دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گزارش آنا از سیزدهمین جشن بازیگر خانه تئاتر

از اعلام اخبار خوش برای اهالی تئاتر تا تقدیر از اکبر زنجانپور

بهزاد فراهانی در سیزدهمین جشن بازیگر خانه تئاتر که شامگاه گذشته 11 اردیبهشت ماه در تئاتر شهر برگزار شد، از حمایت موسسه سپیده دم از هنرمندان تئاتر که شامل اقداماتی چون یاری 300 هنرمند برای خرید مسکن، پیگیری پرونده‌های قضایی اهالی تئاتر می‌شود و ... خبر داد.
کد خبر : 81432

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در ابتدای جشن شب بازیگر خانه تئاتر، احترام برومند که به عنوان مجری روی صحنه آمده بود، دلیل انتخاب خود از سوی هوشمند هنرکار برای اجرای این برنامه را نوستالژی صدای وی، یادآوری خاطرات خوش دوره کودکی و یادی از داوود رشیدی عنوان کرد.


وی در ادامه از ناهید مسلمی دعوت کرد تا با حضور بر روی صحنه پیام آناتولی واسیلیف برای پیام روز جهانی تئاتر 2016 را قرائت کند.


در ادامه نماهنگی از تصاویر هنرمندانی که در سال گذشته دارفانی را وداع گفتند از جمله هما روستا، محمدعلی سپانلو، مصطفی عبداللهی، ایرج کریمی و احمد علامه دهر پخش شد.


سپس پیام جمشید مشایخی به مناسبت جشن ملی تئاتر از سوی بهزاد فراهانی خوانده شد.


بخش بعدی این مراسم به اجرای موسیقی بومی توسط گروه ژیوار اختصاص داشت.


بهزاد فراهانی در ادامه از دختری نام برد که در جامعه تئاتری، بازیگر تئاتر است و زیر نظر اساتید آموزش دیده است. وی در سخنانش اظهار کرد: «سپیده آقاپور موسسه‌ای راه‌اندازی کرده تا از طریق آن به کمک هنرمندان تئاتر آید. موسسه او به نام سپیده‌دم اسپانسر جشن بازیگر خانه تئاتر است. وی در قبال حمایتی که می‌کند، هیچ چشم‌داشتی ندارد زیرا قرار است بنیانگذار بهترین مرکز هنری شود، وی می‌خواهد مجموعه‌ای بسازد که سه یا چهار سالن نمایشی خوب تئاتر داشته باشد.»


حمایت از 300 هنرمند


وی در ادامه از راه‌اندازی مرکز دیگری تحت عنوان دانشکده هنر سخن گفت و افزود: «این دختر جوان و پدرش برای تمام بزرگان بازیگری، داوری و کسانی که سرطاقی ندارند در حد 300 نفر به میزان افزون‌تری از آنچه بنیادهای خیریه کمک هزینه خرید خانه تقبل می‌کنند هنرمندان را حمایت می‌کند.»


فراهانی تشریح کرد: «موسسه‌ای که از آن نام بردم برای ما تئاتری‌ها است و موسسان آن یعنی آقانژاد و ناصر مرادی شعاری دارند که چرا همیشه پیرها کاری برای رفع مشکل انجام دهند یکبار هم جوانان دستی بالا زنند.»


در ادامه سپیده آقانژاد گفت: «من عضو کوچکی از تئاتر هستم و دوست دارم در کنارتان باشم. با این‌که کوچکم اهداف بزرگی دارم و دوست دارم روزی آید که دیگران نگویند که چرا تئاتری‌ها اینقدر بدبخت هستند. من دوست دارم جوانان بیش از پیش دیده شوند.»


پیگیری پرونده‌های قضایی اهالی تئاتر بدون چشم‌داشت


بهزاد فراهانی همچنین به حاضران در سالن اعلام کرد: «ناصر مرادی گفته است که هرگونه پرونده حقوقی در عرصه تئاتر یا دیگر شعب هنر باشد که وی بتواند از آن دفاع کند را بدون هیچ چشم‌داشتی در مراکز قضایی دنبال خواهد کرد و تا آخرین نفش برای احقاق حق هنرمندان تلاش می‌کند.»


وی ادامه داد: «پیشنهاد دوم مرادی این است که پولی را در اختیار بیمه قرار دهند که پشتوانه آثار نمایشی باشد و در صورتی که گروه نمایشی نتوانست در طول اجرا از پس هزینه های خود برآید این بیمه ضرر و زیان وارد شده به گروه را جبران کند.»


ناصر مرادی نیز به حاضران اطمینان داد که صحبت‌های زده شده انجام می‌شود. تئاتر ایران به داشتن فرهاد تجویدی، هوشمند هنرکار، فراهانی و... افتخار می‌کند چرا که همه اساتید دلسوزانه برای تئاتر تلاش می‌کنند.»


در بخش دیگری از این مراسم مهرانه مهین‌ترابی با تشویق حاضران در سالن روی صحنه آمد و از سارا توکلی به عنوان اولین هنرمندی که مورد تقدیر قرار می‌گیرد، تجلیل به عمل آورد.


مهین ترابی پس از حضور روی صحنه خاطره‌ای را بازگو کرد که به همراه اکبرعبدی به شهرستانی سفر کرده بود. وی در سخنانش از اشتیاق و تلاش هنرمندان شهرستان برای نشان دادن خودشان و همچنین گریه‌های بی‌امان خود در آن لحظات سخن گفت و افزود: «من می‌دانم که چقدر کار کردن در تئاتر و به خصوص در شهرستان مشکل است و می‌دانم وقتی یک زن از شهرستان انتخاب می‌شود چقدر عزیز و هنرمند است.»


ناصر جعفری از هنرمندان پیشکسوت و گمنام اردبیل


در بخش دیگری از بزرگداشت‌های سیزدهمین جشن بازیگر خانه تئاتر بیوگرافی ناصر جعفری گیلانده توسط برومند خوانده شد و با حضور ایرج راد در صحنه این هنرمند پیشکسوت از خطه اردبیل مورد تقدیر و تشویق حاضران در سالن قرار گرفت.


راد برای حاضران شرح داد که ناصر جعفری و بسیاری دیگر از هنرمندان، سال‌های سال است که در شهرستان‌های مختلف زحمت فراوانی برای تئاتر می‌کشند ولی چهره‌های آشنایی نیستند.


وی اضافه کرد: «برخی افراد به عنوان پیشکسوت جوانانی را آموزش داده‌اند و به جایگاهی رساندند که در تهران به عنوان هنرمندان بزرگ آنها را می‌شناسیم اما خودشان در گمنامی کامل به سر بردند، ناصر جعفری از همین دست هنرمندان بوده است. وی سال‌های سال زحمت کشیده و با تمام توان تلاش کرده و حتی زمانی که بینایی خود را از دست داد باز هم در آموزش جوانان و علاقه‌مندان کوشا بوده است.»


راد یادآوری کرد: «بسیاری از چهره‌هایی که از اردبیل برخواسته‌اند و هنرمندانی که در جشنواره فجر آثارشان به عنوان نمایش برتر انتخاب شد و یا بارها به خارج از کشور رفتند، با تلاش‌های جعفری به ثمر رسیده‌اند.»



پس از اجرای موسیقی توسط گروه‌ ژیوار، جعفر والی برای تقدیر از اکبر زنجانپور روی صحنه آمد.


خوشحالم زنجانپور جنم داشته تا به عنوان چهره‌ با ارزش در جامعه مطرح شود


در حالی که والی خاطره‌ای از اکبر زنجانپور را بازگو می‌کرد، ناگهان صدای زنگ موبایلش همگان را به خنده واداشت، زنجانپور که شاهد این بود که والی هول شده و نمی‌تواند گوشی را ساکت کند آن را به پشت صحنه برد.


با بازگشت زنجانپور روی صحنه والی عنوان کرد: «خوشحالم که اکبر زنجانپور آن شایستگی و جنم را داشت که تا به امروز به عنوان چهره‌ با ارزش در جامعه مطرح شود. او بسیار احساساتی است و من خوشحالم که امشب این افتخار را دارم که ستایش مردم از وی را خود تقدیم کنم.»


اکبر زنجانپور ضمن یادآوری خالی بودن جای داوود رشیدی از حاضران خواست تا انرژی مثبت خود را به سمت وی ارسال کنند و خاطرنشان کرد: که زمانی که «در انتظار گودو» را بازی می‌کرد می‌درخشید و همه جا را روشن می‌کرد.


والی نیز یادآور شد: «وقتی داوود از فرنگستان به ایران آمد نمایشنامه‌‌ای در دست داشت که داستان آن در سیرک اتفاق می‌افتاد. در آن زمان او را خیلی تحویل نگرفتم اما وقتی اولین کارش روی صحنه آمد همه داوطلب همکاری با او شدند و من هنوز هم داوطلب کار با او هستم.»


زنجانپور لحظات پایانی حضورش روی صحنه گفت: «آرزو می‌کنم وقتی نزدیک به پایان خط شدید همه چیز برایتان خوب باشد، به ما سخت گذشت، خیلی سخت گذشت.»



در بخش بعدی این جشن نمایش موزیکال اجرا شد.


سیروس ابراهیم زاده یک هنرمند ذاتی و غریزی است


در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت سیزدهمین جشن بازیگر، ناهید کویری همسر سیروس ابراهیم زاده برای تقدیر از وی و حضور روی صحنه دعوت شد. وی گفت: «درباره سیروس صحبت کردن مشکل است و به باور من سیروس یک هنرمند ذاتی و غریزی است. همچنین فکر می‌کنم هنرمندان سینما و تئاتر همیشه جایزه‌شان را از مردم می‌گیرند و از زمانی که با سیروس بوده ام دیده‌ام که وی در همه جا مورد محبت مردم قرار گرفته است.»


ابراهیم زاده نیز گفت: «حالم خوب است چراکه زمانی مورد لطف قرار می‌گیرم که علاوه بر حضور افراد از ادوار مهم و ارزشمند تئاتری، جوانان نیز حضور گسترده‌ای پیدا کرده‌اند. در هیچ دوره‌ای این استقابل از جوانان برای کار تئاتر را ندیده‌ام و اولین بار است حضور پرشور و پرانرژی آنها را می‌بینم. من فکر می‌کنم علاوه بر جاذبه‌ای که تئاتر برای جوانان دارد، آنها می‌خواهند خود را نشان دهند چراکه گاه ما جوانان خود را فراموش می‌کنیم.»


وی در سخنانش حضور جوانان را یکی از علائم تغییر در تئاتر دانست و تصریح کرد: «باید بدانیم که از زمانی که ما جوان بوده‌ایم جهان تغییر کرده است، بنابراین جوانان حرف امروز را بهتر می‌دانند و متعلق به این دقایق هستند. گاه ممکن است که افراد حوصله آموزش دیدن نداشته باشند ولی این افراد با همین حضور و اشتیاق راه خود را پیدا می‌کنند.»


وی در سخنانش به لزوم پرکردن فاصله میان دو نسل اشاره کرد و تاکید داشت که پیشکسوتان در این راستا باید قدم‌هایی بردارند و جوانان نیز باید بدانند که برای اجرای اطلاعاتشان احتیاج به آدم‌های با تجربه دارند.


بخش دیگری از این مراسم به اجرای استندآپ کمدی امیرکربلایی زاده اختصاص داشت که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.


حاشیه‌ها


از حواشی این جشن، سخنان حمیدرضا نعیمی در زمان اهدای جایزه بازیگر برگزیده به فرید قبادی‌پور بازیگر نمایش «ترور» بود. نعیمی که در میان حاضران سالن نشسته بود، پس از اهدای تندیس این جشن به بازیگرش از هیأت داوران نسبت به نگاه نامهربانانه‌ای که به نقش قبادی داشتند انتقاد کرد و گفت: «قبادی به تمام قد برازنده نقشش بود و برای این نقش به تمام معنا رنج کشید و به آن جان بخشید، من برای هیأت داروانی که این نقش را تکراری می‌خوانند و ارزیابی می‌کنند متأسف هستم.»



در «اتاق ورونیکا» دوباره احیا شدم


در بخش دیگری از معرفی برگزیدگان، بهناز جعفری بازیگر نمایش «اتاق ورونیکا» از احساس امنیت خود در سالن نمایش سخن گفت.


وی با اعلام این‌که در «اتاق ورونیکا» دوباره احیا شده است، اظهار کرد: «آخرین چهارشنبه ماه می یعنی پنجم خرداد ماه روز بیماران ام‌اس است. من می خواهم یادآوری کنم که با بیماران ام اس مثل بیمار برخورد نکنید، آنها احتیاج به درک شدن و آرامش دارند، این دسته افراد احتیاج دارند که استرسی به آنها وارد نشود.»


اجرای نمایشی با حرکات سیاه که با شعرخوانی و صدای زنده‌یاد مرتضی احمدی همراه بود از دیگر بخش‌های جالب این مراسم بود.



بذری که کاشتیم سبز شده است


داریوش اسدزاده نیز که از جمله هنرمندانی بود که شب گذشته 11 اردیبهشت ماه برای اهدای جوایز روی صحنه آمده بود گفت: «خوشحالم که میان شما هستم. 73 سال پیش که وارد تئاتر شدم در تهران 12 هنرپیشه تئاتر بود و الان که نگاه می‌کنم و این هنردوستان و عشاق سینه‌چاک تئاتر را می‌بینم لذت می‌برم و می‌گویم بذری که کاشتیم سبز شده است.»


اسماعیل خلج نیز ضمن اظهار خرسندی از حضورش در میان همکاران، از حضورش در نمایشی با حضور سیروس ابراهیم زاده و بهزاد فراهانی یاد کرد و در ادامه رباعی که از سروده‌های خودش بود را برای حاضران قرائت کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته