دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
تفاهم‌نامه همکاری وزارت علوم و سازمان پدافند غیرعامل امضا شد؛

15 رشته تحصیلات تکمیلی در پدافند غیرعامل در حال طراحی و اجراست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مراسم امضای تفاهم‌نامه وزارت علوم و این سازمان بر ایجاد و توسعه پدافند دانش‌پایه تاکید کرد.
کد خبر : 81527

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، ضمن تبریک روز معلم و عید مبعث گفت: «پدافند غیرعامل مفهومی سهل و ممتنع است. از ابتدای زندگی بشر تهدید همواره وجود داشته، در نتیجه به صورت طبیعی ایجاد امنیت در زیرساخت‌ها بسیار مهم است و هیچ شهر و کشوری نمی‌تواند بدون پدافند غیرعامل برقرار باشد.»


او به بازتعریف مقام معظم رهبری از پدافند غیرعامل به عنوان مصون‌سازی اشاره کرد و گفت: «مفهوم مصونیت این است که اگر تهدیدی محقق شود هیچ‌ نوع پیامدی نداشته باشد.»


جلالی به تدابیر مختلف پدافند غیرعامل در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: «به عنوان مثال در امریکا 3 یا 4 وزارتخانه در این زمینه فعال هستند. همچنین بعد از 11 سپتامبر وزارتخانه امنیت داخلی بخش عمده‌ای از پدافند غیرعامل را برعهده داشت.»


او افزود: «بی‌اثرسازی تهدید بر کشور از اهداف پدافند غیرعامل است. براساس قوانین کشور تهدیدات طبیعی به سازمان مدیریت و برنامه و تهدیدات انسان‌ساخت به سازمان پدافند غیرعامل محول شده است. تهدیدات طبیعی چون ریشه در طبیعت دارد و اراده و دشمنی در این تهدیدات نقشی ندارند، در نتیجه به دلیل ثبات این تهدیدات می‌توان آنها را با دانش و علم کنترل کرد، اما تهدیدات غیرطبیعی و یا انسان‌ساخت که منشا دانش و تکنولوژی دارند، دانش‌پایه هستند و به دلیل ثابت نبودن این تهدیدات، کنترل آنها نیازمند به‌روزسازی دانش است.»


جلالی گفت: «باید بتوانیم تهدیدات را هوشمندانه مدیریت کنیم. رویکرد پدافند غیرعامل بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری باید با دو نگاه دفاعی و علمی دنبال شود.»


جلالی یادآوری کرد همه نظریات علمی تهدیدزا در مراکز علمی و اندیشکده‌ها شکل می‌گیرند و در نتیجه دفاع در برابر آن‌ها نیز باید در مراکز علمی شکل بگیرد. او گفت: «باید دروس و علوم بازنگری شوند و همچنین راه‌حل‌هایی برای چگونگی شناسایی تهدیدات و مدل‌سازی اثرات پیدا کنیم. ضرورت رویکرد یک پدافند غیرعامل دانش‌پایه که مبنای آن تدبیر و تحلیل تهدیدات و روش آن دانش‌پایه و علمی باشد در کشور احساس می‌شود. البته تلاش شده این رویکرد علمی شکل بگیرد، اما متاسفانه در بعضی از بخش‌های پژوهشی و دانشگاهی به این تهدیدات و راه‌حل‌های علمی مقابله با آن و رسیدن به نظریه توجه نمی‌شود. در جهانی که به تعبیر مقام معظم رهبری در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با جنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم، باید بررسی کنیم که آیا رویکردی تهدیدشناسانه داریم یا خیر.»


او جنگ اقتصادی را واقعیتی توصیف کرد که نمی‌توان تاثیر نگاه علمی بر آن را نادیده گرفت. رئیس سازمان پدافند غیرعامل بر لزوم ایجاد پدافند غیرعامل دانش‌پایه تاکید کرد و گفت: «باید پایگاه این پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها شکل بگیرد. همان‌طور که تاکنون 15 الی 16 رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه پدافند غیرعامل در حال طراحی و اجراست. این رشته‌ها توانستند در بسیاری از حوزه‌ها رویکرد جدیدی را ایجاد کنند.»


جلالی ابراز امیدواری کرد که تفاهمنامه‌هایی نظیر این تفاهمنامه، پایه‌های اولیه کار علمی در زمینه پدافند غیرعامل در دانشگاه‌ها را ایجاد کند تا برنامه توسعه و پیشرفت پایدار و مستمر باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب