دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آبان 1401 - 07:40
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با آنا:

مناسبات درونی عراق مانع از اثرگذاری بغداد بر سیاست های منطقه اقلیم میشود

مناسبات درونی عراق مانع از اثرگذاری بغداد بر سیاست های منطقه اقلیم میشود
کارشناس مسائل منطقه گفت: مناسبات درونی عراق به گونه‌ای است که بعید به نظر می‌رسد فشار‌های دولت مرکزی بر روی سیاست‌های مسئولین اقلیم تأثیری بگذارد.
کد خبر : 814167

سید علی موسوی خلخالی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با آنا؛ درباره اظهارات اخیر «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مبنی بر ورود سلاح از مرز‌های غربی ایران به کمک گروه‌های مسلح کُردی مستقر در خاک اقلیم کردستان عراق، اظهارداشت: دولت جدید عراق رابطه بسیار خوبی با ایران دارد و مسئولان آن از گذشته با ایران ارتباط داشتند، اما در این مورد سهم‌خواهی و زیاده‌خواهی بارزانی موضوعی متفاوت از سیاست‌های بغداد و دولت جدید درباره ایران خواهد بود.

وی گفت: بارزانی مدتی است که رابطه خوبی با ایران ندارد و به گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب مانند کومله و پژاک در خاک اقلیم اجازه فعالیت داده است و مسئولان این منطقه به هشدار‌های ایران برای برخورد با آن‌ها واکنش مثبتی نشان نداده‌اند.

موسوی با بیان اینکه در حدود ۲۰ سال اخیر همواره میان بغداد و اربیل کشمکش وجود داشته است، افزود: مسئولان اقلیم کردستان در بیشتر موارد مطابق با خواسته‌های دولت مرکزی عراق حرکت نکرده و سیاست‌های خود را در پیش گرفته‌اند؛ به همین دلیل شاید دولت بغداد به اربیل فشار وارد کند، اما مناسبات درونی عراق به گونه‌ای است که بعید به نظر می‌رسد که این فشار‌ها بر روی سیاست‌های اقلیم تأثیری بگذارد.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه از طرف دیگر در عراق گروه‌های سیاسی منافع حزبی و گروهی خود را به منافع ملی ترجیح می‌دهند، ادامه داد: به واسطه کشمکش‌های سیاسی که میان گروه‌های عراقی در مدت اخیر وجود داشته و همواره رو به افزایش بوده است، به نظر نمی‌رسد اولویت‌های درون حزبی این کشور اجازه دهد به مسائلی حتی در سطح ملی توجه کنند چه رسد به آنکه به مناسبات با دیگر کشور‌ها توجهی داشته باشند.

وی افزود: از طرف دیگر باید توجه داشت که «دولت جدید عراق» به دنبال توافقی میان کُرد‌ها به رهبری بارزانی و جریان‌های موسوم به چهارچوب هماهنگی به وجود آمده است و مناسبات این توافق ممکن است آن‌گونه که ما گمان می‌کنیم که بتوانند بر روی یکدیگر تأثیر بگذارند، نباشد. 

موسوی درباره موضعی که ایران باید در مقابل اقلیم در پیش بگیرد نیز، گفت: تا کنون موضع ایران نسبت به اقدامات ایذایی اقلیم مقابله بوده است، اما با این وجود هشدار‌های ایران از سوی مقامات این منطقه جدی گرفته نشده است.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: باید دقت کرد که در سال‌های اخیر در اقلیم کردستان بازیگر دیگری یعنی رژیم صهیونیستی وارد عمل شده است که هرچند در گذشته نیز حضورداشته، اما اکنون حضور بسیار پررنگ‌تری دارد و تلاش می‌کند بر تصمیمات مسئولان این منطقه تأثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در خاک اقلیم کردستان فعال است، افزود: منطقه اقلیم تصور می‌کند می‌تواند از حضور این رژیم به عنوان یک «اهرم فشار» برای تعامل با ایران استفاده کند. 

موسوی تصریح کرد: ایران تلاش کرده که پیام‌های خود را به این منطقه برساند و تا کنون بار‌ها به آن‌ها هشدار داده و حملاتی نیز انجام داده که «پیام‌های قاطع و محکمی» را به مسئولان این منطقه مخابره کرده است، اما این به معنای جلوگیری از فعالیت‌های ایذایی اقلیم علیه کشورمان نیست.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که ایران نتواند در کلیت تعاملات منطقه‌ای توازن ایجاد کند، برخی بازیگران منطقه ای مانند اقلیم تصور می‌کنند فرصت فشار بر ایران وجود دارد، یعنی اگر مشکلات ایران با کشور‌های دیگر در قالب مناسبات بین‌المللی حل و اختلافات با کشور‌های منطقه رفع شود و این نگاه به وجود آید که باید با ایران تعامل کنند، مقامات اقلیم نیز مجبور به تغییر رویکرد خواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته