دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1401 - 13:43
یادداشت وارده؛

کتاب؛ عضوی از جامعه خویشتن

کتاب؛ عضوی از جامعه خویشتن
راه گسترش کتاب‌خوانی در کشور نهادینه‌کردن فرهنگ صحیح آن بوده و نهاد خانواده یکی از بهترین و اثرگذارترین فضا‌ها برای ترغیب و تشویق فرزندان به کتاب‌خوانی است.
کد خبر : 814499

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ همه می‌دانیم سرانه مطالعه کتاب در کشور تعریفی ندارد. هر سال معمولاً در روز کتاب و کتاب‌خوانی آمار‌هایی ارائه می‌شود و قیاس‌هایی صورت می‌گیرد که ما را تا رده واپسین کشور‌ها ازلحاظ سرانه مطالعه نشان می‌دهد. اینها همیشه و هرساله مطرح می‌شود. آمار‌هایی که چندان هم بیراه نیست؛ اما چه می‌شود کرد؟ شرایط فعلاً همین است.

راه گسترش کتاب‌خوانی در کشور نهادینه‌کردن فرهنگ صحیح آن بوده و نهاد خانواده یکی از بهترین و اثرگذارترین فضا‌ها برای ترغیب و تشویق فرزندان به کتاب‌خوانی است. فرزندان اگر از همان اوان کودکی به‌صورت صحیحی به کتاب‌خوانی علاقه‌مند شوند تا آخر پای آن می‌ایستند و چراغ مطالعه را سال‌ها روشن نگاه می‌دارند؛ چراکه نه؟

فرزند ۱۰ ساله‌ام را از حدود سه سال پیش هر هفته پنجشنبه‌ها به کتاب‌فروشی مناسبی می‌برم. این کتاب‌فروشی فضای خوب و دل‌نشینی دارد. دخترم حدود دو ساعت در قسمت کتاب‌های کودکان، کتاب‌های مورد علاقه‌اش را بررسی و انتخاب می‌کند. به او گفته‌ام پنجشنبه‌ها روز کتاب است درنتیجه وقتی در کتاب‌فروشی هستیم، هیچ عجله‌ای برای خروج از این مکان فرهنگی و کار دیگری نداریم و با آسودگی خاطر، دخترم هر هفته دو کتاب انتخاب و با پول هفتگی‌اش خریداری می‌کند تا هفته بعد هم معمولاً هر دو کتاب را می‌خواند. جالب آن‌که اکنون یکی از مکان‌هایی که با ذوق و شوق و اصرار خودش انتخاب می‌کند، همین کتاب‌فروشی است؛ البته که باید این مسیر را ادامه دهم تا فرزندم همچنان بر همین مدار باشد.

ادوارد تایلور فرهنگ را مجموعه پیچید‌های از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به‌عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد، تعریف می‌کند. تعریف تایلور از فرهنگ را شاهد می‌آورم: هرچه که فرد به‌عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد.

کتاب‌خوانی باید عضوی از جامعه باشد. عضوی از خانواده ما، مهم‌تر اینکه، عضوی جداناشدنی از حلقه دوستی فرزندان؛ با این نگاه می‌توان به آینده کتاب‌خوانی در کشور امیدوار بود و سال‌های نه خیلی دور با افتخار درباره آمار و سرانه مطالعه در کشورمان سخن گفت.

مهدی بذرافکن فعال عرصه رسانه‌ و کتاب‌

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته