دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1401 - 08:45
یافته محققان

قند بالا چگونه باعث دیابت نوع ۲ می‌شود؟/ میلیون‌ها نفر نجات می‌یابند

قند بالا چگونه باعث دیابت نوع ۲ می‌شود؟  میلیون‌ها نفر نجات می‌یابند
نتیجه مطالعات جدید محققان به عامل مهم بروز دیابت نوع دوم پی برده است.
کد خبر : 814872

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، نتیجه مطالعات نشان داده، مواد شیمیایی که هنگام گلوکز تولید می‌شوند عامل مهم بروز دیابت نوع دوم هستند.

براساس داده‌هایی که از پژوهش‌های متعدد به دست آمده، دیابت نوع دو (که به آن دیابت شیرین نوع دو هم گفته می‌شود) شایع‌تر از دیابت نوع یک است و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد از مبتلایان به دیابت را افراد مبتلا به این نوع دیابت تشکیل می‌دهند.

 به گفته محققان، دیابت‌های نوع یک و دو چند تفاوت اساسی با یکدیگر دارند. مهم‌ترین تفاوت آنها در هورمون انسولین است. بدن افراد مبتلا به دیابت نوع یک اصلاً انسولین تولید نمی‌کند. اما بدن مبتلایان به دیابت نوع دو هنوز انسولین تولید می‌کند؛ هرچند که سلول‌های عضلات، کبد و بافت‌های چربی این افراد توانایی جذب انسولین و تنظیم گلوکز را ندارند که در نتیجه، بدن برای جبران این مشکل لوزالمعده را مجبور می‌کند انسولین بیشتری تولید کند، اما در نهایت لوزالمعده توانایی خود در تولید انسولین کافی را از دست داده و در نتیجه سلول‌ها انرژی مورد نیازشان را کسب نمی‌کنند. 

دانشمندان دانشگاه آکسفورد که چگونگی پیشرفت دیابت نوع دوم را بررسی کردند در مطالعه خود دریافتند، مواد شیمیایی یافت شده که هنگام تجزیه قند آزاد می‌شوند افراد را در معرض این بیماری قرار می‌دهند. این کشف می‌تواند منجر به  درمان‌های جدیدی شود که اثرات بیماری شایع دیابت نوع دوم را کاهش دهد.

چندین دهه، دانشمندان  مشغول بررسی در مورد اینکه دقیقا چگونه قند خون بالا باعث دیابت نوع ۲ می‌شود، بودند. نتایج آزمایش‌های آنها نشان داد که سطح بالای گلوکز عامل مستقیم سلب توانایی تولید انسولین از پانکراس نیست بلکه متابولیت‌های گلوکز (مواد شیمیایی که هنگام تجزیه قند آزاد می‌شوند) به جای خود گلوکز، پشت این کاهش است.

دیابت نوع دوم تقریباً دو میلیون نفر در انگلیس و ۳۷ میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می‌دهد و در صورت کنترل نشدن می‌تواند منجر به عوارضی از جمله کوری، نارسایی کلیه و آسیب عصبی شود.
در حال حاضر بیماران تشویق می‌شوند که برای حفظ وزن مناسب ورزش کنند تا پیشرفت آن را کاهش دهند.

اگر رژیم غذایی و ورزش به تنهایی مؤثر نباشد، معمولاً داروهایی مانند گلوکوفاژ برای بهبود عملکرد انسولین تجویز می‌شود. با این حال، جدیدترین تحقیقات می‌تواند منجر به  تجویز داروهای جدیدی شود که در وهله اول از رسیدن بیماری به آن نقطه جلوگیری کند و منجر به درمان‌های جدید برای کاهش متابولیسم گلوکز به بیماران دیابتی شود.

این مطالعه که در ژورنال Nature Communications منتشر شد، به بررسی اثرات هیپوگلیسمی - قند خون بالا - در موش‌های دیابتی پرداخت.

انتهای پیام/

برچسب ها: دیابت قند خون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته