برای تغییر نظام انگیزشی از همه ابزارهای مدیریتی استفاده کنیم
به گزارش گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، سید احسان خاندوزی در جمع مدیران دستگاههای برتر جشنواره شهید رجایی وزارت اقتصاد اظهار داشت: اصولا سازمانهای ما کار ویژههای متعارف روزمرهای داشته و دارند که به شکل حداقلی بسیاری از نیازهای مردم اعم از مؤدیان مالیاتی یا مراجعین به گمرک یا مشتریان بانکها و بیمهها را برآورده میکنند، اما فراتر از این اهداف که مسئولیتهای روزمره و منظم هستند، یک لایه دومی نیز وجود دارد.
وی افزود: این لایه دوم اهداف و برنامهها ناظر به این هدف است که اگر بخواهیم فراتر از این کار ویژههای متعارف دستور کار جدیدی برای سازمانها قرار دهیم این دستور کار جدید چقدر قابلیت عملیاتی شدن دارد و سازمانها تا چه اندازه آمادگی اجرای این برنامههای جدید را دارند و یا اینکه مدیران ما تا چه اندازه آمادگی و چابکی لازم برای پیشبرد این دستور کارهای جدید را خواهند داشت و یا اینکه این سازمان است که عادات سازمانی خود را بر ما تحمیل میکند و ما را مقید و محدود میکند.
خاندوزی گفت: اگر از ابزارهای مدیریتی استفاده لازم را نکنید و نظام انگیزشی کارکنان و مدیران ما تغییر ویژهای حاصل نکند و در نهایت سازمان به معنای کارکنان و مدیران ببینند که در عمل آن کسانی که خیلی پر تلاش تر، نو آورتر و تحول گراتر هستند با سایر مدیران و کارکنانی که این ویژگیها و مختصات را ندارند چندان تفاوت و تمایزی ندارند، سازمان نیز به تدریج به سمت همان عادات سازمانی پیشین خویش باز خواهد گشت.
وزیر اقتصاد ادامه داد: در جهت عکس نیز اگر کارکنان ببینند که این دستور کارها و این اهداف مثلا در حوزه تسهیلات بانکی و یا فلان رویهها در گمرکات اجرا میشود و این اقدامات پایش شده و هر سه ماه یا شش ماه که به اهداف نزدیکتر یا دورتر میشویم، افراد مورد تقدیر قرار میگیرند یا ارج گذاشته میشوند و یا بر عکس اگر عقب ماندگی وجود داشته باشد، بدون رو در بایستیهای متعارف و توصیههای غیرمتعارف در مدیریتها رخ میدهد، به این ترتیب شاهد خواهیم بود که سازمان در مسیر پیشرفت و رو به جلو حرکت خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه هیات امنا یا هیات مدیره یک سازمان یا بیمه و یا بانک اختیارات لازم برای تغییر برخی رویهها برای بهبود بهره وری در امور سازمانها و شرکتهای مربوطه را دارند، ادامه داد: برخی اوقات مثلا مدیران میگویند چند ساعت به تمام کارکنان اضافه کار و ... پرداخت میکنم و یا در نهایت به یک نفر ده یا بیست ساعت بیشتر میتوانم پرداخت کنم و وقتی این پرسش مطرح میشود که آیا ترتیبات دیگری وجود دارد که جایگزین روش فعلی شود، مدیر مربوطه پاسخ میدهد، بله میشود به شکل دیگری نیز این کار انجام گیرد.
وزیر اقتصاد افزود: حتی اگر میخواهیم با انگیزههای زمینی و در دوره مدیریت مان چند خدمت متمایز و ماندگار در اذهان مردم باقی بماند و فقط با انگیزه خوشنامی اقدامی انجام داده باشیم، ناچاریم از تمام ابزارهای مدیریتی استفاده کنیم تا نظام انگیزشی مدیران خود را تغییر دهیم.
خاندوزی ادامه داد: لایه دوم در این زمینه، توجه کردن به اقتضائات جدید مدیریت سازمانی است، یعنی ما در حال حاضر در سازمانهایی مدیریت میکنیم که اقتضائات آن حتی با ده سال پیش متفاوت است و رسوخی که رسانههای عصر جدید در سازمانها پیدا کرده اند و در زیر ذره بین ناخودآگاه مجموعه شبکههای اجتماعی قرار گرفته اند، نه فقط در دولت بلکه در بیرون سازمانهای دولتی نیز چشمگیر است.
وی افزود: با وجود تحولات، بسیاری از ما همچنان به نوعی مدیریت میکنیم که انگار هنوز این اقتضائات جدید را در نیافته ایم و این رویکرد در بازنمایی زحمات و تلاشهایی که صورت میگیرد مشهود است و از این ابزارها و رسانههای عصر جدید نه به خوبی در ساختن تصویر سازمان خود در برابر عموم به خوبی استفاده میکنیم و نه از نقطه نظر تهدیدی متوجه اهمیت آنها هستیم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه حتی یک خبر در طول دو سال کاری میتواند همه زحمات ۷۰۰ روزه یک مجموعه را زیر سوال ببرد، تأکید کرد: گاهی یک خبر میتواند زحمات و تلاشهای گذشته همه ما را در اذهان جامعه پاک کند و وقتی از افراد در خصوص یک شرکت یا سازمان سئوال شود مثلا بگویند همان شرکتی که فلان اختلاس در آن اتفاق افتاد؟
خاندوزی گفت: این ماندگاری از اذهان نیز از ابعاد تهدیدی، تحولاتی است که در سالهای اخیر در حوزه رسانهها و شبکههای اجتماعی رخ داده است.
وی با بیان اینکه رسانههای عصر جدید یک سویه نبوده بلکه تعاملی هستند، افزود: تحولات جدید فراتر از تهدیدات، برای مدیریت سازمانی ما این فرصت را ایجاد کرده اند که تعاملی عمل کرده و از مشتریان، مراجعین، مؤدیان و ترخیص کنندگان کالاها در گمرک و ... بازخورد بگیریم.
انتهای پیام/