دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1401 - 11:12
قالیباف در پاسخ به تذکر آصفری:

رفع دغدغه و مشکل رانندگان کامیون از اولویت‌های مجلس است

رفع دغدغه و مشکل رانندگان کامیون از اولویت‌های مجلس است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رانندگان بدانند ما نگاهی توسعه‌ای و همه جانبه داریم و برای آن‌ها شرایطی فراهم خواهد شد که بتوانند کامیون‌های فرسوده را اسقاط کرده و خودرو جایگزین کنند.
کد خبر : 814925

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، محمدحسن آصفری در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه ۲۵ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در اخطاری درباره بررسی و تصویب طرح اسقاط خودرو که در دستور کار مجلس بود، گفت: در حالی این طرح روز گذشته نیمه کاره رها شد که ۵ دقیقه به پایان جلسه باقی مانده بود و تمام موارد آن نیز بررسی و تصویب شد، حال جای این سوال است که آیا واقعا نایب رئیس اختیار لازم برای رأی گیری درخصوص این طرح را نداشت؟ یا پشت پرده موضوع دیگری است؟

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم ادامه داد: چه شعبده بازی شد و چه اتفاقی افتاد که روز گذشته رأی گیری درخصوص این طرح صورت نگرفت و امروز نیز ماده واحده آن رأی نیاورد، در حالی که رانندگان کامیون منتظرند تا این طرح به نتیجه برسد و هر روز با نمایندگان مجلس در ارتباط هستند و می‌خواهند تکلیفشان در حوزه اسقاط خودرو مشخص شود، لذا باید پرسید از دیروز بعدازظهر تا صبح امروز چه اتفاقی افتاد که یک دفعه نظر‌ها برگشت؟ آیا نایب رئیس برای به رأی گذاشتن این طرح، اختیار لازم را نداشت تا موضوع را تمام کند؟

وی افزود: چرا موضوع به این مهمی که نمایندگان ۱۰ روز در صحن علنی و کمیسیون صنایع و دولت برای آن وقت گذاشتند، رها شد؟ در حالی که رانندگان کامیون، تریلی و کِشنده‌ها منتظرند این طرح به نتیجه برسد، اما طرح مذکور برای دومین بار است که از دستور خارج شده و به کمیسیون باز می‌گردد. البته می‌دانم شما دغدغه اتوبوس‌ها و ناوگان جاده‌ای را نیز دارید، اما‌ای کاش اجازه می‌دادید اول این موضوع تعیین تکلیف و روشن شود و بعد سراغ مابقی موضوعات می‌رفتید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اخطار این نماینده گفت: اولاً باید بگویم طبق آنچه که پیگیری کردم دیروز عصر مجلس برای رأی گیری به اصطلاح عدد نداشت، نکته دوم این است که برخی مطرح می‌کنند که چرا لایحه مذکور دو سوم آرا برای تصویب نیاز داشت، باید دقت کرد که اصل لایحه حتی نصف به اضافه یک هم رأی نیاورده، یعنی کمتر از نصف، و صرفاً ۴۵ درصد رأی آورده است، بنابراین باید آیین نامه رعایت شود.

قالیباف ادامه داد: با این وجود این موضوع مسئله بسیار مهمی است، چراکه تک تک نمایندگان نسبت به حمل و نقل عمومی چه شهری و چه جاده ای، بسیار حساس هستند. هرچند با توجه به اینکه اصل لایحه رأی نیاورد، می‌توانستم پیشنهاد حذف را به رأی بگذارم، اما این کار را نکردم و به کمیسیون ارجاع دادم، چرا که این موضوع بسیار مهم است و ان شاء الله لایحه مذکور تا جلسه بعدی توسط دوستان ما در کمیسیون مورد اصلاح قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: رانندگان بدانند ما نسبت به این موضوع یک نگاه توسعه‌ای و همه جانبه داریم، یعنی رانندگانی که خودرو‌های آن‌ها مخصوصاً رانندگان جاده‌ای طبق ماده ۱۰، اسقاطی محسوب می‌شوند، حتما برای آن‌ها شرایطی فراهم خواهد شد که بتوانند این خودرو‌ها را اسقاط کرده و خودرو جایگزین کنند، به ویژه خودرو‌هایی که خود راننده و خودمالک هستند و سوابق آن‌ها در سازمان راهداری و حمل و نقل موجود است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکل برخی از رانندگانی که به سایپا تعهد داده و تمام خودرو‌هایی که ۳ سال است در گمرک هستند را حتما حل می‌کنیم، گفت: این موضوع نیاز کشور بوده و این نگاه مجلس است. اگر امروز از موقعیت ترانزیتی صحبت می‌کنیم، یعنی صحبت از همین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار راننده زحمتکش جاده‌ای است که ماشین‌های بعضاً ۲۵ ساله تا ۴۰ ساله دارند که این مسئله موجب مصرف سوخت بالا، آلودگی هوا و مشکلات ایمنی جاده‌ای نیز می‌شود، لذا ما مصمم هستیم این مشکل را حل و فصل کنیم و جای نگرانی نیست. البته اجازه نخواهیم داد تصویب این لایحه زمانبر شود و این کار در اولویت‌های مجلس است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب