دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1401 - 13:12
در پی وقوع حملات متعدد؛

سازمان ملل: بمباران نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» بازی با آتش است

سازمان ملل: بمباران نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» بازی با آتش است
دیدبان هسته‌ای سازمان ملل می‌گوید حملات توپخانه‌ای به نیروگاه زاپروژیا در اوکراین از جانب هر یک از دو طرف مناقشه که باشد، اقدامی جنون آمیز و پر مخاطره است.
کد خبر : 815812

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، دیدبان هسته‌ای سازمان ملل حملات «هدفمند و عمدی» به نیروگاه «زاپوروژیا» اوکراین را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این اقدام «جنون‌آمیز» شد.

در همین راستا، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی گفت حملات توپخانه‌ای به این نیروگاه هسته‌ای از جانب هر یک از دو طرف مناقشه که باشد، «بازی با آتش» تلقی می‌شود.

این هشدار در حالی از سوی گروسی مطرح شد که گروهی از بازرسان و کارشناسان آژانس قرار است به سرعت آسیب‌های ناشی از حملات دو روز گذشته به نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا را مورد ارزیابی قرار دهند.

مسکو و کی‌یف روز یکشنبه بار دیگر یکدیگر را به بمباران این نیروگاه هسته‌ای واقع در جنوب اوکراین که تحت تسلط ارتش روسیه است، متهم کردند.

رافائل گروسی در مصاحبه با یک شبکه خبری تلویزیون فرانسه گفت: انفجار‌هایی در محل این نیروگاه بزرگ هسته‌ای رخ داده که کاملا غیرقابل قبول است.

او در ادامه تاکید کرد که این حملات از جانب هرکدام از طرفین باید به سرعت متوقف شد.

حمله به نیروگاه زاپوروژیا که نزدیک خط مقدم نبرد‌ها در اوکراین واقع شده، پیش از این نیز به دفعات صورت گرفته و دو طرف یکدیگر را به انجام آن متهم کرده بودند.

در بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دست‌کم دوازده مورد شیک گلوله توپ به سوی این نیروگاه هسته‌ای طی دو روز گذشته اشاره شده که کارشناسان آژانس هم ناظر بر برخی از این موارد بوده‌اند.

وزارت دفاع روسیه با متهم کردن اوکراین به انجام این حملات در بیانیه‌ای تاکید کرد: کی‌یف از اقدامات تحریک آمیز به منظور دامن زدن به خطر وقوع یک فاجعه در نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا دست نمی‌کشد.

در این بیانیه آمده است که نیرو‌های اوکراینی طی روز‌های شنبه و یکشنبه بیش از ۲۰ «گلوله توپ کالیبر بزرگ» را به سمت این نیروگاه شلیک کردند.

وزارت دفاع روسیه در ادامه از وقوع انفجار‌هایی در مجتمع‌های شماره ۴ و ۵ و نیز اصابت گلوبه توپ به سقف یکی از ساختمان‌های واقع در نزدیک این دو مجتمع خبر داد.

مقامات وزارت دفاع روسیه با این حال تاکید کرده‌اند که به رغم انجام این حملات، سطح تشعشعات در منطقه نیروگاه همچنان در حد نرمال است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته