دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1401 - 11:46
در نشست گروه ۲۰؛

رئیس جمهور چین: تحریم‌های یک جانبه را بردارید

رئیس جمهور چین: تحریم‌های یک جانبه را بردارید
رهبران اقتصادی جهان امروز در نشست گروه ۲۰ هشداری را از رئیس جمهور چین مبنی بر لزوم رفع تحریم‌های یک جانبه به ویژه در عرصه فناوری دریافت کردند حال آنکه او بر مقوله امنیت غذا و انرژی هم تاکید کرد.
کد خبر : 814691

به گزارش گروه منطقه و جهان خبرگزاری آنا به نقل از اسپوتنیک، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین در آغاز نشست گروه ۲۰ که دربازه زمانی ۱۵ تا ۱۶ نوامبر (۲۴ الی ۲۵ آبان) به میزبانی اندونزی در جریان است، از رهبران اقتصاد‌های برتر جهان خواست تا به مقولاتی مانند امنیت غذایی و تجارت انرژی به چشم اسلحه نگاه نکنند و از سیاسی کردن چنین مواردی بپرهیزند. 

وی همچنین خواستار برداشتن تحریم‌های یک جانبه به ویژه در حوزه هایی چون همکاری‌های تحقیقاتی و فناوری شد.

شی در ادامه این اظهارات افزود: امنیت غذا و انرژی بزرگترین چالش‌های پیش روی توسعه جهانی است حال آنکه دلیل اصلی بحران فعلی، نه مسئله عرضه و تقاضا بلکه مشکلات موجود در زنجیره تأمین و کاستی در زمینه همکاری‌های بین المللی است.

به گفته رئیس جمهور چین، یک مسئله مهم دیگر این است که اطمینان حاصل کنیم مسیر کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی به نفع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، تاثیر منفی بر اقتصاد و معیشت مردم نخواهد داشت.

به گزارش آنا، اخلال در روند انتقال غلات، محصولات و کود‌های کشاورزی از اوکراین و روسیه به واسطه درگیری نظامی که بین این دو کشور در جریان است، تاثیر بسزایی بر امنیت غذایی جهان به ویژه کشور‌های فقیرتر داشته است.

همزمان، با توجه به اخلال در چرخه انتقال سوخت به اروپا و طرح اتهام‌هایی علیه روسیه مبنی بر اینکه از انرژی به عنوان سلاح استفاده می‌کند، دولت مسکو در دفاع از خود، رهبران قاره سبز را متهم به سیاست گذاری غلط در زمینه جایگزینی سوخت‌های تجدیدپذیر با سوخت‌های فسیلی کرد.

بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورهستند که تمرکز غرب بر ترمیم محیط‌ زیست با توسل به انرژ‌های تجدیدپذیر «نرم» و فاصله گرفتن از گاز طبیعی و انرژی هسته‌ای بود که به «ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه این امکان را داد تا کنترل کامل عرضه‌ انرژی اروپا را به دست بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته