استفاده از ضد یخ در زمستان را می‌دانند، اما تعداد کمی از مردم عملکرد ضد یخ را در فصل گرما می‌دانند. استفاده از ضدیخ در تابستان باعث افزایش نقطه جوش آب و جلوگیری از جوشیدن خودرو می‌شود. برای مثال دمای هوای تهران در تابستان گاهی به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد؛ بنابراین به مایعی نیاز است که بتواند حرارت موتور را در این شرایط کاهش دهد.
یکی از دلایل داغ شدن موتور و جوشیدن ماشین این است که مایع خنک کننده به قسمت‌ها و سوراخ‌های خاصی نمی‌رسد که باعث بالا رفتن دما و به جوش آمدن موتور می‌شود. ضد یخ با کاهش رسوبات داخل رادیاتور تا حدودی این مشکل را حل می‌کند.
معایب ضدیخ کاسپین
اتیلن گلیکول در اکثر ضدیخ‌ها یافت می‌شود و یک ماده سمی برای انسان و سایر موجودات زنده است که باید با احتیاط از آن استفاده شود. مصرف این ماده باعث ایجاد حالت تهوع می‌شود که ممکن است با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود.

از آنجایی که اسید گلیکولیک در بدن به اسید گلیوکسیلیک تبدیل می‌شود و سپس به اسید اگزالیک تبدیل می‌شود و در نهایت اسید اگزالیک که همراه با کلسیم تولید می‌شود، کریستال‌های اگزالات کلسیم تولید می‌کند که می‌تواند در مغز، قلب، کلیه‌ها و ریه‌ها رسوب کند. باعث ایجاد مشکلاتی به خصوص در کلیه‌ها می‌شود.

یزدان اویل
فروشگاه اینترنتی یزدان اویل که از سال ۱۳۹۵ شروع به کار کرده و از آن موقع در زمینه فروش لوازم جانبی خودرو همچون  فیلتر روغن، فیلتر هوا، صافی بنزین و.. فعالیت می‌کند. شما بسته به نیاز خود می‌توانید کالای مورد نظر خود را با قیمت مناسب و کیفیت بالا از این شرکت تهیه کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی ضدیخ کاربرد آن و معایب ضد یخ های کاسپین پرداخیتم. اگر نکات گفته شده رعایت نشود علاوه بر صدمه دیدن خودرو بر انسان هم میتواند مضر باشد و باعث ایجاد مشکلاتی در قلب، کلیه و ... شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: ضد‌یخ
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۲ نظر
یا امام رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۲
۰
عجب سوادی داری هاااا. الان مثلاً معایب ضدیخ کاسپین واسه ماشین چی بود
فرشاد نوروزی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
۰
چرا ضدیخ در بطری محتوی مقداری آب،ته نشین میشود.
هلدینگ شایسته