دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1395 - 16:47
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:

تحقق سند تحول بنیادین با کنکور فعلی محقق نمی‌شود

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، عنوان کرد: تا زمانی که کنکور به این شکل وجود داشته باشد، نباید از آموزش و پرورش انتظار تحقق سند تحول بنیادین را داشت.
کد خبر : 81633

به گزارش گروه اجتماعی آنا، مهدی نوید ادهم در برنامه رادیویی به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در واقع آموزش و پرورش قرار است تغییر ماموریت ماهوی بدهد و فقط به انتقال دانش و محفوظات تاکید نداشته باشد و خوب زیستن را در ساحت‌های مختلف به دانش آموزان بیاموزد. از این منظر وقتی به کنکور نگاه می‌کنیم، آن را یک مانع جدی می‌بینیم.


وی در ادامه کنکور را یک پدیده چند وجهی دانست و عنوان کرد: باید از زوایای مختلف به این پدیده نگاه کرد، زیرا دستگاه‌ها و مولفه‌های مختلفی درگیر آن هستند. وقتی از منظر آموزش و پرورش به این پدیده نگاه می‌کنیم، با روش موجود، برگزاری امتحان برای سنجش دانش آموز و گزینش دانشجو، مخالف هستیم.


دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: تا زمانی که کنکور به این شکل وجود داشته باشد، نباید از آموزش و پرورش انتظار تحقق سند تحول بنیادین را داشت.


شرایط برای حذف کنکور کاملا مهیا نیست


در ادامه سحر خیز، مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات عالی مجلس شورای اسلامی با توجه به آسیب‌هایی که از طریق کنکور متوجه آموزش و پرورش شده است، گفت: همه صاحب نظران بر هزین‌ هایی که کنکور به آموزش و پرورش وارد می‌کند، متفق القول هستند.


وی افزود: در روزهایی که تحول در آموزش و پرورش را دنبال می‌کنیم و می‌خواهیم سوابق تحصیلی یک دانش آموز را در طول یک دوره دوازده ساله رصد کنیم و هدف هم این بوده که شایستگی‌های پایه در دانش آموز تقویت شود، محیط متنوع یادگیری ایجاد کنیم و همچنین نقش الگویی مدرسه را پر رنگ جلوه دهیم، باید به دور از افراط و تفریط نگاهی به مقوله پذیرش دانشجو داشته باشیم.


مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات عالی مجلس شورای اسلامی بیان اینکه شرایط برای حذف کنکور کاملا مهیا نیست، بیان کرد: این سوال قابل طرح است که چرا در دو دوره متوالی قانون وضع می‌کنیم ولی هر دفعه این قانون متزلزل و بی‌ثبات می‌شود و در هر دو بار نیز حمله‌ها متوجه آموزش و پرورش می‌شود. این بار نیز در ماده 4 قانون سوابق تحصیلی عبارت شده است، نمرات دروسی که دانش آموز در دوره سه ساله متوسطه کسب می‌کند اما به شرطی که امتحانات آن استاندارد شده و نهایی و ملی برگزار شود.


سحر خیز خاطرنشان کرد: دیوان عدالت اداری رای به نقض این قانون داده است و مدعی شده است که این قانون فعلا اجرایی شده است و اعلام کرده است اجرای این قانون در صورتی محلی از اعراب دارد که بتوانیم سوابق تحصیلی را با تعریفی که در قانون معین شده است، فراهم کنیم.


برگزاری امتحانات نهایی هزینه‌بر است


همچنین هامون سبطی، مدیر انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور درباره توقف اجرای قانون اعمال سوابق تحصیلی در کنکور، بیان کرد: دیوان عدالت اداری بر اساس تشخیص بیش از 60 قاضی مصوبه اجرایی را خلاف قانون مصوب مجلس دید و بر این اساس آن مصوبه را ملغی کرد تا شروط لازم برای اجرای آن محیا شود و به همین دلیل امسال این مصوبه اجرایی نخواهد شد.


وی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش برای برگزاری سه ساله امتحانات نهایی، گفت: انجام این کار برای آموزش و پرورش دشوار است و هزینه زیادی خواهد داشت و چند ده میلیارد تومان هزینه هر بار برگزاری امتحانات نهایی در سال سوم است و اگر بخواهیم این را به سال‌های دوم و چهارم نیز بسط دهیم، مشکلات مالی بیشتری خواهیم داشت.


هامون سبطی تصریح کرد: در سال چهارم، نیروی متخصص کافی برای تصحیح برگه در سطح ملی نداریم و همین الان برای تدریس در مقاطع پیش دانشگاهی در مدارس دولتی با کمبود نیرو روبرو هستیم و بچه ها مجبور هستند از کتاب های آموزشی استفاده کنند.


کنکور پدیده‌ای مخوف است


در ادامه عبدالوحید فیاضی،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی کنکور را پدیده‌ای مخوف عنوان کرد و گفت: متاسفانه این پدیده کابوس شب‌های سال آخر دانش آموزان ما است و این پدیده برای مردم ما رنج آور بوده است. زمانی که به مجلس آمدیم احساس کردیم نیاز به نظام جدیدی در سنجش ورود دانش آموزان به دانشگاه، دارد.


وی در خصوص اجرای سنجش ورود دانش آموزان به دانشگاه، افزود: بهترین شکل اجرای آن تاثیر معدل است یعنی ضمن اینکه هم کنکور را از سد محکمی که عنوان می شد، پایین می آوریم تا خیلی نگران کننده نباشد و هم اینکه دبیرستان و تعلیمات آموزشی دبیرستان را نیز باید جدی می گرفتیم در حالی که تا این روش وجود دارد هم دبیرستان مهم نیست و هم کنکور بسیار شکست ناپذیر به نظر می رسید.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره امتیازات این شیوه جذب دانشجو، عنوان کرد: در واقع با این شیوه دانش آموزانی که در دبیرستان توجهی به درس ندارند،به سمت دروس دبیرستان جذب میکنیم و متوجه می‌شوند درس خواندن برای یک شب نیست بلکه در یک فرآیند سه الی چهار ساله است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته