دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

«عامه‌پسند» هم در سینمای بدون مخاطب مجوز گرفت

«عامه‌پسند» هم در سینمای بدون مخاطب مجوز گرفت
سازمان سینمایی اگرچه برای سه فیلم جدید از جمله «عامه‌پسند» پرونانه نمایش صادر کرده که همچنان بر گیشه های سینما رکود حاکم است.
کد خبر : 815767

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، روز گذشته سازمان سینمایی از صدور پروانه نمایشی برای سه فیلم جدید خبر داد. این سه اثر «نفرین آرتا» به تهیه‌کنندگی سید جلال چاوشیان و کارگردانی مجید کریمی، «عامه پسند» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سهیل بیرقی، «هفت بهار نارنج» به تهیه‌کنندگی محمد کمالی پور و کارگردانی منصور نورمحمد گل سفیدی هستند.

 ** فیلمی زنانه در ادامه یک سه‌گانه

در بین این سه اثر، شناخته شده‌ترین فیلم، «عامه‌پسند» سهیل بیرقی است که در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ و در جریان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم زندگی زنی میانسال به نام فهیمه میربد (فاطمه معتمد آریا) را محور خود قرار داده است. زنی که بعد از حدود سی سال زندگی مشترک و داشتن یک پسر جوان از همسرش جدا می‌شود.

فهیمه برای این که به همسر و پسرش ثابت کند که به آن‌ها متکی نبوده و می‌تواند زندگی مستقلی داشته باشد به شهرستان زادگاه خود بازمی‌گردد و به کمک یکی از بستگانش که دختری جوان به نام افسانه (باران کوثری) است راه‌اندازی یک کسب و کار را دنبال می‌کند. در این مسیر با پسر جوانی به نام میلاد آشنا شده و کار جدیدش را بر مبنای ایده‌ها و شراکت با میلاد آغاز می‌کند. وی در ادامه و در تعامل با آشنایان و اهالی زادگاهش دچار چالش‌هایی می‌شود و...

سهیل بیرقی اولین فیلم سینمایی‌اش را به نام «من» در سال ۱۳۹۴ ساخت. «من» در بخش نگاه نو و سودای سیمرغ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در دو بخش بهترین بازیگر مکمل زن (بهنوش بختیاری) و بهترین بازیگر مکمل مرد (امیر جدیدی) نامزد سیمرغ بلورین شد.

«عرق سرد» نیز محصول ۱۳۹۶ است که تمامی بازیگران آن کاندید دریافت سیمرغ شدند و در نهایت امیر جدیدی و سحر دولتشاهی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و نقش مکمل زن را دریافت کردند.

پروانه نمایش‌هایی که برای هیچ صادر می‌شود/ «عامه‌پسند» هم در سینمای بدون مخاطب مجوز گرفت

بیرقی در این فیلم با تدوین غیرخطی این داستان به ظاهر سرراست را روایت کرده است، اما آنچه در (عامه‌پسند) نمود بیشتری داشت ادامه همان مسیری بود که بیرقی پیش از این در دو فیلم قبلی خود یعنی «من» و «عرق سرد» نیز دنبال کرد. در فیلم «من» یک زن متولد دهه پنجاه (لیلا حاتمی) محور قصه قرار داشت و «عرق سرد» نیز زن جوان ورزشکاری از متولدان دهه شصت را محور قرار داده بود در «عامه پسند» سراغ زنی میانسال رفت که البته همان دغدغه‌های دو شخصیت زن قبلی را دارد. در این میان چالش و گاه ستیز او با جامعه و مردان اطرافش وجه مشترک بین این سه فیلم است که آن را به محتوایی فمینیستی نزدیک می‌کند.

** پروانه‌های که برای گیشه‌های خالی صادر می‌شود

فارغ از محتوا و فرم این دو فیلم، باید دید که بیرقی که تهیه‌کنندگی این اثر را به عهده دارد به اکران فیلمش در شرایط رکود گیشه رضایت خواهد داد یا نه. در روز‌هایی که استقبال از فیلم‌های روی پرده به شدت ریزش داشته است و تماشاگران کم‌تعداد نیز بیشتر به فیلم‌های کمدی اقبال نشان می‌دهند اکران یک فیلم اجتماعی آن هم با فرم و ریتمی که معمولاً با ذائقه مخاطبان عمومی سینما هماهنگ نیست می‌تواند چالشی جدی برای سازندگان این اثر باشد.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر بار‌ها کارشناسان و سینماداران بر این نکته تأکید کرده‌اند که در شرایط فعلی اکران فیلم‌های کمدی و یا اثر جنجالی خبرساز سال‌های اخیر همچون «شیشلیک»، «قاتل و وحشی»، «مصلحت»، «روشن» و.. می‌تواند چراغ گیشه‌ها را تا حدی روشن نگه داشته و کورسویی برای تداوم حیات سالن‌های سینما باشد. با این حال سازمان سینمایی تشخیص داده که از بین فیلم‌های متقاضی پروانه نمایش به فیلمی اجتماعی و با حال و هوایی زنانه مجوز نمایش بدهند. تصمیمی که بعید است بتواند اثری هرچند کوچک در رونق گیشه داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته