دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1401 - 12:37
آنا بررسی می کند؛

روح دیانت و تقوا در اصفهان و مردمانش همچنان استوار است/ تکرار یک حماسه

روح دیانت و تقوا در اصفهان و مردمانش همچنان استوار است  تکرار یک حماسه
علی‌رغم هجوم شبه‌فرهنگ‌ها و ضدفرهنگ‌های مسموم و بیگانه با هویت ایرانی‌اسلامی و تاثیرات نسبی آن‌ها روح دیانت و تقوا در اصفهان و مردمانش همچنان استوار و پابرجاست است.
کد خبر : 815598

گروه سیاست خبرگزاری آنا_ مریم بیکی‌حسن: ایران اسلامی، منحصر به فرد، زیبا و باشکوه است. چنان که تمام استان‌ها، شهر‌ها و روستا‌های زیبایش، منحصر به فرد و باشکوهند؛ از عطر جنگل‌های شمال تا جذبه نخلستان‌های جنوب؛ از کوه‌های پرغرور غرب تا کویر‌های پرستاره مرکز و دشت‌های سخاوتمند شرق، عزیزند و سربلند.

اما آنچه که بیش از هر چیز، ایران اسلامی را یگانه کرده است، ملتی است که تاریخش با نجابت و شرافت و قهرمان‌پروری، در‌هم‌تنیده است. ملتی که در طول تاریخ، همواره یکتاپرست و خداجو، در مقابل طمع و دست‌درازی بیگانگان، قاطع و جنگنده و در عین حال در ارتباط با اقوام و ملل گوناگون، نوع‌دوست و اهل کرامت بوده است.

قدم به قدمِ خاک این سرزمین، برای مردمان امروز و فردا، حرف‌ها برای گفتن دارد؛ حرف‌ها و حکایت‌های بی‌پایانی از عزت، افتخار، علم، هنر، فرهنگ، شرف و شهادت... در این بین اصفهان یکی از گوهر‌های گرانبهای ایران اسلامی است که در کنار سایر شهر‌ها و استان‌های ایران عزیز، جلوه و درخششی خاص دارد.

دیاری که از دیرباز، معدن افسانه‌های ناب و حقایقِ افسانه‌گون و همچنین، مقصد سفر‌های رویایی ماجراجویان و جهانگردان از سراسر کره خاکی بوده است.

هنر‌های دستی و معماری اصفهان، شهره خاص و عام بوده و هنوز هم هست. مساجد زیبا و بازار‌هایی که نمایانگر در‌هم‌تنیدگی حیات روزمره مردم با دین و جلوه‌ای از آمیختگی امور دنیوی و اخروی مردم هستند، تنها شاهکار‌های هنر و معماری محسوب نمی‌شوند؛ بلکه برآمده از روزگاری نه چندان دور هستند که حکمت دینی، در تار و پود زندگی بشر تنیده بود و گوهرهایی، چون شیخ بهایی، حکمت و عقیده شیعی را در آینه زیست شهری و اجتماعی، بازنمایی و متبلور می‌کردند.

آن شکوه هنر و معماری، انعکاس نبوغ ذهنی علمای دین و برخاسته از چنین طهارت روحی بود. همچنین، روح تقوا و عبادت و مناجات‌های سحری مردمان اصفهان، آوازه‌ای فراگیر داشت.

از آن زمان تا به امروز علی‌رغم هجوم شبه‌فرهنگ‌ها و ضدفرهنگ‌های مسموم و بیگانه با هویت ایرانی‌اسلامی و تاثیرات نسبی آن‌ها روح دیانت و تقوا در اصفهان و مردمانش همچنان استوار و پابرجاست است.

چنان که رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با جمعی از مردم اصفهان، به تفصیل از مناقب شهر و استان اصفهان و مردمانش سخن گفتند.

"شهر علم"، «شهر هنر»، "شهر ایمان"، "شهر جهاد"، "شهری با هویت کامل ایرانی اسلامی" و "یکی از برترین شهر‌های انقلابی"، برخی از تعابیری هستند که رهبر انقلاب در خصوص اصفهان برشمردند.

ایشان ضمن یاد کردن از علمای بزرگ سده‌های اخیر، از فرماندهان شهیدی، چون حسین خرازی و حاج احمد کاظمی نام بردند و وجود نزدیک به بیست و‌چهار‌هزار شهید در استان که فقط حدود هفت‌هزار‌و‌پانصد تن از آنان در گلستان شهدای شهر اصفهان آرمیده‌اند را نشانه‌هایی بزرگ عنوان کردند.

همچنین با اشاره به هزاران جانباز و آزاده، همه این‌ها را سند افتخار اصفهان دانستند اما: "این‌ها وظیفه درست می‌کند برای شما؛ نمی‌خواهیم فقط مداحی کنیم؛ نگه داشتن این عظمت‌ها و آثار بزرگ، وظیفه‌ی یکایک افراد باوجدان است... "

دیدار رهبر انقلاب با مردم اصفهان، مناسبتی داشت و آن، سالگرد تشییع بیش از ۳۶۰ شهید آن هم فقط در یک روز در شهر اصفهان بود؛ شهیدان عملیات محرم... شاید امروز، گفتن از چنین واقعه‌ای آسان باشد.

اما حتی تصور آن، سخت و جانکاه است:"چطور طاقت بیاورد یک شهر؟ ۳۶۰ شهید! آن فرماندهانی که این شهدا جلوی چشم آن‌ها شهید شدند، خودشان مانده بودند که چه جوری این شهدا را بیاورند اصفهان تشییع کنند؛ این قدر این حادثه، حادثه‌ی بزرگ و عجیبی بود.

به نظرم اگر هر جای دنیا یک روز ۳۶۰ جوانِ به‌خون‌آغشته را بیاورند در میان مردم و تشییع کنند، آن شهر آن روز فلج می‌شود، از پا می‌افتد؛ اصفهان فلج نشد.

در خبر‌های ما و گزارش‌های مسلّم ما این هست که همان روز عصر، عدّه‌ی زیادی از جوان‌ها و روز‌های بعد عدّه‌ی زیادتری به طرف جبهه‌ها حرکت کردند؛ همان شب، کاروان عظیم پشتیبانی از شهدا از اصفهان راه افتاد.

حالا [اگر]امروز ۳۶۰ شهید آوردند، مردم باید بنشینند مشغول عزاداری [بشوند]، دیگر حواسشان به جبهه نیست؛ نخیر، همان روز و روز‌های بعد، جمعیّت راه افتادند. این روحیه را ببینید! این انگیزه را ببینید!

خانواده‌های دو شهید، خانواده‌های سه شهید، خانواده‌های چهار شهید، چند خانواده‌ی پنج شهید، چند خانواده‌ی شش شهید، یک خانواده‌ی هفت شهید!

این‌ها مال اصفهان است؛ این‌ها هویّت انقلابی و جهادی اصفهان را برای ما تشریح می‌کنند. بخشی از مناقب اصفهان این‌ها است؛ اصفهان بیش از این حرف دارد... "اصفهان، فلج نشد، چون پاره‌ای از تن ایران است؛ چون ایرانی، پرورش‌یافته مکتب عاشوراست؛ چون ایرانی، ملتِ امام حسین (ع) است... درست در چهلمین سالگرد حماسه مردم اصفهان در وداع با بیش از ۳۶۰ تن از شهدای عملیات محرم، سه تن از پاک‌ترین فرزندان اصفهان و مدافعان امنیت، در ستیزی نابرابر با تروریست‌ها و عواملِ مزدورِ بیگانگان، در خون پاک خود غلتیدند.

امروز، روزِ تشییع و خاکسپاری این فرزندان غیور اصفهان است، شهید محسن حمیدی، شهید اسماعیل چراغی و شهید محمدحسین کریمی. امروز، اصفهان فریاد می‌زند که زنده است و ۲۹ آبان ۱۴۰۱، برگ دیگری است که در تاریخ مناقب اصفهان شهر علم و هنر و ایمان و جهاد و شهادت ثبت خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته