دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1401 - 10:44
فرجی‌راد در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

لزوم فعالیت جدی سفارت خانه های ایران در اروپا/مواضع غرب تندتر می‌شود

لزوم فعالیت جدی سفارت خانه های ایران در اروپا مواضع غرب تندتر می‌شود
سفیر پیشین ایران در مجارستان گفت: سفارت‌خانه‌های ما در کشور‌های غربی چند سالی است که فعالیت جدی نداشتند و برای بهبود روبط اقتصادی و فرهنگی نیز اقدام چندانی صورت نگرفته است.
کد خبر : 814667

عبدالرضا فرجی‌راد سفیر پیشین ایران در نروژ در گفتگو با آنا؛ درباره آینده روابط ایران و اروپا پس از تحریم های گسترده و افزایش فشارها بر ایران به بهانه های حقوق بشری و اتهام زنی به ایران در دخالت در جنگ اوکراین و روسیه، اظهارداشت: روابط ایران و غرب به‌ویژه اروپا در مسیر تندی قرار گرفته و باید انتظار تیره‌تر شدن هر چه بیشتر روابط در روز‌ها و هفته‌های آینده را داشت.

فرجی‌راد با بیان اینکه چند عامل باعث به وجود آمدن این شرایط شده است، اظهار کرد: اولین عامل مسائل داخلی ایران است که بر روی افکار عمومی داخل و خارج از کشور تأثیر گذاشته است و کشور‌های اروپایی برای موضع‌گیری علیه ایران تحت فشار هستند و روز به روز مواضع آن‌ها علیه ایران شدیدتر خواهد شد.

این دیپلمات سابق ایران با اشاره به همکاری میان اوکراین و روسیه، گفت: اروپایی‌ها مدعی شده‌اند که ایران در این جنگ با روسیه همراه شده و سلاح در اختیار این کشور قرار داده است. این موضوع برای کشور‌های غربی بسیار سنگین تمام شده و تهدیداتی علیه کشورمان مطرح کرده‌اند، زیرا مسئله جنگ میان روسیه و ناتو به بهانه اوکراین امری استراتژیک برای دو طرف است و غربی‌ها در تلاش هستند که ضربه خود را وارد کنند.

وی ادامه داد: دلیل سوم تیره شدن روابط مسئله هسته‌ای و تأخیر در توافق است و شاید اگر توافق زودتر انجام می‌شد، بسیاری از مشکلات نیز پیش نمی‌آمد. اکنون که این توافق به نتیجه نرسیده و کشور رابطه اقتصادی چندانی با غرب ندارد، اروپایی‌ها دست خود را برای فشار وارد کردن بر ایران باز می‌بینند.

فرجی‌راد با بیان اینکه باید تلاش کرد که این توافق زودتر به ثمر برسد، افزود: اگر نتیجه مذاکرات مثبت شود و طرفین به سمت توافق حرکت کنند، این تنش‌ها کاهش خواهد یافت و در غیر این صورت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه شدیدتری را صادر خواهد کرد به احتمال اینکه پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برود وجود دارد.

سفیر پیشین ایران در مجارستان و نروژ درباره نقش سفارت‌خانه‌های ایران در کشور‌های اروپایی در تامین منافع سیاست خارجی ایران، گفت: مسائلی از جنس مسائل اخیر سیاست خارجی، در سطح سفارت‌خانه‌ها نیست و در سطح کلان و میان دولت‌ها باید حل و فصل شود.

فرجی‌راد با بیان اینکه سفارت‌خانه‌ها کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند در خاتمه خاطرنشان کرد: سفارت‌خانه‌های ما در کشور‌های غربی چند سالی است که فعالیت و حرکت جدی نداشته، زیرا برای بهبود روابط سیاسی تلاشی نشده و کار اقتصادی و فرهنگی چندانی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب