دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1401 - 09:11
قنادباشی در گفتگو با آنا:

دستگاه دیپلماسی برای توسعه تعاملات تجاری با آفریقا راهبرد تدوین کند/ موانع افزایش مراودات

دستگاه دیپلماسی برای توسعه تعاملات تجاری با آفریقا راهبرد تدوین کند  موانع افزایش مراودات
کارشناس مسائل آفریقا گفت: دستگاه دیپلماسی برای رونق اقتصادی با کشورهای آفریقایی باید راهبردی را برای خودش تدوین و در آن راهبرد، کشورها را از نظر قابلیت‌های اقتصادی اولویت‌بندی کند.
کد خبر : 814018
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل آفریقا و منطقه در گفتگو با خبرنگار آنا درباره اهمیت توسعه روابط تجاری با کشورهای آفریقایی و اولویت این موضوع برای سیاست خارجی ایران به منظور کمک به گره گشایی اقتصادی کشور، اظهار کرد: تعدادی از موانع از طرف ما شناخته شده و خوشبختانه دولت به این‌ها اشراف پیدا کرده و درصدد رفع آن‌ها است.
 
وی گفت: یکی از موانع، عدم شناخت بخش خصوصی طرفین از توانایی ها و قابلیت‌های یکدیگر است.
 
این کارشناس مسائل آفریقا تصریح کرد: دومین مانع، نبود شیوه‌های مربوط به صیانت از انتقال کالا مانند بیمه کالا یا فراهم نشدن تسهیلات گمرکی که یک تاجر بتواند به راحتی کالای خود را انتقال دهد.
 
قنادباشی ادامه داد: ما باید خطوط کشی‌رانی آماده‌ای داشته باشیم که از بنادر و راه‌های داخلی آفریقا شناخت کافی داشته باشد و اگر این شناخت نباشد، ممکن است ما یک کالا را از راه‌هایی به کشورهای مرکزی آفریقا برسانیم که از نظر کرایه ممکن است صرفه اقتصادی نداشته باشد.
 
وی یکی دیگر از موانع توسعه تجارت ایران با کشورهای آفریقایی را موانع بانکی عنوان کرد: بانک‌های ما باید با بانک‌های آفریقایی ارتباطاتی داشته باشند تا بتوانیم به راحتی نرخ کالاها را انقال دهیم.
 
این کارشناس مسائل آفریقا افزود: ممکن است به دلیل تحریم‌‌ها حساب‌های ما مسدود باشد، ما باید راه‌های مبادله کالا به کالا را بشناسیم.
 
قنادی باشی گفت: ما باید نسبت به هرکالایی که به خارج از کشور می‌فرستیم به طور مداوم این کار را انجام دهیم، مثلا اگر یک کالا را به مدت ۱۰ سال به آفریقا بفرستیم و در آنجا تبلیغ کنیم آن کالا شناخته شده می‌شود.
 
وی از دیگر موانع توسعه تعاملات تجاری با کشورهای آفریقایی را نبود رایزن اقتصادی در سفارت‌خانه های ایران عنوان کرد.
 
کارشناس مسائل آفریقا درباره اقدامات بهتر و هوشمندانه‌تر «دستگاه دیپلماسی» کشور در این راستا، اظهارداشت: دستگاه دیپلماسی کشور برای برقراری رابطه و رونق اقتصادی با کشورهای آفریقایی باید راهبردی را برای خودش تدوین کند و در آن راهبرد، کشورها را از نظر قابلیت‌های اقتصادیشان تقسیم بندی و اولویت‌بندی کند که متاسفانه این اولویت‌بندی انجام نشده است.
 
قنادباشی گفت: مواردی از جمله نزدیکی کشورها، قابلیت پرداخت بهای کالا، دارا بودن محصولاتی که ایران به آن‌ها نیاز دارد و بازارهای پر رونقی که می‌تواند پذیرای کالاهای ما باشد و موارد دیگری از این دست از اولویت های این موضوع است.
 
وی عنوان کرد: از ۵۴ کشور آفریقایی مسلما ۱۰ کشور قابلیت بسیار ویژه‌ای دارند که ما باید کار را با آن‌ها شروع کنیم.
 
کارشناس مسائل آفریقا در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس این دسته بندی، دستگاه دیپلماسی ایران باید برای کشورهای آفریقایی که در اولویت هستند به طور فشرده برنامه‌ای را به اجرا بگذارد مانند برگزاری اجلاس‌هایی در تهران و یا فرستادن رایزن‌های اقتصادی به این کشورها می تواند راهکارهای مناسبی باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب