دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1401 - 11:30
کارشناس بسکتبال در گفت‌وگو با آنا:

حدادی در تیم ملی بسکتبال بزرگی نمی‌کند/ برخورد خوبی با ارمغانی نمی‌شود

حدادی در تیم ملی بسکتبال بزرگی نمی‌کند  برخورد خوبی با ارمغانی نمی‌شود
داور بازنشسته بسکتبال گفت: برخوردی که با سرمربی تیم ملی می‌شود از لحاظ علمی، فنی، تاکتیکی و تکنیکی درست نیست.
کد خبر : 814672

احمدرضا موزون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در مورد عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی اظهار داشت: در بازی نخست با چین مسئله اساسی حضور بیشتر تماشاگران چینی نسبت به ایرانی‌ها بودند. استقبالی که باید از بازی تیم ملی به عمل نیامده بود و شرایط سالن برگزاری مسابقه به شکلی بود که به نظر می‌رسید میزبانی با چین است. حضور هواداران در بازی خانگی خیلی تأثیر مثبتی در عملکرد تیم ملی می‌گذارد. سه ردیف از سکوهای سالن در اختیار طرفداران چین بود و قضیه کاملا برعکس شد. از نظر کادرفنی مشکلی نبود چون تیم چین به خوبی آنالیز شده بود و در جریان بازی «کوچینگ» خوبی صورت گرفت و بچه‌ها به خوبی هدایت شدند. 

** نمی‌توان به یکی دو بازیکن اتکا کرد

وی ادامه داد: مشکل اصلی در تیم ملی بسکتبال ایران فقدان پشتوانه‌سازی برای این تیم بوده است. تنها حامد حدادی باقی مانده که او هم برای جنگیدن با سه تا سنتر جوان چین که با تعویض‌های مستمر انرژی خود را حفظ می‌کردند توان ارائه بازی همیشگی را نداشت. الحق و الانصاف با توانایی که داشت خیلی هم خوب بازی کرد ولی در مجموع بازیکنی که بتوانیم به طور صدردرصد به او تکیه کنیم در تیم ملی نداریم. زمانی صمد نیکخواه بهرامی را داشتیم که پشتوانه‌ای برای تیم بود و با حضور او حدادی هم می‌توانست بهتر در خدمت تیم باشد. بهنام یخچالی هم تنها بازیکنی است که می‌تواند در امتیازآوری موثر باشد و پوئن‌های خوبی را برای ما کسب کند ولی نمی‌توان برای کسب پیروزی به یکی دو بازیکن اتکا کرد چون فشار بازی بسیار زیاد است و در هنگام تعویض باید جایگزین خوبی داشت.

** می‌توانستیم برابر چین برنده شویم

داور بازنشسته بسکتبال خاطرنشان کرد: تیم ملی ایران در بازی با چین تنها سه شوت ۳ امتیازی را به گل تبدیل کرد در حالی که چین ۱۱ شوت ۳ امتیازی موفق داشت. تیم ملی بسکتبال نیاز به روانشناس دارد که معمولا در تیم‌های ورزشی ایران در هیچ رشته‌ای بدنساز به کار گرفته نمی‌شود. در تیم ملی فوتبال هم کی‌روش خودش نقش بدنساز را ایفا می‌کند و بازیکنان را از لحاظ روحی آماده بازی‌ها می‌کند. یکی دیگر از مشکلات تیم ملی بسکتبال ایران این است که حامد حدادی بازیکن با سابقه و بزرگ‌تر تیم ملی در تیم بزرگی نمی‌کند. ما با وجود همه مشکلات در لحظات پایانی اختلاف امتیاز را به ۲ امتیاز رساندیم، ولی تایم‌اوتی که چینی‌ها گرفتند و عدم دقت تیم ملی ایران باعث شد تا اختلاف امتیاز در پایان به عدد ۹ برسد در حالی که می‌توانستیم برنده بازی شویم.

** سوت زدن داوران به نفع چین شد

موزون در مورد انتقاد سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران که گفته بود داوری اجازه نداد تا تیمش مقابل چین برنده شود، تصریح کرد: تیم داوری در سطح بازی انتخاب جام جهانی نبود ولی از هر دو طرف درست سوت نمی‌زدند و به نفع تیمی نشد. البته وقتی میزبان بودیم و به نفع ما سوت نزدند خیلی متفاوت‌تر از مهمان است. اگر میزبان چین بود و به سود این تیم سوت زده می‌شد به خاطر میزبانی خریف قابل قبول بود ولی وقتی امتیاز میزبانی را در اختیار داشتیم و هر دو تیم از ناحیه داوری آسیب دیدند در عملکرد تیمی ما تأثیر داشت. آن قدری که نوع سوت زدن داوران به نفع چین شد به ضرر ما بود. 

**برخورد خوبی با سرمربی تیم ملی بسکتبال نمی‌شود

بازیکن سابق بسکتبال فقدان پشتوانه‌سازی و توجه به مسئله استعدادیابی را در افت کیفی بسکتبال ایران موثر دانست و عنوان کرد: سرمایه‌گذاری خوبی را در بسکتبال نداشته‌ام و اقداماتی که انجام شده به صورت مقطعی بوده است. الان تیم ملی در پنجره پنجم مقابل چین بازنده شد و با توجه به غیبت استرالیا پیروزی فنی کسب کرد. تیم به حال خود رها می‌شود تا پنجره بعدی در ماه اسفند که باید به مصاف چین و ژاپن برویم. عملاً شیرازه تیم از دست سرمربی در می‌رود. وقتی تیم برنده می‌شود عملکرد خوب بازیکنان بوده اما در زمانی که بازنده می‌شویم «کوچینگ» سرمربی خوب نبوده است. این برخورد از لحاظ علمی، فنی، تاکتیکی و تکنیکی درست نیست. بازیکنان جوان خوبی در بسکتبال داریم ولی این نفرات به اندازه‌ای که باید برای حضور درخشان در تیم ملی آماده نیستند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته